سلامت نیوز: تشخیص سرطان پستان یكی از بدترین و تكان‌دهنده‌ترین خبرهایی است كه یك زن ممكن است در طول زندگی خود، بشنود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بدیهی است كه پس از شنیدن چنین خبر تكان‌ دهنده‌ای، احساسات طبیعی فرد دستخوش تغییر و اختلال می‌شود و اندوه و سرگردانی زندگی بیمار را دربر می‌گیرد. گاهی این نوسانات احساسی به حدی شدید می‌شود كه بیمار را در معرض ابتلا به اختلالات و مشكلات روانی جدی‌ قرار می‌دهد.

اولین نكته‌ای كه یك بیمار مبتلا به سرطان پستان باید بداند این است كه تنها او با این مشكل دست به گریبان نیست. در یك مطالعه انجام شده در سال 2006 میلادی از سوی كارشناسان دانشكده پزشكی دارتموت معلوم شد تقریبا نیمی از افرادی كه سرطان پستان به تازگی در آنها تشخیص داده شده دچار مشكلات احساسی و علائم آشفتگی و اضطراب می‌شوند كه این آمار به لحاظ بالینی، حائز اهمیت است.

پایگاه اینترنتی لایو وایر در این مقاله منتشر كرد؛ این آمار بدین معنی است كه مبتلایان به سرطان پستان علاوه بر نگرانی و اندوه كلی در مورد ابتلا به این بیماری در معرض ابتلای طولانی مدت به اختلالات احساسی و روانی نیز هستند.

برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین پیامدهای روانی ناشی از ابتلا به سرطان پستان عبارتند از:


- آشفتگی احساسی شدید؛ یكی از شایع‌ترین مشكلات بهداشت روانی در بین مبتلایان به سرطان پستان، آشفتگی احساسی شدید است كه به طور جدی روی زندگی عادی فرد تاثیر می‌گذارد.

- افسردگی حاد؛ آمارها نشان می‌دهد كه 11 درصد از مبتلایان به سرطان پستان به افسردگی شدید مبتلا می‌شوند كه یك بیماری روانی محسوب می‌شود و می‌تواند زندگی روزمره فرد را به طور جدی مختل كند. در این بیماران تشخیص به موقع علائم افسردگی و در نتیجه مراجعه به روانپزشك ضروری است. مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی حاد در مبتلایان به سرطان پستان شامل تغییر در ظاهر مانند آشفتگی چهره‌ و مردها و یا بی‌توجهی به نحوه لباس پوشیدن، احساس عمومی غمگینی، هجوم افكار منفی، كاهش فعالیت بدنی، كاهش تمركز، مشكل در برقراری ارتباط و احساس گناه و عزت نفس پایین و یا گرایش به خودكشی هستند.

- اختلال استرس پس از تروما؛ یكی دیگر از پیامدهای روانی ابتلا به سرطان پستان نوعی اختلال اضطراری موسوم به اختلال استرس پس از تروما یا PTSD است كه روی افرادی كه دچار آسیب‌های جسمی جدی شده‌اند، تاثیر می‌گذارد. آمارها نشان می‌دهد كه این اختلال اضطرابی تقریبا در 10 درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان مشاهده می‌شود.

- اختلال اضطراب عمومی؛ این اختلال نیز كه در 10 درصد از مبتلایان به سرطان پستان بروز می‌كند شامل یك احساس عمومی ناآرامی یا ترس است كه هر چند به اندازه اختلال قبلی تهدید كننده نیست اما به نوبه خود آزاردهنده است. مبتلایان به اختلال اضطراب عمومی بیشتر ساعات روز را نگران هستند و علائم جسمی مانند سردرد و تحریك‌پذیری را تجربه می‌كنند. كمك گرفتن و مشاوره با یك متخصص بهداشت روانی از مهم‌ترین اقداماتی است كه برای این بیماران توصیه می‌شود. بی‌تردید در وضعیت آرامش امكان كنترل بیماری و به تعویق انداختن پیشرفت آن بیشتر فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha