سلامت نیوز: نوسانات قیمت ارز طی روزهای اخیر موجب شده است تا برخی شرکت های تجهیزات پزشکی، فروش عمده خود را متوقف کرده یا کالاهای خود را با چند برابر قیمت به فروش برسانند.

به رغم تصور رایج، توقف فروش و قیمت گران تجهیزات پزشکی فقط به دلیل نرخ ارز نیست بلکه در این میان عده ای سودجو به این بهانه می خواهند سودهای میلیونی به جیب بزنند.

یکی از مدیران شرکت های تجهیزات پزشکی در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: از هفته گذشته تاکنون، اغلب شرکت های فروش، عمده فروشی خود را متوقف کرده اند یا تجهیزات پزشکی خود را با نرخ ˈ30 درصد اطمینانˈ ارایه می کنند.

وی می افزاید: درصد اطمینان به آن معنا است که قیمت کالای خود را 30 درصد بالاتر از قیمت همان روز ارز (مثلا 30 درصد بیش از 2600 تومان) عرضه می کنند.

این مدیر شرکت تجهیزات پزشکی خاطرنشان می کند دولت تا حد امکان تلاش می کند تا ارز مرجع را در اختیار شرکت های تجهیزات پزشکی قرار دهد اما برخی سودجویان ترجیح می دهند از همان ارز آزاد استفاده کنند.

به گفته وی، استفاده از ارز دولتی، شرکت های تجهیزات پزشکی را ملزم به رعایت برخی از موارد مانند نظارت های دولتی، پرداخت مالیات، هزینه حمل و نقل و فروش با سود 20 درصدی می کند.

این دست اندرکار تجهیزات پزشکی اضافه می کند: بنابراین برخی شرکت ها از ارز آزاد استفاده می کنند تا تحت نظارت نباشند و با هر درصد سودی که می خواهند اجناس خود را به فروش برسانند.

یکی دیگر از مدیران شرکت های دندانپزشکی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش بی رویه قیمت تجهیزات پزشکی انتقاد می کند و می گوید: قیمت تجهیزات دندانپزشکی ، یک روز به بهانه افزایش قیمت نقره (به دلیل استفاده از این ماده در ساخت تجهیزات) و یک روز به بهانه افزایش نرخ دلار ، بدون رویه بالا می رود.

به گفته وی، نرخ تجهیزات دندانپزشکی از سال گذشته تاکنون ، 300 درصد افزایش داشته است.

این مدیر شرکت دندانپزشکی می گوید: قیمت تجهیزات دندانپزشکی متناسب با بازارهای خارجی نیست بطور مثال یک بسته ˈآمالگامˈ - نوعی ماده برای پر کردن دندان - چینی در چین 18 دلار است و در ایران نیز باید حداکثر 70 هزار تومان به فروش برسد اما هم اکنون این ماده یکصد هزار تومان به فروش می رسد.

وی می افزاید: البته عوامل دیگری مانند انحصار تولید یک کالا از سوی یک شرکت خاص نیز موجب افزایش قیمت کالاهای دندانپزشکی می شود؛ بطور مثال اسپری بی حسی را فقط یک شرکت خاص تولید می کند و اجازه تولید این کالا به شرکت های دیگر -برغم توان تولید آنها- داده نمی شود.

این مدیر شرکت دندانپزشکی تاکید می کند :این امر فضای رقابت را از بین می برد و موجب گران شدن تجهیزات دندانپزشکی می شود.

سعیدرضا شاهمرادی مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که در پی افزایش قیمت برخی تجهیزات پزشکی تا 90 درصد به دلیل افزایش قیمت دلار و یورو، وزارت بهداشت تمام تلاش خود را بکار گرفته است ارز مورد نیاز شرکت های وارد کننده تجهیزات پزشکی را از سیستم بانکی با نرخ مرجع تامین کند.

گفتنی است، تجهیزات پزشکی نیاز اصلی برخی بیماران به ویژه بیماران خاص است اما بیمه هیچ تعهدی در قبال پرداخت هزینه های آنها ندارد و این روزها نیز با نوسانات بازار ارز، قیمت آنها بطور محسوس و چشمگیری، افزایش یافته است.

بی تردید ادامه روند افزایش بی رویه قیمت تجهیزات پزشکی بر کیفیت و تعرفه های درمانی، تاثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha