شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 57756
سلامت نیوز: هنگام گرده افشانی گیاهان، این گرده ها و یا دیگر عوامل آلرژی زا به بینی افراد وارد می شوند. سیستم ایمنی بدن این عوامل را به عنوان مهاجم خارجی قلمداد كرده و آنتی بادی ها را ترشح می كند.

آنتی بادی ها به مواد آلرژی زا حمله كرده و منجر به آزاد شدن مواد شیمیایی به نام هیستامین در داخل خون می شوند. هیستامین موجب آبریزش بینی، خارش چشم و سایر علائم آلرژی می شود.

تخم قارچ انگلی نیز می تواند آلرژی را به وجود آورد. قارچ انگلی در مناطق مرطوب، هم در خانه و هم بیرون خانه رشد می كند. انبوهی از برگ های مرطوب در خیابان ها و زیرزمین مرطوب خانه ها ، مكان های مناسبی برای پرورش قارچ انگلی می باشند.

گرد و خاك و حشرات میكروسكوپی از دیگر عوامل آلرژی زا هستند. آنها در طول ماه های مرطوب تابستان شیوع بیشتری دارند. اما آنها می توانند در هوا حركت كنند و وارد خانه گرم شما در ماه پاییز هم شوند.

غبار می تواند وارد بینی شما شود و موجب عطسه و خس خس كردن سینه و آبریزش بینی شود.

گرد و غبار و آلرژی

برای كودكان، شروع سال جدید تحصیلی می تواند همراه با شروع علائم آلرژی باشد زیرا كه گرد و غبار و قارچ انگلی می تواند در مدرسه وجود داشته باشد.

این نوع قارچ را در همه مناطق مرطوب می توان یافت، از جمله در: انبوه برگ های ریخته شده گیاه، كودها، ناودان، پوسیدن چوب، در داخل زیرزمین، حمام و اتاق رختشویی. این قارچ ها، علائم آلرژی را باعث می شوند و بسیاری از آنها هم در داخل و هم در خارج خانه، رشد می كنند.

تخم های قارچ های انگلی توسط باد منتقل می شوند. برخلاف گرده گیاهان كه با اولین هوای سرد تخریب می شوند، قارچ های انگلی در طول هوای سرد به صورت نهفته باقی می مانند.
این قارچ ها در پاییز با اندكی بارش و وجود برگ ها بر زمین، ظاهر می شوند.

در فصل پاییز به دلیل وجود گرد و غبار، مشكلات تنفسی شایع تر هستند و بیماری آسم جز بیماری های شایع این فصل است.

آلرژی فصلی به غذا

در فصل پاییز بسیاری از كودكان نسبت به برخی از مواد خذایی حساسیت نشان می دهند و این حساسیت های غذایی می تواند منجر به زدن كهیر، گرفتگی شكم، سرفه، اسهال، تهوع و استفراغ شود. و یا حتی در برخی كودكان باعث تورم لبها، زبان و یا گلو می شود.

 شایع ترین آلرژی غذایی در كودكان، بادام زمینی، تخم مرغ،  آجیل، شیر، مركبات، سویا و گندم است. آلرژی بادام زمینی می تواند برای كودكان خطرناك باشد. به همین دلیل توصیه می شود برای میان وعده در مهد كودك و یا مدرسه به كودكان بادام زمینی ندهید.

توصیه هایی برای پیشگیری

هنگامی كه میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید كه اغلب در بعدازظهرهای خشك و خنك این گونه است. ولی میزان این گرده ها در هوای سرد و مرطوب (بعد از باران) به طور عجیبی كاهش می یابد.

هنگام راه رفتن بر روی چمنزار و انبوه برگ های ریخته شده از درختان به صورتتان ماسك بزنید، زیرا در این حالت، گرده گیاهان و اسپور قارچ ها در هوا زیادند.
 
هنگام رانندگی، تهویه ماشین را روشن كنید تا مانع از ورود هوای بیرون به داخل ماشین كه مملو از مواد آلرژی زاست گردد. مواقعی كه در اطراف شهر هستید، پنجره های ماشین را ببندید.

اگر نسبت به حیوانات آلرژی دارید، آنها را داخل اتاق نیاورید و هنگام دست زدن به آنها ماسك بزنید، یا اینكه در كل، حیوانی در منزل نگه ندارید.

اگر نسبت به گرد و غبار حساسیت دارید، كف اتاق ها را با جاروبرقی جارو بزنید و با دستمال مرطوب، گرد و خاك وسایل را پاك كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha