سلامت نیوز: سالار وقتی از موضوع اخراج شدنش باخبر می‌شود به دو نفر از همکلاسی‌هایش پیامک می‌دهد؛ وقتی من را به مدرسه راه ندهند دیگر به آخر خط می‌رسم وباید خودم را از بین ببرم.

هفته گذشته فرماندار کبودر آهنگ خبر از خودکشی یک دانش آموز به دلیل ترس اخراج از مدرسه و بیم تنبیه از سوی والدینش داد. ایلنا بعد ازانتشار این خبرطی گفتگویی با ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه پیگیری‌های خود را در این زمینه آغاز کرد، او دراین گفت‌وگو ضمن قابل استناد ندانستن اظهارات فرماندار کبودرآهنگ براین نکته تاکید کرد که مدیران مدارس به هیچ عنوان حق ندارند دانش آموزی را تهدید به اخراج از مدرسه کنند.

سحرخیز همچنین گفته بود حالا مدیر مدرسه یک حرفی از دهنش پریده همانند پدر و مادری که گاهی اوقات این اتفاق درموردآن‌ها هم می‌افتد، دانش آموز که صرفا با یک جمله مدیر خود را حلق آویز نمی‌کند. به طور حتم بدانید علت‌های دیگری همانند مشکلات و گرفتاری‌های خانوادگی در این زمینه نقش داشته‌اند.

ایلنا در جستجوی حقیقت، خانواده سالاربلالی را یافت و برای روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه به گفت‌وگو با محمد بلالی عموی سالار پرداخت.

محمد بلالی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در مورد خودکشی برادرزاده ۱۴ساله خود گفت: یک مدرسه راهنمایی در کنار دبیرستان سالار بود که دوستان او در آن تحصیل می‌کردند چرا که سالار در سال گذشته در‌‌ همان مدرسه تحصیل می‌کرد و به تازگی به آن دبیرستان وارد شده بود.

خودکشی تنها فرزند برادرم در روز سوم مهر

وی ادامه داد: روز سوم مهر زمانی که سالار تنها فرزندبرادرم و دوستش آقای نوری به آن مدرسه راهنمایی رفتند و مشغول صحبت کردن با دوستان خود بودند به نظرمی رسد از آن مدرسه راهنمایی با دبیرستان سالار تماس گرفته می‌شود و می‌گویند دو نفر از دانش آموزان شما به شلوغ کاری در مدرسه ما پرداخته‌اند از همین رو بلافاصله معاون مدرسه در محل حضور پیدا می کند تا سالار و دوستش را به اخراج ازمدرسه تهدید کند و پرونده‌هایشان را زیربغلشان بزند.


فرار سالار از مدرسه پیش از اینکه پرونده‌اش را بدهند

بلالی با اشاره به اینکه معاون مدرسه بلافاصله پرونده آقای نوری را زیر بغل او می‌زد و او را از مدرسه اخراج می‌کند، افزود: اما سالار پیش از اینکه با او مثل دوستش رفتار شود از مدرسه فرار می‌کند اما معاون مدرسه اعلام می‌کند که به او بگویید دیگر حق ندارد به مدرسه بیاید و این پیغام را همکلاسی‌هایش به او می‌رسانند.


سالار قبل ازخودکشی به همکلاسی‌هایش پیامک می‌زند

عموی سالار تصریح کرد:سالار وقتی از موضوع اخراج شدنش باخبر می‌شود به دو نفر از همکلاسی‌هایش پیامک می‌دهد و در آن عنوان می‌کند که وقتی من را به مدرسه راه ندهند دیگر به آخر خط می‌رسم و باید خود را از بین ببرم.

وی ادامه داد: سالار از زمانی که از مدرسه فرار می‌کند به این فکر می‌کرده است چگونه خود را راحت کند از همین رو بعد از خواندن نماز مغرب و عشاء در مسجد وقتی شرایط را برای حلقه آویز کردن خود در یکی از اتاق‌های خانه آماده کرده و بعد از  اینکه از عدم حضور خانواده خود مطمئن می‌شود اقدام به خودکشی می‌کند.


در حلق آویزشدن سالار خانواده او مقصرنبود


بلالی با اشاره به اینکه بعد از خودکشی سالار نسبت به مرگ او و چرایی این کار مشکوک شدیم، افزود: نمی‌توانستیم دهان مردم راببندیم از همین رو با بررسی‌هایی که انجام دادیم و با تحقیقاتی که از همکلاسی‌های سالار به عمل آوردیم به این نتیجه رسیدیم که حلق آویزشدن سالار چیزی نبود که خانواده او مقصر باشند، وبعد ازآن آگاه شدیم که این مساله به دلیل اتفاقی بوده که در مدرسه اتفاق افتاده است.


خودکشی سالار از طرف مدرسه به او تحمیل شد

عموی سالار خاطرنشان کرد: وقتی که آن پیامک را دیدیم و با آقای نوری که او نیز همانندسالار تهدیدبه اخراج از مدرسه شده بود، صحبت کردیم مطمئن شدیم که حلقه آویز شدن سالار از طرف مدرسه به او تحمیل شده است.

به گفته وی آقای نوری اکنون ازآن دبیرستان اخراج شده است و دریک مدرسه غیرانتفاعی تحصیل می‌کند.

وضعیت تحصیلی سالار در حد عالی بود

بلالی در واکنش به اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه یک جمله مدیر مدرسه نمی‌تواند دلیلی بر خودکشی سالار باشد و به طور حتم علت‌هایی دیگری برای کار او وجودداشته است، افزود: وضعیت تحصیلی سالار در حد عالی بود به طوری که معدل او بالای ۱۷ بود علاوه بر آن سالار هیچ گونه مشکلی و گرفتاری با خانواده خود نداشت و بسیار به هم عشق می‌ورزیدند.


اتاقی را که سالار خودش را حلق آویز کرد، خراب کردیم

وی با تاکید بر اینکه پدرومادر سالار دیگر نمی‌توانستند به خانه خود که سالار دریکی ازاتاق‌های آن خود را حلق آویز کرده واردشوند، افزود: از همین رو مجبور شدیم برای آرامش روحی پدر و مادر او اتاقی را که سالار خودش را حلقه آویز کرده بود خراب کنیم و این مساله باعث شد که قسمت‌های دیگر خانه نیز تخریب شود.

 
نمی‌توانست حرف مردم را به دلیل اخراج ازمدرسه تحمل کند

عموی سالار تصریح کرد: سالارانسان کاملی بود و بی‌دلیل اقدام به این کار نکرد بلکه تنها دلیل این کار این بود که او نمی‌توانست حرف مردم را به دلیل اخراج ازمدرسه تحمل کند و اینکه چه اتفاقی برای او در جامعه قرار است بیافتد.


سالار به مکه، کربلا و سوریه مشرف شده بود

وی با بیان اینکه سالار سال ۸۵ به حج عمره مشرف شد، افزود: او همچنین دوبار به کربلا و یک بار به سوریه رفته و همه اعمال مذهبی خود را به جا آورده بود. حتی همیشه عید نوروز تا ۱۵ فروردین در مشهد به سر می‌بردند.

 
مسئولان آموزش وپرورش گفتند همکار ما اشتباه کرد

بلالی در پاسخ به این سوال که مسئولان آموزش و پرورش کبودرآهنگ نسبت به این مسئله چه اقدامی کردند، افزود: با رییس اداره و حراست آموزش و پرورش کبودرآهنگ که گفت‌و‌گو کردیم پذیرفتند که همکار شان اشتباه کرده است اما این چه اشتباهی است که جان یک نوجوان را می‌گیرد وخانواده او را به ماتم وعزا می‌نشاند.

عموی سالار تصریح کرد: ببینید تهدید یک معاون مدرسه ما را به چه مصیبتی گرفتار کرده است سالار فقط به فرض اینکه به دلیل اخراج از مدرسه دیگر نمی‌تواند سرش را در جامعه بالا بگیرد اقدام به این کار کرد.


هیچ شکایتی از مدیر مدرسه نداریم

وی با اشاره به اینکه تاکنون با مدیر مدرسه روبرو نشده‌ایم، افزود: ما هیچ شکایتی از ایشان نداریم اما تنها چیزی که می‌خواهیم این است که در این زمینه اطلاع رسانی شود تا مردم آنجا بدانند که سالار تحت فشار مدرسه اقدام به این کار کرده است زیرا کبودرآهنگ یک شهرستان کوچک و کم جمعیت است.


نمی‌خواهیم فرزند مدیر مدرسه هم در عذاب قرار گیرد

بلالی تصریح کرد: ما معتقدیم اگر از مدیر مدرسه شکایت کنیم و ایشان از طریق اداره آموزش و پرورش مورد اذیت قرار گیرد و از کار معلق و یا انفصال ازخدمت شود فرزند ایشان نیز در عذاب قرار می‌گیرد وتن‌ها به خاطر این از او شکایت نکردیم.

 مدیر مدرسه همچنان در سمت خود باقی است

وی در پاسخ به این سوال که مدیر مدرسه همچنان در سمت خود باقی است، افزود: مدیر مدرسه فعلا در آن مدرسه انجام وظیفه می‌کند، با رییس حراست که صحبت می‌کردیم گفتند قضاوت کردن در این زمینه خیلی سخت است و ما باید بررسی‌های خود را انجام دهیم.


بعد از خودکشی هم سالار تهدید به اخراج ازمدرسه شد

بلالی خاطرنشان کرد: چهارم مهر بعد از خودکشی سالار در حالی که او روز گذشته مراسم خاکسپاری‌اش انجام شده بود در دبیرستان سر صف اعلام شد که اگر سالار بلالی در مدرسه است باید هر چه سریع‌تر مدرسه را ترک کند.


عموی سالار خاطرنشان کرد: اگر چه معاون مدرسه سالار و دوستش را تهدید به اخراج از مدرسه کرده است و پرونده‌ دوست سالار را دستش داده‌ بودند اما از این گله مندیم که مگر می‌شود معاون مدرسه بدون اطلاع مدیر مدرسه این کار را کرده باشد.به طورحتم ایشان درجریان بودند.


چرا بدون اطلاع پدر و مادر پرونده دانش آموز را دستش می‌دهند


وی ادامه داد: به مسئول آموزش و پرورش گفتیم اگر کار شما قانونی بود پس چرا بعد از دو روز که فهمیدیدسالار خودش را حلقه آویز کرده است فردی را به منزل آقای نوری فرستادید و شبانه باالتماس پرونده اور را ازخانواده‌اش گرفتید، یقین داریم آن‌ها برای اینکه بر اشتباه خود سرپوش بگذراند اقدام به این کار کردند.


بلالی با بیان اینکه هنگام ثبت نام دانش آموز، تلفن منزل و پدر و مادر برای مواقع ضروری اخذ و در پرونده او نوشته می‌شود افزود: پس چطور ممکن است وقتی چنین اتفاقی افتاده بدون اطلاع پدر و مادر پرونده دانش آموز را دست او داده و او را تهدید به اخراج از مدرسه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha