سلامت نیوز: یک جراح پلاستیک و زیبایی گفت: درمان شکاف کام و لب نیاز به درمان تیمی دارد ولی هنوز این موضوع در کشور نهادینه نشده و فقط برخی از بیمارستانهای کشور تیم فعال شکاف کام و لب دارند.

دکتر حسین ابدالی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در گفت و گو با ایسنا، گفت: شیوع بیماری شکاف کام و لب یک در 700 تولد نوزاد است و شکاف لب در پسرها شایع‌تر و شکاف کام در دخترها شایع‌تر است. در جمعیت فعلی 75 میلیون نفر جمعیت کشور، 100 تا 110 هزار نفر به شکاف لب و 80 هزار نفر نیز به شکاف کام مبتلا هستند.

وی افزود: این نوزادان در سه ماهگی باید جراحی شوند و در 2 تا 4 سالگی نیز نیاز به گفتار درمانی دارند، در 6 سالگی نیاز به ارتودنسی و 9 سالگی نیز به ترمیم لثه و در مرحله نهایی در سن 16 سالگی نیاز به بازسازی بینی دارند. درمان این افراد باید به صورت تیمی انجام شود.

ابدالی با بیان اینکه درمان تیمی هنوز در کشورمان نهادینه نشده و فقط برخی از بیمارستانهای کشور تیم فعال شکاف کام و لب دارند، تصریح کرد: بیماری که به شکاف کام و لب مبتلا است فقط به جراح پلاستیک و یا اطفال مراجعه می‌کند و بیمار به خوبی هدایت نمی‌شود و بقیه درمانها به دست فراموشی سپرده و درمان به خوبی انجام نمی‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: تیم شکاف کام و لب از سال 84 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل و فعال شده است و نزدیک به 2 هزار بیمار در تیم شکاف کام و لب پرونده تشکیل داده و تحت درمان هستند. درمان تیمی شکاف کام و لب باید در تمام بیمارستانهای کشور فعال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha