سلامت نیوز: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مصرف بی‎رویه و خودسرانه داروها، مسکن‎ها و آنتی‎بیوتیکها یکی از علل شایع ابتلا به بیماری‎های کلیوی است.

دکتر بابک هادیان در گفت وگو با ایسنا، افزود: بیماری کلیوی یک بیماری خاموش است و اغلب دیر تشخیص داده می‎شود.

وی با بیان اینکه کلیه یکی از ارگان‎های حساس بدن است که وظایف حیاتی را به عهده دارد، اظهار کرد: درمان بیماری کلیوی برگشت‎ناپذیر و طولانی مدت بوده که برای بیمار و جامعه هزینه‌آور است.

این متخصص بیماری‏های کلیوی و نفرولوژی با اشاره به علل ایجاد نارسایی کلیه در افراد، ادامه داد: فاکتورهایی همچون پرفشاری خون و دیابت انسان را مستعد بیماری‏های کلیوی می‎کند که درمان مناسب و تشخیص زودرس این دو بیماری باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‏های کلیوی می‎شود.

دکتر هادیان اضافه کرد: کاهش وزن و اشتها، ضعف و بی‎حالی شدید، خستگی زودرس، تشنگی بیش از حد و افزایش میزان و تکرر ادرار از جمله علائم بیماری‌های فشار خون و دیابت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه یکی از بیماری‏‌های نارسایی کلیه، سنگ کلیه است که حتی افراد نیز بعد از درمان این بیماری متوجه نارسایی کلیه شدند، اظهار کرد: سنگ کلیه در بیشتر موارد همراه با درد نیست و افرادی که سابقه این بیماری را در خانواده و فامیل را دارند باید نسبت به سلامت کلیه‏‌های خود حساس باشند.

وی مصرف بی‎رویه و خودسرانه داروها، مسکن‌ها و آنتی‎بیوتیک‎ها و استفاه از مواد دخانی، سیگار و... را از شایع‎ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های کلیوی دانست و تصریح کرد: با توجه به میزان رشد جمعیت و عدم توجه مردم به سلامت خود، تعداد افراد دیالیزی افزایش یافته و اغلب کسانی که 8 سال نارسایی کلیه داشتند هم اکنون اقدام به دیالیز می‎کنند.

دکتر هادیان با بیان اینکه در حال حاضر به 300 بیمار دیالیزی در استان خدمات ارائه می‌شود، گفت: از این تعداد 90 بیمار اعم از زن و مرد در بخش دیالیزی بیمارستان شهدای عشایر خرم‎آباد از خدمات این مرکز استفاده می‏‌کنند.

وی با تأکید براینکه هر روز شاهد افزایش تعداد این بیماران در جامعه هستیم، خاطرنشان کرد: با رشد بیماری‏‌های دیابت و فشار خون، رژیم‏‌های غلط غذایی، عدم تحرک و بی‎توجهی افراد به سلامت بدن‎شان تعداد دیالیزی‏ها رو به افزایش است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با انتقاد از اینکه امکان سرویس دهی به بیماران دیالیزی محدود است، عنوان کرد: توسعه بخش دیالیز در بیمارستانها و مراکز درمانی استان امری ضروری است.

دکتر هادیان با اشاره به اینکه تعداد تخت‏های فعال بخش دیالیز بیمارستان شهدای عشایر 14 تخت است و به 90 بیمار دیالیزی از مرکز استان سرویس‎دهی می‏‌کنند، افزود: با تلاش‎های دولت دهم بیماران از نظر مالی مشکلی با دیالیز ندارند.

وی بهترین راه کنترل نارسایی پیشرفته کلیوی و کاهش آمار دیالیز را توجه مردم به پیشگیری از ابتلا به بیماری‎های دیابت و فشار خون برشمرد و یادآور شد: اصلاح عادات زندگی، افزایش تحرک و فعالیت، ورزش منظم، پرهیز از پرخوری، کاهش مصرف غذاهای چرب و شور و استفاده دارو با تجویز و تشخیص پزشک از عوامل کاهش بیماری‏های کلیوی است.

دکتر هادیان با تأکید براینکه نیاز است مسئولین امکاناتی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند تا بخش پیوند کلیه راه‎اندازی شود، اذعان کرد: با راه‎اندازی این بخش از مراجعه بیماران به سایراستان‎ها جلوگیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha