یک دكترای رواشناسی گفت: صفات شخصیتی در افراد می‌تواند در بروز رفتارهای مختلف خلقی به ویژه رفتارهای مثبت و منفی تأثیر گذار باشد.

دكتر رفیعی نیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: ابعاد شخصیتی و برونگردی و نوروز گرایی در پردازش داده ها و اطلاعات هیجانی نقش تعدیل كننده خلق مثبت و منفی را در افراد بر عهده دارند كه تا به حال 654 دانشجوی مختلف مورد بررسی در این زمینه قرار گرفته‌اند.
وی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد ابعاد برونگردی و نوروز گرایی به 4گروه مختلف تقسیم می‌شوند مانند برونگرد، درونگرد، نوروزگرا، و پایدار هیجانی.
این روانشناس ادامه داد: به افراد مورد آزمایش یكبار خلق مثبت و یكبار خلق منفی القاء شد كه در هر 2 بار القاء آزمودنی ها، 3 تكلیف شناختی یادآوری آزاد، درجه بندی احتمال و تكمیل داستان را انجام دادند.
رفیعی نیا خاطرنشان كرد: در موقعیت‌های خلقی مثبت، افراد برونگرد نسبت به افراد درونگرد و افراد نوروزگرا و پایدار هیجانی قضاوت و تفسیر مثبت تری دارند و در موقعیت‌ خلقی منفی افراد برونگرد دیدی برعكس دارند، همچنین در مقایسه عملكرد افراد هر گروه در 2 موقعیت خلقی، افراد برونگرد در موقعیت خلقی مثبت نسبت به موقعیت خلقی منفی تفسیر مثبت تر و افراد نوروز گرا هم در موقعیت خلقی منفی نسبت به موقعیت خلقی مثبت قضاوت و تفسیر منفی تری دارند.
وی اظهار داشت: پژوهش ها نشان می‌دهد كه صفات شخصیتی به گونه همگرا با هیجان با برخی زمینه‌های پردازش اطلاعات هیجانی تأثیر داشته و از طرف دیگر بر نقش تعدیل كننده حالت‌های خلقی در قضاوت و تفسیر افراد برونگرد و نوروز گرا تأكید دارد و بین هیچ یك از 2 گروه شخصیتی و حالت‌های خلقی آنها قضاوت معنی داری مشاهده نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha