سلامت نیوز: طلاق در دوره­ی عقد از برخی لحاظ‌ها تفاوت­هایی با طلاق بعد از عروسی و آغاز زندگی مشترک دارد. چه فرایند روانی­ای که همسران بعد از طلاق طی می­کنند، چه نحوه‌ی مواجه شدن نزدیکان با این مسئله و چه مسائل مالی حول و حوش طلاق می­تواند تفاوت­هایی اساسی داشته باشد. البته توجه داشته باشید که این تفاوت­ها می­تواند هم شامل ویژگی­هایی مثبت باشد و هم شامل ویژگی­هایی منفی.

زمانی که بعد از مدتی کشمکش، دعوا و یا اختلافاتی مشخص همسران از هم جدا می­شوند، تکلیفشان با خودشان روشن است. آنها مشکل خاصی را دلیل طلاق خود می‌دانند و البته می­توانند تقصیر را به عواملی خارج از خودشان نسبت دهند؛ این‌که قضا و قدر بوده، اول اصلاً مشخص نبوده که همسرشان چنین آدمی است، در ابتدای ازدواج همسرشان این‌طور نبوده و بعد از مدتی این طوری شده، بعد از مدتی اصلاً متوجه شده­اند روحیاتشان با هم سازگار نیست و تفاهم ندارند و از این دست مسائل. اما زمانی که طلاق بعد از مدتی کوتاه از عقد روی می­دهد، شرایط متفاوت است. در غالب اوقات طلاق­هایی از این دست زمانی روی می­دهد که انتخاب افراد اشتباه بوده است؛ آن‌قدر اشتباه که لازم شده است همسران در مدتی کوتاه از هم جدا شوند. این‌که افراد متوجه شوند که چنین اشتباهی را انجام داده­اند می­تواند برای آنها بسیار تلخ و البته عوارض خاصی به دنبال داشته باشد. سرزنش خود، آسیب به اعتماد به نفس، شرمندگی از اطرافیان، احساس ناتوانی و بی­عرضگی از دم­دستی­ترین مواردی است که این افراد با آن دست و پنجه نرم می­کنند. اما داستان تنها به همین هیجانات ناخوشایند محدود نمی‌شود.

حلقه­ ام را ببین
داشتن احساس گناهِ شدید از بابت انتخاب اشتباه که باعث دردسر خود و خانواده شده یکی از مواردی است که می­تواند گریبان‌گیر این افراد شود. در نتیجه، ممکن است دست به کارهایی بزنند که البته می­تواند ماجرا را پیچیده­تر کند. از طرفی، با توجه به این واقعیت که انتخاب اشتباه باعث این مسئله شده افراد احساس شکست شدیدی می‌کنند و در نتیجه‌ی همه­ی این موارد ممکن است تصمیم بگیرند برای تسکین دادن خود این موضوع را تا مدتی نامعلوم از دیگران پنهان کند. ممکن است فرد طلاق‌گرفته تا مدتی حلقه دستش کند، ادای بیرون رفتن با همسرش را در بیاورد، حتی فیلم بازی کند که دارد با همسرش تلفنی صحبت می‌کند. تلاش می­کند در محیط کار از همکاران، از نزدیکان و اقوام، دوستان و خلاصه، از در و همسایه موضوع را پنهان نگاه دارد. هر فردی که این تجربه را داشته باشد می­تواند به شما بگوید که این کار تا زمانی کوتاه می­تواند در شما آرامش ایجاد کند، اما هرچه زمان بگذرد مخفی کردن این موضوع سخت­تر و در نتیجه، استرس و تنش افزایش می­یابد. ترس از برملا شدن این راز می­تواند خودش به موضوعی آزاردهنده و کابوسی ناراحت­کننده تبدیل شود.

اگر می­خواهید در این دام گیر نیفتید، بهتر است از روش مخفی­کاری برای مدت طولانی استفاده نکنید. شاید چند روز اول بتواند به شما احساس آرامش بدهد، اما سعی کنید گول نخورید و حداقل با تعدادی از نزدیکان موضوع را مطرح کنید و برنامه­ای منطقی و مشخص برای اعلامش داشته باشید.

محض اطلاع، من مقصر نیستم
یکی از اتفاقات شایع بعد از طلاق­هایی که بعد از مدت کوتاهی از عقد صورت می­گیرد سرزنش و قضاوت غیرمنصفانه دیگران است. ممکن است سرزنش نزدیکان بیشتر از حد تصور همسران از آب در بیاید، چراکه ممکن است آنها این‌طور برداشت کنند که طلاق بیش از اندازه زود روی داده و همسران نخواسته­اند تلاش کافی برای حفظ زندگی­شان کنند.

اگر تصور می­کنید می­توانید برای هر قوم و خویشاوند دور و نزدیکتان توضیح دهید که چرا طلاق گرفته­اید و این‌که این بهترین انتخاب شما بوده است، سخت در اشتباه هستید. اصلاً وارد شدن به این وادی می­تواند تنها در شما احساس سرخوردگی، ناامیدی و شکست را تقویت کند. در عوض این تلاش بیهوده، سعی کنید گاهی اوقات کمی گوش­هایتان را ببندید و در قدم اول در خودتان این نگرش را تغییر دهید که شما مسئول اصلاح تصورات و برداشت­های اشتباه دیگران نیستید، حتی اگر این تصورات اشتباه در مورد شما باشد. بعد هم یادتان باشد که آدم­ها این‌قدر این روزها سرشان شلوغ است که فرصت ندارند هرروز و برای همیشه در مورد اشتباه شما صحبت کنند. پس لازم نیست این‌قدر نگران مواجه شدن با دیگران باشید.

من در دسترس نیستم
این روزها گاهی اوقات برای صرفه­جویی مالی زمانی که دو نفر عقد می­کنند، مراسم مفصلی گرفته نمی­شود. در کنار آن هم شاید به دلایل گوناگونی به اقوام اطلاع داده نمی­شود که مثلاً آقارضا عقد کرده و خبردار شدن اقوام دورتر را به فرصت­های بعدی می­سپارند. حالا در این بین تصور کنید قبل از این‌که اقوام از ازدواج آقارضا خبردار شوند و یا تازه چند هفته است که خبردار شده­اند، کار آقارضا به طلاق بکشد. حتماً خودتان هم بهتر می­دانید که طبق قانونی نانوشته، اخبار بد همیشه سریع­تر از اخبار خوب منتشر می‌شود و در نتیجه، بلافاصله همه خبردار می­شوند که آقارضا زنش را طلاق داده.

در این وضعیت، پیش آمدن حرف و حدیث اصلاً عجیب نیست. اظهارنظر اطرافیان می­تواند بسیار غیرمنصفانه و البته آزاردهنده باشد، چراکه غالباً افراد اطلاعاتی ناقص دارند و در عین حال اصرار دارند با وجود نداشتن اطلاعات درست، در مورد موضوع نظر خود را اعلام بدارند. این وضعیت می­تواند فشار و تنش روی همسران را افزایش دهد. اما راهکار چیست؟

اول از همه دقت کنید که یکی از روش­های اشتباه دور شدن از همه برای نشنیدن این حرف­هاست. درست است که شنیدن این اظهارنظرهای غالباً غیرمنصفانه لذت­بخش نیست، اما دور شدن از همه می­تواند شما را از فوایدی که در زمان رابطه داشتن با بقیه می­توانید کسب کنید محروم ‌کند. این کار می­تواند احساس تنهایی شما را بیشتر کند. شاید بدتان نیاید با بسیاری قطع رابطه کنید، اما در مقابل این وسوسه مقاومت و سعی کنید حتماً با تعدادی از دوستان و یا اقوام که می­دانید کمتر اهل سرکوفت زدن هستند، رابطه‌ی خود را حفظ کنید.

همه‌چیز سیاه نیست
یادتان باشد همیشه این‌طور نیست که طلاق در دوره­ی عقد فقط دردسرهایی اضافه­تر داشته باشد. این وضعیت از برخی لحاظ‌ها می­تواند برای افراد ویژگی­های مثبتی نیز داشته باشد. کنار آمدن با وضعیت جدید با توجه به مدت کوتاهی که از ازدواج گذشته، می­تواند چندان دشوار نباشد. با توجه به این‌که معمولاً تا زمانی که افراد به سر خانه و زندگی خودشان نروند، هزینه­هایی که خانواده­ها برای ازدواج آنها می­کنند خیلی زیاد نیست، سرزنش اطرافیان و البته احساس گناه افراد می­تواند چندان زیاد نباشد. از طرفی، شانس ازدواج مجدد برای این گروه از زنان می­تواند بیش از زنانی باشد که بعد از عروسی طلاق می­گیرند. از سویی، به احتمال بسیار زیاد، بچه­ای نیز در بین نیست. پس اگر شما در دوره عقد از همسرتان جدا شده­اید، سعی کنید به این نکات نیز توجه کنید و همه‌چیز را سیاه و وحشتناک نبینید.

منبع: مجله سپیده دانایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha