یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5774

رشد طبیعی یكی از عوامل مؤثر در روند زندگی افراد است كه توجه كامل و پی گیر از ابتدای تولد كودك را می طلبد.

دكتر هاشمی زاد كارشناس ارشد پرستاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: رشد یكی از عوامل اساسی و حیاتی در زندگی انسان هاست، سلامت جوامع بستگی به رشد طبیعی افراد آن به ویژه در علوم پزشكی از عمده ترین و مهم ترین مباحث در تمام زمینه ها مانند تحقیق، درمان و آموزش می توان از رشد و توجه به رشد و نمو طبیعی یاد كرد.
وی گفت: روند رشد به عنوان مسئله ای پیچیده به عوامل متعددی به ویژه وراثت، محیط زندگی و رشد و تغذیه بستگی دارد همچنین قد و وزن از مهمترین شاخص های رشد جسمانی و بیولوژیك هستند.
هاشمی نژاد تصریح كرد: رشد و اندازه رشد جسمانی (قد، وزن و روند آن در طی زمان) عامل مؤثری در تعیین سنجش سلامت جوامع است و به دلیل پویا بودن روند رشد بررسی منظم آن از اوایل كودكی تا اواخر دوران بلوغ باید به طور منسجم، پی گیر و منظم صورت گیرد.
وی گفت: در كشور ما بررسی های بسیاری در این زمینه صورت گرفته از جمله بررسی شاخص های رشد مانند قد و وزن، بررسی میزان (FTT) آنتروپومتری در شیرخوران یك تا 18 ماهه انجام می گیرد.
     ضرورت اندازه گیری و سنجش سلامت كودكان
دكتر فرزاد مفر كارشناس پرستاری در گفتگو با خبرنگار ما افزود: وزن كودكان در روند سنجش با ترازوی دیجیتال با حداقل پوشش و قد بوسیله متر در وضعیت خوابیده بدون كفش و كلاه اندازه گیری می شود .
وی گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد كه بیشترین رده سنی مراجعه كننده (50 درصد) را كودكان یك تا شش ماهه تشكیل می دهند همچنین پس از تفكیك كودكان به سه رده سنی یك تا شش - هفت تا 12 ماهه و 13 تا 18 ماهه مشخص شد كه دسته اول بیشترین فراوانی مراجعه را دارند.
فرزاد مفر تصریح كرد: بیشترین فراوانی قد و وزن در دختران مربوط به صد 50 و در پسران صد 75 بود میزان FTT یا وزن زیر صد پنج در این رده سنی در دختران 5/3 و در پسران 4/2 است.
وی خاطرنشان كرد: در رده سنی هفت تا 12 ماهه نیز بیشترین فراوانی قد و وزن در دختران مربوط به صد 25 و در پسران صدك 50 است همچنین میزان FTT در این رده سنی در دختران 3/9 درصد، در پسران 7/6 درصد و در نهایت در رده سنی 13 تا 18 ماهه بیشترین آمار قد و زن مربوط به صدك 25 در دختران و صدك 50 در پسران و میزان FTT هر دو گروه در رده سنی برابر 6/8 است.
این كارشناس ادامه داد: طبق آمار موجود میزان پیگیری و مراجعه والدین برای پایش رشد كودكان در شش ماهه اول تولد بیشتر بوده، همچنین بیشترین صدك رشد مربوط به سنین یك تا شش ماه می باشد كه كودك تنها از شیر مادر استفاده می كند به تدریج با شروع تغذیه كمكی در دختران و پسران قد و وزن كاهش می یابد، میزان FTT با افزایش سن كودك افزایش می یابد كه سوء تغذیه در رده های سنی در دختران بیشتر از پسران بوده كه لزوم ارائه آگاهی به مادران در ارتباط با تغذیه كمكی و مراجعه مكرر و منظم در مورد شیرخواران بزرگتر از یك تا شش ماه برای پایشی رشد كودك را می طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha