سلامت نیوز: تبعات تلاطم بازار ارز عمده مباحث مطرح شده در نشست رؤسای انجمن‌های علمی تخصصی پزشكی كشور با مسؤولان سازمان نظام پزشكی را تحت‌الشعاع خود قرار داد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشست رؤسا و نمایندگان 35 انجمن علمی- تخصصی پزشكی كشور با رئیس كل، معاونین و مسؤولان سازمان نظام پزشكی كشور پنج‌شنبه در محل سازمان برگزار شد.

در این جلسه دكتر سیدشهاب‌الدین صدر با بیان اینكه نشست مشترك مسؤولان سازمان نظام پزشكی و انجمن‌های علمی- تخصصی پزشكی به صورت مستمر در هر فصل سال برگزار می‌شود نتایج بحث‌های ارائه شده در این جلسات را بسیار مؤثر دانست و گفت: انجمن‌های علمی- تخصصی پزشكی به عنوان ستون و اركان سازمان نظام پزشكی هستند كه با دریافت خواسته‌ها و نظرات اعضای جامعه پزشكی به عنوان بهترین پل ارتباطی و مشورتی برای اطلاع از وضعیت جامعه پزشكی مطرح می‌باشند.

وی سپس به برخی از فعالیت‌های اخیر سازمان نظام پزشكی اشاره و اظهار كرد: تعرفه‌گذاری خدمات حوزه سلامت در دومین سال از برنامه پنجم توسعه كه در آن حق تعرفه‌گذاری بخش خصوصی از سازمان نظام پزشكی سلب شده است نسبت به سال گذشته بهبود داشته به طوری كه با تلاش و استدلال علمی و منطقی مسؤولان و كارشناسان سازمان نظام پزشكی و همراهی وزارت بهداشت، رشد تعرفه در 6 ماهه نخست سال 91 نسبت به سال 90 مناسب‌تر بود اما هنوز با تعرفه واقعی اختلاف بسیاری دارد.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی از تصریح استفساریه مجلس شورای اسلامی مبنی بر محفوظ بودن حق و وظیفه قانونی این سازمان در خصوص تعرفه‌گذاری خدمات درمانی بخش خصوصی تا زمان تشكیل شورای عالی بیمه سلامت خبر داد و گفت: این استفساریه اخیرا توسط سازمان نظام پزشكی از مجلس شورای اسلامی دریافت شده و بر حفظ اختیارات سازمان‌ها و نهادهای دارای وظیفه تعرفه‌گذاری تا زمان تشكیل شورای عالی بیمه سلامت صحه می‌گذارد، ضمن اینكه مطابق قانون پس از اتمام برنامه پنجم توسعه كشور، سازمان نظام پزشكی موظف به تعیین و اعلام تعرفه‌های سلامت در بخش خصوصی خواهد بود.

وی با اشاره به مشكلات اقتصادی و رشد تورم در جامعه افزود: تورم در حوزه سلامت 2 برابر میزان تورم اعلام شده در جامعه یعنی حدود 50% است آحاد جامعه پزشکی معتقدند که تعرفه‌های اعلام شده برای سال 91 با توجه به تغییر قابل ملاحظه قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم نسبت به ابتدای سال، نیاز به کارشناس و تجدیدنظر دارد.
وی ضمن تأکید بر این واقعیت، مشکلات اقتصادی  اقشار مختلف مردم را متذکر شد و گفت: ما ضمن کارشناسی دقیق بایستی به وضعیت و مشکلات مردم و بیماران توجه داشته باشیم و با توجه به مصالح جامعه تصمیم‌گیری کنیم.

دكتر صدر، سپس به تفاهم نامه مالیاتی سال 90 جامعه پزشكی اشاره كرد و گفت: این تفاهم نامه با پیگیری‌های فراوان سازمان نظام پزشكی و جمع‌آوری نظرات انجمن‌های علمی- تخصصی پزشكی تدوین شده و مورد موافقت سازمان امور مالیاتی قرار گرفته كه با بهره‌گیری از آن بسیاری از مشكلات مالیاتی جامعه پزشكی مرتفع شده و اجرای آن گام بزرگی در جهت وصول عادلانه مالیات می‌باشد.

وی در خصوص امور انتظامی و قضایی جامعه پزشكی، عنوان كرد خوشبختانه در حوزه انتظامی در بهترین شرایط كاری و همكاری با قوه قضاییه قرار داریم و با توجه به فعالیت مؤثر شوراهای حل اختلاف حوزه سلامت، ‌شاهد كاهش چشمگیر پرونده‌های قضایی جامعه پزشكی هستیم. همچنین سازمان نظام پزشكی در حوزه اصلاح قوانین و متناسب سازی احكام جزایی با جایگاه و قداست حرفه پزشكی اقدامات بسیار خوبی در سال‌های اخیر انجام داده است.

رییس كل سازمان نظام پزشكی در ادامه، به موضوع ساماندهی تابلوی مطب پزشكان اشاره و اظهار كرد: با پیگیری مسؤولان سازمان و مذاكره‌های صورت گرفته خوشبختانه شهرداری اقدامات خود در جهت جمع‌آوری و قطع كردن برخی تابلوهای مطب پزشكان را متوقف كرده و كار ساماندهی را با هماهنگی سازمان نظام پزشكی انجام می‌دهد.

ما هم گروه‌هایی را برای نظارت بر تهیه و نصب تابلوهای استاندارد برای مطب پزشكان شهر تهران و شهرهای مختلف كشور تشكیل داده‌ایم كه در این راستا با هماهنگی و مشارکت همکاران این کار دنبال می‌شود.

وی همچنین تشكیل هیأت امنای ستاد جمع‌آوری كمك‌های جامعه پزشكی به مردم زلزله زده آذربایجان و تلاش در جهت بازسازی یكی از روستاها و یا ساخت مراكز بهداشتی- درمانی مناطق زلزله زده، فعالیت مؤثر مركز افكارسنجی سلامت با تكیه بر آراء و نظرات جامعه پزشكی، ‌تقویت گروه داوطلبان درمانگر (مدد محرومان) سازمان نظام پزشكی با استقبال صورت گرفته از سوی جامعه پزشكی، ‌برگزاری اولین كنگره بین‌المللی سلامت الكترونیك با حضور چهره‌های بین‌المللی برجسته این حوزه در نهم و دهم آذرماه سال جاری را از دیگر اقدامات شاخص سازمان نظام پزشكی كشور عنوان كرد.

در ادامه این جلسه، ‌دكتر علیرضا زالی، ‌قائم مقام رئیس كل سازمان نظام پزشكی نیز طی سخنانی، بار دیگر با اشاره به استفساریه صورت گرفته از مجلس شورای اسلامی بر مرجعیت این سازمان در تعرفه‌گذاری خدمات حوزه سلامت در بخش خصوصی تأكید كرد.

وی افزود: رشد 20 درصدی تعرفه‌ها، پیشنهاد و خواسته جامعه پزشكی برای نیمه اول سال 91 بوده و هم اكنون با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم، ‌نیازمند بازنگری در این تعرفه اعلام شده برای شش ماهه دوم سال هستیم.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی همچنین از انجمن‌های علمی- تخصصی پزشكی خواست كه به اعضای خود لزوم رعایت حیطه اختیارات و وظایف رشته‌های مختلف پزشكی را یادآور شوند و اعلام كرد كه اظهارنظرهای فنی و علمی انجمن‌های علمی پزشكی ملاك و منبع تعیین حیطه وظایف هر رشته می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، ‌در ادامه این جلسه، برخی از روسا و نمایندگان انجمن‌های علمی- تخصصی پزشكی حاضر در جلسه، نقطه نظرات، ‌دیدگاه‌ها و مشكلات انجمن متبوع خود را اعلام نمودند كه بسیاری از آنها حاكی از نگرانی آحاد جامعه پزشكی نسبت به اختلال در نظام ارزی كشور، ‌افزایش تورم، ‌كمبود حمایت‌های ارزی به وی‍ژه در واردات تجهیزات و مواد مصرفی پزشكی و غیرواقعی بودن تعرفه‌های حوزه سلامت می‌باشد.

دكتر سواد كوهی، نماینده انجمن ارتوپدی ایران در این جلسه، ‌با تأكید بر اینكه نظام سلامت ایران خوشبختانه كلیه خدمات بهداشتی و درمانی را به صورت ارزان و همگانی ارایه می‌دهد و در این خصوص به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر كشورها نیست، ‌از تعطیلی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی به بهانه‌های مختلف ابراز نگرانی كرد.

وی افزود: ‌چرا باید به علت تخلف یك نفر از اعضای جامعه پزشكی، یك بیمارستان را تعطیل نمود و عده زیادی از مردم را از دریافت خدمات بهداشتی و درمانی محروم كرد؟
دكتر محمد صاحب‌الزمانی نیز كه به نمایندگی از جامعه آزمایشگاهیان كشور عضو و دبیر شورای عالی نظام پزشكی است در این جلسه گفت: در حال حاضر مشكلات ما مربوط به ضعف مدیریت است، ‌متأسفانه حدود 5 تا 6 سال است كه هیچگونه برنامه‌ریزی و مدیریتی در حوزه تجهیزات پزشكی و لوازم مصرفی آزمایشگاه‌ها، ‌مراكز تصویربرداری و اتاق‌های جراحی و غیره وجود ندارد.

وی با اشاره به مشكلات بوجود آمده ناشی از تلاطم بازار ارز، افزود: با وجود تورم 50 تا 60 درصدی در حوزه سلامت و تعرفه‌های ناكافی، ‌این روزها آزمایشگاه‌های تشخیص طبی كشور با مشكل عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات تجهیزات و لوازم مصرفی مواجه هستند و برخی از واردكنندگان اظهار كرده‌اند كه مواد مصرفی را در ازای دریافت دلار یا ارز خارجی به فروش خواهند رساند و برخی دیگر نیز امكان واردات و فروش لوازم را در شرایط موجود ندارند.

دكتر صاحب‌الزمانی ادامه داد: حدود 7 ماه است كه بیمه‌ها مطالبات آزمایشگاه‌ها را نپرداخته‌اند و جامعه پزشكی بلاتكلیف است كه در وضعیت فقدان مدیریت مناسب چه كاری باید انجام دهد. شرایط آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به گونه‌ای است كه تقریباً‌ هر روز خبر تعطیلی یا واگذاری چند آزمایشگاه را دریافت می‌كنیم.

وی پیشنهاد كرد كه ستادی واقعی و عملی نه مانند برخی ستادهای نمایشی كشور، با حضور نمایندگان جامعه پزشكی، ‌نمایندگان وزارت بهداشت و وزارت رفاه برای حل مشكل واردات تجهیزات و مواد مصرفی پزشكی تشكیل شود.

دكتر چنگیز خلیلی، عضو هیأت مدیره انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی نیز با حمایت از این پیشنهاد، ‌خواستار اعلام تعرفه‌های شناور خدمات آزمایشگاهی تا زمان تعیین تكلیف ارایه ارز دولتی به واردات مواد مصرفی آزمایشگاهیان تشخیص طبی شد.
در ادامه، دكتر غلامرضا غزنوی، رئیس انجمن دندانپزشكی ایران،‌ با انتقاد از گسترش دانشكده‌های دندانپزشكی و افزایش بی‌رویه و غیر كارشناسی دانشجویان این رشته، ‌نسبت به تبعات این اقدام از جمله بیكاری،‌ سطح علمی ضعیف و كاهش شاخص‌های سلامت دهان و دندان در جامعه ابراز نگرانی كرد.

برخی دیگر از رؤسا و نمایندگان انجمن‌های علمی- تخصصی پزشكی از جمله دکتر فریدون نوحی رئیس انجمن متخصصین قلب و عروق ایران، دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصین داخلی ایران، دکتر مهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، دکتر بهرامی به نمایندگی از انجمن پزشکان متخصص کودکان، دکتر غلامی رئیس انجمن داروسازان ایران، دکتر احسانی به نمایندگی از انجمن خون و سرطان کودکان، دکتر سیاری به نمایندگی از انجمن گوارش و کبد کودکان و انجمن تغذیه کودکان، دکتر فراز مجاب دبیر انجمن متخصصین علوم دارویی ایران، دکتر تبریزیان، رئیس انجمن جراحان دست ایران، دکتر محمد وجگانی رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان و رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران و دکتر فرید کرمی رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران در سخنانی جداگانه، خواستار ارزیابی آموزش‌های ارایه شده به جامعه پزشكی در قالب آموزش‌های مدوام، ‌توسط نمایندگان انجمن‌های علمی شدند.

آنها همچنان ضمن تأكید بر اینكه‌ پیشنهاد افزایش تعرفه‌های خدمات سلامت در شش ماهه دوم سال، ‌یك خواسته صنفی و منطقی است. از رئیس كل سازمان نظام پزشكی خواستند این پیشنهاد و خواسته را در یك فضای آرام و كارشناسی به مسؤولان منتقل نماید تا بهانه‌ای برای افراد سودجو جهت بهره‌برداری‌های غیرصنفی ایجاد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha