سلامت نیوز: دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی گفت: انترن همکار پزشک ماست. کارگر روزمزد یا بارکش بیمارستان نیست. انترن باید فرصت یاد گرفتن و درس خواندن داشته باشد و اگر قرار باشد فقط کارهای سنگین بخش‌ها را بر دوش آنها بیندازیم عملاً این فرصت را از انترن‌ها گرفته‌ایم.

علی حائری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: باید در نوع آزمون‌های پزشکی اصلاحات اساسی صورت گیرد چون هدف آزمون و امتحان، بالا بردن سطح دانش است نه مچ گرفتن برای دانسته و ندانسته‌ها امتحان بر اساس قانون فوندایو یک روند رفتاری در جامعه ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: شیوه آزمون ما به ویژه در آزمون پیش‌کارورزی شیوه‌ای نیست که بتواند توان علمی و میزان توانمندی فرد که در حین آموزش به‌دست آورده را بسنجد.

به گفته دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی باید یک برنامه‌ریزی جدیدی برای نحوه سنجش و ارزیابی دانشجویان پزشکی داشته باشیم و گر نه با روند رو به افت پیش خواهیم رفت و تنها کسانی نمره می‌آورند که خوب مطالب را حفظ می‌کنند و معلوم نیست در امور پزشکی ورزیده هستند یا نه.

حائری نبودن آزمون دیگری برای سنجش میزان آموخته‌های دانشجویان پزشکی پس از آزمون پیش کارورزی را یکی دیگر از مشکلات سیستم آموزشی عنوان کرد و افزود: دانشجو در دوره پزشکی عمومی وقتی آزمون پیش کارورزی را داد دیگر تمام شد و ما راهکار دیگری برای ارزیابی او نداریم. در 18 ماه دوره انترنی و زمانی که دانشجو اصل مطلب را یاد می‌گیرد هیچ دریچه و دروازه‌ای وجود ندارد فقط ممکن است استادی سختگیر باشد و استادی سهل‌انگار و جایی برای سنجش نیست که باید یک آزمون صرفاً مهارتی نه آزمون تستی برگزار کنیم.

وی با اشاره به آزمون عملی (OSCE) که در دوره آزمون گواهینامه‌ از دانشجویان پزشکی گرفته می‌شود گفت: حتی این آزمون عملی هم محدود است و حتی در این آزمون نمی‌توان راجع به همه مهارتهایی مانند اطفال، زنان ، عفونی و غیره در یک زمان کوتاه تست بگیریم و در نهایت برای پست انترنی باید یک فکر اساسی بکنیم.

حائری با اشاره به اینکه قرار بود امتحان پست انترنی از امسال ایجاد شود تاکید کرد: یکسری دانشگاه فشار آوردند که ما آماده نیستیم و این قضیه عقب افتاد.

رئیس شورای آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه سؤالات آزمون‌ها محدود است، گفت: دانشجویان راه را پیدا کرده‌‌اند و تنها با خواندن یک سری سوال و تست زدن در آزمون شرکت می‌کنند که آن مهارت مد نظر ما را ایجاد نمی‌کند.

وی با توجه به برخی موانع در دوران کارورزی عملی دانشجویان پزشکی گفت: انترن همکار پزشک ماست کارگر روزمزد یا بارکش بیمارستان نیست. انترن باید فرصت یاد گرفتن و درس خواندن داشته باشد اگر قرار باشد فقط کارهای سنگین بخش‌ها را به روی این بخش بیندازیم. چیزی یاد نمی‌گیرند.

حائری با اشاره به گلایه‌های دانشجویان دوره انترنی گفت: دانشجویان همواره برخورد نامناسب و شخصیت ندادن در دوره انترنی گلایه دارند.از طرفی کشیک‌های زیاد حتی سبب می‌شود که انترن فرصتی برای مطالعه نداشته باشد و حتی نیاز است که در طی هفته چند ساعت کلاس آموزشی برای این گروه برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha