سلامت نیوز: نمایندگان مردم در مجلس حق دارند نسبت به عملکرد سازمان مدیریت بحران انتقاد داشته باشند/ در زلزله اخیر آذربایجان ضرورتی برای تشکیل شورای عالی بحران وجود نداشت و تنها شورای هماهنگی تشکیل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، حسن قدمی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته کاهش بلایای طبیعی برگزار شد با بیان اینکه این سازمان در عملکرد  كاریش می‌تواند ایراد داشته است، اظهار کرد: اینکه برخی از دوستان به عملکرد این سازمان نمره ۵ می‌دهند منصفانه نیست البته ما نیز به عملکردمان نمره ۲۰ نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد که سازمان مدیریت بحران با لباس‌های ویژه در زمان حوادث همچون زلزله اخیر آذربایجان حضور داشته باشد، گفت: مدیریت بحران بیشتر کار ستادی می‌کند و جلسات می‌گذارد زلزله بحث امنیتی نیست و اگر برخی دوستان تمایل دارند آن را سیاسی جلوه دهند مساله دیگری است. هفته کاهش بلایای طبیعی در مورد تمامی حوادث است و مختص به زلزله آذربایجان نیست.

ضرورتی برای ایجاد شورای عالی بحران در زلزله آذربایجان وجود نداشت

مدیرعامل سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه در زلزله اخیر آذربایجان ضرورتی برای تشکیل شورای عالی بحران وجود نداشت و تنها شورای هماهنگی تشکیل شد، افزود: نمایندگان مردم در مجلس حق دارند نسبت به عملکرد سازمان مدیریت بحران انتقاد داشته باشند اما این سازمان در زلزله اخیر در ۱۰ ساعت اول توانست کار امداد و نجات را تمام كند و به مساله اسکان موقت حادثه دیدگان بپردازند.

قدمی مقاوم سازی ساختمان را در برابر حوادث طبیعی یکی از مهم‌ترین اقدامات در این عرصه دانست و گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد روستایی مقاوم سازی شده است در زلزله اخیر آذربایجان هیچ کدام از خانواده حتی ۱۰۰ گرم سیمان نداشتند و تمام خشت و گل بودند اگر کوچک‌ترین اصول مقاوم سازی رعایت می‌شد قطعا تلفات آن کمتر بود. هم اكنون ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده شهری داریم که این آمار سه سال است که تکان نخورده است.

وی درباره طرح اتاق امن نیز گفت: کشور ما کشور زلزله خیزی است و این طرح تنها یک پیشنهاد بود که پذیرش این اتاق در روستا‌ها وجود ندارد. لازم است بگویم برخی از ساختمان‌های روستایی ما با زلزله کمتر از ۳ ریشتر و حتی برخی بدون زلزله تنها با حرکت‌های یک کامیون از مقابلش خراب می‌شوند. طرح‌های متعددی به ما پیشنهاد شده است از جمله تختخواب امن اما باید بگویم اگر ساخت و ساز‌ها اصولی باشد و نظارت‌ها جدی نیازی به این طرح وجود ندارد.

رییس سازمان مدیریت بحران درباره اقدامات این سازمان برای حوادث سیل در کشور و تعاملات آن با سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: علت اصلی سیلاب به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی، جنگل‌ها و طرح‌های آبخیزداری و تجاوز به حریم رودخانه ها است ما با این دو سازمان تمحیط زیست و جهاد كشاورزی تعاملات بسیار خوبی داریم و در این راستا هزار و ۱۷۴ پروژه در دست اقدام داریم.

قطع درختان به صورت غیرقانونی توسط مردم انجام می شود

وی با بیان اینکه هرگونه قطع درخت غیر قانونی را از طریق مراجع ذیربط پیگیری می‌کنیم، گفت: بیشتر قطع درختان که به صورت قانونی انجام می‌شود توسط مردم است.

قدمی با بیان اینکه مدیر بحران شهر تهران برعهده شهردار آن است گفت: شهردار تهران نیز به عنوان یکی از اعضای کارگروه‌های مدیریت بحران با ما ارتباط مناسبی دارد.

وی در پاسخ به اینكه آیا خانه های روستایی آذربایجان شرقی نیز توسط بنیاد مسكن نوسازی شده بودند یا نه  و چند درصد از این خانه در زلزله اخیر آسیب دیدند، گفت: متاسفانه در مناطق زلزله زده خانه‌ای توسط بنیاد مسکن بازسازی نشده است این سازمان به سراغ مردم رفته است اما مردم به دلیل كوتاه بودن فصل كاری استقبالی از نوسازی خانه‌هایشان نكردند. اسناد مربوط به مراجعه بنیاد مسكن موجود است.

تخریب بیمارستان یك ساله در منطقه زلزله آذربایجان، جای تاسف دارد

رئیس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: ۲۸ هزار بافت فرسوده در آذربایجان شرقی بازسازی شده است اما جای تاسف دارد که در زلزله اخیر ساختمان‌های دولتی که بازسازی شده‌ بودند نیز آسیب دیده‌اند اینکه بیمارستانی که یک سال بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد اما در زلزله تخریب می‌بیند جای تاسف است چرا که باید ساختمان اساسی همچون بیمارستان‌ها از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

قدمی درباره چرایی عدم موفقیت سازمان مدیریت بحران در مواجه با حوادث طبیعی به خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: متاسفانه بودجه این سازمان در دست معاونت راهبردی ریاست جمهوری است و اگراشکالی در این بخش وجود دارد به دلیل این است که ما برنامه ریزی می‌کنیم اما بودجه آن باید توسط معاونت راهبردی تعیین و تخصیص یابد. نمایندگان مجلس یک فوریت طرحی را برای این موضوع تهیه کرده‌اند تابلکه مقداری از مشکلات سازمان حل شود.

وی در پاسخ به اینکه اگر بودجه سازمان به خود سازمان واگذار شود مشکلات موجود و عدم موفقیت ها در مواجه و كنترل حوادث حل می‌شود یا نه، گفت: مشکلات دیگری نیز وجود دارد اما اساسی‌ترین مشکل ما این است که بودجه در اختیار ما نیست و این مساله موجب شده است که حتی برنامه‌های ما بر روی زمین بماند.

مردم نسبت به بیمه مسكن خود اقدام كنند

قدمی درباره مشکلات مالی موجود در نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران نیز گفت: دولت هر پرونده بازسازی خانه‌های فرسوده‌ای را که تکمیل باشد بدون هیچ مشکلی وام آن را پرداخت می‌کند و هیچ پرونده تکمیل شده‌ای در این زمینه بدون وام باقی نمانده است همچنین تاكید می‌كنم كه  سود این وام همچنان ۱۴ درصد است.

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه با پیش بینی صحیح هوا‌شناسی در صورت عدم توجه مسئولان بحران در استان‌ها با آن‌ها برخورد می‌کنیم از مردم خواست تا نسبت به بیمه ساختمان خود که مبلغ آن سالانه کمتر از ۳۰ هزار تومان است اقدام کنند چرا که در حادثه اخیر بیمه سه میلیارد تومان خسارات زلزله به مردمان آذربایجان پرداخت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha