سلامت نیوز: متاسفانه تبلیغات نا آگاهانه و وسیع انواع نمك های سنگ و نمك دریا با انواع نمك های طبیعی و داشتن خواص درمانی و عدم تاثیر مصرف در بیماران دارای فشار خون بالا، بیماران قلبی، دیابتی و زنان باردار و هزار و یك خاصیت غیر واقع، غیر منطقی و غیر علمی به عنوان یك تهدید جدی برای سلامت مردم شده است.

كارشناس تغذیه گروه سلامت خانواده مركز بهداشت استان هرمزگان در گفتگو با ایلنا با اشاره به این مقوله كه ید یكی از ریز مغذیهای اساسی است كه در تولید هورمون تیروئید نقش مهمی دارد، اظهار كرد: این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان در دوران جنینی، كودكی و بلوغ سهم به سزایی دارد، كمبود ید سبب بروز اختلال های وسیعی می شود كه مهمترین آنها اثر مخرب بر توانایی‌هایی ذهنی و جسمی افراد جامعه و بخصوص كودكان و نوجوانان است.

" لادن صدیق " در ادامه توضیح بیشتر به نقش ید در زندگی اشاره كرد و گفت: بدون شك كمبود ید مهمترین عامل عقب افتادگی رشد ذهنی بشر است كه البته قابل پیشگیری است.

" صدیق " با اشاره به تبلیغات ناآگاهانه در مورد با انواع نمكهای سنگ و نمك دریا یاد آور شد: متاسفانه تبلیغات نا آگاهانه و وسیع انواع نمك های سنگ و نمك دریا با انواع نمك های طبیعی و داشتن خواص درمانی و عدم تاثیر مصرف در بیماران دارای فشار خون بالا، بیماران قلبی، دیابتی و زنان باردار و هزار و یك خاصیت غیر واقع، غیر منطقی و غیر علمی به عنوان یك تهدید جدی برای سلامت مردم شده است.

این كارشناس به عوارض جبران ناپذیر عدم وجود ید كافی با استاندارد اعلام شده اشاره كرد و افزود: عوارض جبران ناپذیر عدم وجود ید كافی با استاندارد اعلام شده برای پیشگیری از گواتر و اختلالات ناشی از كمبود ید از یك سو و همچنین وجود فلزات سنگین همچون سرب، كادمیوم، جیوه، ارسنیك و... باعث بروز انواع سرطان و بیماری های كبد و ریه و كلیوی و... می‌شود.

وی بیان كرد: وجود گچ و شن و ماسه به عنوان یك ناخالصی غیر محلول در نمكهای طبیعی (سنگ نمك، نمك دریا) باعث گمراهی آحاد مردم شده و مصرف آن تهدیدی جدی برای سلامت مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha