براساس اعلام وزیر بهداشت تورم در بخش سلامت كشور بیش از 50 درصد است. كارشناسان نظام پزشكی و وزارت بهداشت تعرفه‌ها را در اردیبهشت‌ماه امسال حدود 48 درصد برآورد كردند اما ...

سلامت نیوز: با گذشت 7 ماه از سال و افزایش 20 درصدی تعرفه‌ها در نیمه اول امسال جامعه پزشكی كشور، خواستار افزایش دوباره هزینه تعرفه‌هاست. اختلالاتی كه در چند روز گذشته در بازار ارز در كشورمان اتفاق افتاد مزید بر علت شده تا قائم‌مقام رئیس كل سازمان نظام پزشكی خواستار بازنگری در تعیین تعرفه‌های پزشكی امسال برای نیمه دوم سال شود. دكتر علیرضا زالی می‌گوید: «رشد 20 درصدی تعرفه‌ها،‌پیشنهاد و خواسته جامعه پزشكی برای نیمه اول امسال بوده و اكنون با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم، نیازمند بازنگری در این تعرفه اعلام شده برای شش ماهه دوم سال هستیم.»

افزایش تعرفه‌های پزشكی به موضوعی معمولی در جامعه تبدیل شده است،اما نكته مهم ماجرا اینجاست كه با وجود افزایش هر ساله هزینه‌ها، كیفیت خدمات پزشكی نه‌تنها افزایش پیدا نمی‌كند بلكه هیچ تناسبی بین افزایش تعرفه‌ها و كیفیت خدمات و مراقبت‌های پزشكی دیده نمی‌شود. از سوی دیگر كم‌كاری بیمه‌ها نیز مزید بر علت شده تا دیگر هیچ اعتراضی در زمینه گرانی خدمات‌درمانی در كشور به گوش نرسد و شهروندان به گران شدن سال به سال خدمات درمانی و در مقابل افت كیفیت خدمات، اعتراض بی فایده و نهایتا عادت كنند. اگر چه انتظار می‌رود بیماران و خانواده آنها در قبال هزینه سنگینی كه پرداخت می‌شود دغدغه مشكلات پس از بیماری را نداشته باشند اما در برخی مواقع تشخیص نادرست بیماری و گرفتاری‌های پس از آن باعث می‌شود تا مشكلات عدیده‌ای گریبانگیر جامعه شود.

با وجود افزایش 20 درصدی تعرفه‌ها در نیمه اول سال همچنان اعضای جامعه پزشكی كشور از كم بودن میزان تعرفه‌ها و نامتناسب بودن آن با وضع تورم گلایه دارند. رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید: «تعرفه‌های پزشکی برای شش ماهه دوم سال 91 باید با توجه به واقعیت های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم کارشناسی شود.»

دکتر شهاب‌الدین صدر درباره مشکلات اقتصادی و رشد تورم در جامعه می‌گوید: «تورم در حوزه سلامت 2 برابر میزان تورم اعلام شده در جامعه یعنی حدود 50 درصد است. آحاد جامعه پزشکی معتقدند که تعرفه‌‌های اعلام شده برای سال 91 با توجه به تغییر قابل ملاحظه قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم نسبت به ابتدای سال، نیاز به کارشناسی و تجدیدنظر دارد.»

وضع بیمارستان‌ها مطلوب نیست

مدیركل دفتر تدوین استانداردهای وزارت بهداشت نیز درباره این نكته كه بیشترین رشد تعرفه‌های پزشكی مربوط به خدمات هتلینگ بیمارستانی است، می‌گوید: «در بخش دولتی 35 درصد و در بخش خصوصی 40 درصد افزایش نسبت به سال گذشته تصویب شده است.» علیرضا اولیایی منش می‌گوید: «‌به طورمتوسط تعرفه‌های پزشكی امسال حدود 20درصد افزایش پیدا كرد اما در تعرفه‌های امسال بیشترین توجه به افزایش تعرفه خدمات هتلینگ و تخت روز بیمارستانی شد زیرا وضعیت بیمارستان‌ها از نظر درآمد بسیار نامطلوب است و در صورت افزایش ناچیزتعرفه این خدمات و پایین آمدن درآمدهای آنها با مشكلات بسیارجدی برای ارائه خدمات درمانی به مردم مواجه می‌شدیم.»
یمارستان‌های دولتی با توجه به بدهی‌های سنگینی که از گذشته دارند با رشد ۲۰ درصدی تعرفه‌ها در حالی که هزینه‌های آنها به‌مراتب بیش از این افزایش پیدا کرده است، باید فشار بسیار سنگینی را تحمل کنند و به‌نظر من ورشکستگی بیمارستان‌های دولتی با این تعرفه‌ها بیشتر هم می‌شود

از سوی دیگر شهروندان نیز به‌عنوان بخش دیگر كه درگیر نظام سلامت جامعه هستند از زیاد شدن تعرفه‌های پزشكی و بار سنگینی كه بر دوش آنهاست گلایه‌مند هستند. اگرچه گفته می‌شود دولت باید 70 درصد سرانه درمان شهروندان را پرداخت كرده و سهم شهروندان دراین میان 30 درصد است اما این موضوع كاملا برعكس در كشور ما عمل می‌شود. بار 70درصدی هزینه‌ها برعهده شهروندان است و بیمه‌ها نیز آنطور كه باید و شاید به تعهدات خود عمل نمی‌كنند و بیشترین بار گرانی درمان برعهده شهروندان افتاده است. این در حالی است كه عدم مدیریت صحیح در كشور در زمینه اقتصادی نیز باعث شده تا روز به روز به مشكلات اقتصادی افزوده شده و مشكلات عدیده‌ای گریبانگیر شهروندان شود.

افزایش تعرفه‌های به دردنخور

دكتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی نیز با یادآوری رشد 20درصدی تعرفه‌های پزشكی در نیمه اول سال می‌گوید: «رشد متوسط ۲۰ درصدی تعرفه‌ها یعنی اینکه تعرفه یکسری خدمات که به‌دردنخور هستند را ۲۰ درصد افزایش می‌دهند و رشد تعرفه خدماتی که مهم هستند و باید پول دربیار باشند کمتر از این میزان است و مثلا ۱۰ درصد رشد می‌کند.»

وی تاكید می‌كند: «بیمارستان‌های دولتی با توجه به بدهی‌های سنگینی که از گذشته دارند با رشد ۲۰ درصدی تعرفه‌ها در حالی که هزینه‌های آنها به‌مراتب بیش از این افزایش پیدا کرده است، باید فشار بسیار سنگینی را تحمل کنند و به نظر من ورشکستگی بیمارستان‌های دولتی با این تعرفه‌ها بیشتر هم می‌شود.»

خسرونیا می‌گوید: «بیمارستان‌های دولتی باید مواد غذایی مثل گوشت، مرغ، نان و مانند اینها را با نرخ تورم بازار خریداری کنند، تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی به‌مراتب بیش از تورم بازار افزایش قیمت داشته‌اند، حقوق پرسنل هم که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اضافه شده است، افزایش سرسام‌آور هزینه آب، برق و گاز هم هست با این وضعیت فشار روی بیمارستان‌ها بخصوص بیمارستان‌های دولتی و به ویژه در شهرستان‌ها بسیار سنگین خواهد بود.»

وی تاكید می‌كند: «وضع بیمارستان‌های دولتی در شهرستان‌ها اصلا خوب نیست و در این اوضاع بیش از همه باید نگران بیمارانی باشیم که مجبورند به بیمارستان های دولتی مراجعه کنند و افت کیفیت خدمات در این مراکز قطعا به آنان آسیب می‌رساند.»

رئیس جامعه متخصصان داخلی می‌گوید: «این در شرایطی است که دولت اعتباری را برای رایگان شدن خدمات پزشکی در بخش دولتی گذاشته است، واقعا ما از رایگان شدن خدمات پزشکی می‌گذریم، کاری کنند که بیمارستان‌های دولتی بتوانند خدمات معمولی شان را به مردم ارائه کنند.» اما تمام مشكلات جامعه پزشكی به تعرفه‌ها مربوط نمی‌شود. دكتر محمد صاحب‌الزمانی،‌ دبیر شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به مشكلات به‌وجود آمده ناشی از تلاطم بازار ارز می‌گوید: «‌با وجود تورم 50 تا 60 درصدی در حوزه سلامت و تعرفه‌های ناکافی، ‌این روزها آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور با مشکل عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات تجهیزات و لوازم مصرفی مواجه هستند و برخی از واردکنندگان اظهار کرده‌اند که مواد مصرفی را در ازای دریافت دلار یا ارز خارجی به فروش خواهند رساند و برخی دیگر نیز امکان واردات و فروش لوازم را در شرایط موجود ندارند.»

وی درباره طلب مراكز در مانی از بیمه‌ها می‌گوید: «7 ماه است که بیمه‌ها مطالبات آزمایشگاه‌ها را نپرداخته‌اند و جامعه پزشکی بلاتکلیف است که در وضعیت فقدان مدیریت مناسب چه کاری باید انجام دهد. شرایط آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به‌گونه‌ای است که تقریبا هر روز خبر تعطیلی یا واگذاری چند آزمایشگاه را دریافت می‌کنیم.» دكتر محمد جهانگیری،‌ قائم‌مقام معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی نیز درخصوص رشد 20درصدی تعرفه‌ها در نیمه اول سال می‌گوید: «هرچند تعرفه‌های پزشكی 20 درصد رشد دارد اما به معنای این نیست كه خدمات پزشكی 20 درصد افزایش یافته است بلكه این میزان، میانگین محاسبات را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال «هتلینگ» بیمارستان حدود 35 درصد رشد داشته است اما «كای جراحی»(ضریب دستمزد) حدود 6 درصد رشدیافته و بعضی خدمات كمتر از این میزان است كه میانگین اینها به 20 درصد رسیده است.»

وی تاكید می‌كند: «براساس اعلام وزیر بهداشت تورم در بخش سلامت كشور بیش از 50 درصد است. كارشناسان نظام پزشكی و وزارت بهداشت تعرفه‌ها را در اردیبهشت‌ماه امسال حدود 48 درصد برآورد كردند اما سازمان نظام پزشكی با در نظر گرفتن توانایی مردم مبنی‌بر سطح پرداخت در نظام سلامت، تعرفه‌های پزشكی را برای شش‌ماهه اول امسال كه هنوز فاز دوم هدفمندی هم اجرا نشده است، اعلام كرد. بنابراین این افزایش تعرفه‌ها فقط برای نیمه‌اول سال است.»
منبع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha