با ساخت ماده موثره و داروی خوراكی "دفراسیروكس" برای بیماران تالاسمی، ایران دومین كشور تولید كننده این دارو در دنیا شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، عباس كبریایی زاده، مدیر شركت دارویی تولید كننده این دارو در مراسم معرفی رسمی آن كه با حضور رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در تالار اجتماعات بیمارستان میلاد برگزار شد، افزود:‌ داروی خوراكی دفراسیروكس كه در ایران با نام اختصاصی اوسورال (osveral) تولید شده است جدیدترین دارو برای تسهیل جذب آهن در بیماران تالاسمی است كه به شكل خوراكی و یكبار در روز قابل مصرف است و به عنوان جایگزین داروی ترزیقی دسفرال در اختیار این بیماران قرار می‌گیرد.
وی افزود: مراحل تولید این دارو از سال 82 با همكاری مركز رشد دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران، آغاز شد و در سال 83 ماده اولیه و مولكول این دارو توسط شركت ، پژوهش دارو آریا، مستقر در مركز فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشكی تهران تولید شد.
وی افزود: بعد از آن با همكاری این مركز و شركت داروسازی اسوه مراحل تولید این دارو آغاز شد و سرانجام پس از سه سال طی مراحل تولید اولیه، كنترل كیفی و تولید صنعتی از امروز این دارو به عنوان یك داروی جدید در دسترس بیماران تالاسمی ایران قرار می‌گیرد.
كبریایی زاده گفت: آزمایشهای خلوص ماده اولیه، برون تنی و درون تنی داروی آماده مصرف موید كیفیت بالای فرآورده تولیدی و مشابهت كامل آن با نمونه اولیه آن كه ساخت شركت نوارتیس سوئیس است از سوی وزارت بهداشت تائید شده است.
در این مراسم همچنین عباس شفیعی، استاد پیشكسوت داروسازی و رئیس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران مراحل تایید مولكول اولیه، تولید دارو، تایید كیفی و بررسی خلوص آن را تشریح كرد.
بیش از 20 هزار بیمار تالاسمی در كشور اكنون با استفاده از این داروی جدید از درد و رنج تزریق روزانه آمپول دسفرال رها می‌شوند. ضمن اینكه تولید این دارو صرفه جویی ارزی قابل توجهی نیز برای كشور به همراه دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha