سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت از اعلام آمادگی بیش از 50 هزار نفر در تیمهای سلامت پزشک خانواده در کشور و اجرای طرح غربالگری سرطان سینه زنان بالای ۴۰ سال کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، علیرضا مصداقی‌نیا در هفتاد و دومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اعلام این خبر گفت: برنامه پزشک خانواده یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت بهداشت است.

وی با اعلام اینکه تاکنون 50 هزار نفر در تیم‌های پزشک خانواده داوطلب شدند، افزود: از این تعداد 20 هزار نفر پزشکان هستند که یک میلیون و 200 هزار نفر از مردم نیز در برنامه پزشک خانواده ثبت نام کرده‌اند.

معاون بهداشت گفت: برنامه پرونده الکترونیکی نیز آماده و دردست اجراست که به همکاری درون بخشی در سطوح دانشگاه‌ها بیشتر احساس نیاز می‌شود.

مصداقی‌نیا افزود: ستاد اجرایی پزشک خانواده در تهران فعالیت دارد و مصوبات این ستاد همچون مصوبات دولت است و دردست اجراست.

وی از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درخواست کرد: در برنامه پزشک خانواده نهایت همکاری را کرده و خود شخصاً وارد عمل شوند.

معاون بهداشت گفت:  برنامه پزشک خانواده در سطح یک رضایتبخش است و باید نهایت تلاشمان را در سطح 2 و 3 نیز انجام دهیم. به نحوی که پرداخت حقوق تیم‌های سلامت پزشک خانواده به خصوص در روستاها به موقع انجام شود تا سبب دلسردی پزشکان نشود.

مصداقی‌نیا از دیگر برنامه‌های معاونت بهداشتی به غربالگری سرطان پستان در زنان بالای 40 سال اشاره کرد و انجام برنامه‌های سلامت دهان و دندان، وارنیش فلوراید برای دانش‌آموزان و کودکان، استفاده از تکنولوژی روز در بخش آموزش سلامت، MPH‌ آموزش سلامت و تبیین سند سبد غذایی را نیز از دیگر برنامه‌های معاونت بهداشتی عنوان کرد.

کاهش چشمگیر بیماری مالاریا در سال 91

وی با بیان اینکه کنترل بیماری مالاریا در کشور به خوبی پیشرفت داشته و از 10 هزار مورد به 500 مورد در سال 91 رسیده است، افزود: طی دو سه سال اخیر با همت مرکز مدیریت بیماریها تخت‌های ایزوله تنفسی افزایش یافته است، کاهش آسیب برای بیماری ایدز جدی گرفته شده، درمان بیماری سل به خوبی پیش رفته است و شبکه‌های آزمایشگاه‌های سل به خوبی در حال پیشروی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در برنامه سلامت مادران نیز رقم 21 در هر صدهزار مرگ مادران را داشته‌ایم که باید این رقم به 15 درهر صدهزار مرگ مادر برسد.

وی در این رابطه از معاونت آموزشی و توسعه مدیریت و منابع و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کرد برای حل مشکل مادران در استان‌ها اقدامات لازم صورت دهند.

مصداقی‌نیا افزود: سند مراقبت سالمندان در دستور شورای عالی سلامت است و همچنین سند سلامت روان نیز تنظیم شده است.

وی به تکمیل خانه‌ها و شبکه‌های بهداشت در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در این امر تا حدود زیادی توفیق داشته‌ایم به جز یکی دو دانشگاه که کسری داشته‌ایم در بقیه دانشگاه‌ها وضعیت رضایت‌بخش است.

اجرای موفق برنامه DHS

مصداقی‌نیا از دیگر برنامه‌های اجرا شده در معاونت بهداشت به انجام برنامه DHS‌ اشاره کرد و گفت: این برنامه هر 5 سال یکبار انجام می‌شود که در 10 سال گذشته متوقف بود و البته با حمایت شورای سیاستگذاری، معاونت توسعه مدیریت و منابع و موسسه تحقیقات سلامت این مهم به خوبی انجام گرفت.

وی گفت: شاخص‌های مهم سلامت کشور با DHS‌ مشخص شده است که با سطح سازمان بهداشت جهانی وضعیت مطلوب است.

معاون بهداشت از دیگر برنامه‌های این معاونت به ایجاد سامانه یکپارچه سلامت مطالعه و اجرای بار بیماری‌ها و عوامل خطر ناشی از کمبود ریزمغذی‌ها در همه شهرستانها نیز اشاره کرد.

وی در بخش سلامت محیط و کار گفت: از برنامه‌های این مرکز تدوین دستورالعمل پیوست سلامت پروژه‌ها، حمایت بازرسی‌های محیطی، تنظیم سند کیفیت آب، تدوین لایحه قانون جامع بهداشت محیط کشور، پیگیری عملیاتی کردن برنامه پسماندهای بیمارستانی و تشکیل کمیته‌های ذیربط با پروتکل‌های تغییرات آب و هواست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha