سرطان پستان مانند سایر سرطان‌ها یك بیماری غیرواگیر است. امروزه با درك صحیح‌تری كه از این بیماری به دست آمده، درمان‌های مختلفی مانند شیمی درمانی و هورمون درمانی برای كنترل این بیماری به كار می‌رود و درصد بهبود بیماران مبتلا به سرطان پستان به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

سلامت نیوز: روبان صورتی نماد تلاش برای اطلاع‌رسانی درباره بیماری سرطان پستان و حمایت از این بیماران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اگر شب اول ماه اكتبر (ماه جاری میلادی) كه به عنوان ماه جهانی اطلاع‌رسانی درباره سرطان پستان انتخاب شده، در نیویورك و برخی شهرهای بزرگ اروپایی باشید، با كمال تعجب خواهید دید كه فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و حتی برخی از ساختمان‌های معروف صورتی رنگ شده‌اند و در اینترنت هم بازار رنگ صورتی داغ است.

حتی در فروشگاه‌های اینترنتی در كنار اجناس مورد نیاز مردم یك روبان صورتی به چشمتان می‌خورد.

داستان روبان صورتی، داستان مبارزه برای ادامه حیات و رهایی از درد یك بیماری است. شاید امروز دیگر كسی به یاد نیاورد كه خلق روبان صورتی ابتكار شارلوت هایلی بود اما واقعیت این است كه در سال 1992 میلادی زنی به نام شارلوت هایلی كه خود از سرطان پستان رنج می‌برد مفهوم روبان صورتی رنگ را با هدف اطلاع‌رسانی عمومی درباره این بیماری معرفی كرد. وی به این روبان‌ها كارت‌هایی را الصاق كرده بود كه روی آنها نوشته شده بود: «بودجه سالانه انستیتو ملی سرطان 1.8 میلیارد دلار است و فقط پنج درصد از این بودجه به پیشگیری از سرطان اختصاص پیدا می‌كند. با وصل كردن این روبان‌ها به لباس خود به ما كمك كنید تا آمریكا و قانون‌گذاران‌مان را آگاه كنیم».

هایلی با جدیت به آگاه كردن توده مردم در این خصوص همت گماشت و این كارت‌ها را در سوپرماركت‌های محلی و در میان بسیاری از زنان و نویسندگان قدیم و جدید توزیع كرد. تا جایی كه پیام او برای مردمش دهان به دهان گشت و در نهایت اعتبار جهانی پیدا كند. هایلی در آن زمان موفق شد هزاران نسخه از این كارت‌ها را توزیع كند.

سال بعد رنگ صورتی بر روی این روبان‌ها باقی ماند و اكنون روبان صورتی به نماد آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی درباره بیماری سرطان پستان تبدیل شده است. همچنین انجمن سرطان پستان سوزان جی. كومن اولین سازمانی بود كه رسماً ایده توزیع روبان‌های صورتی را در بین فعالان و حامیان درمان این بیماری، پذیرفت و بدان عمل كرد.

به گزارش سازمان بین‌المللی روبان صورتی، اكنون با همكاری موسسه ملی سرطان آمریكا هر سال در طول ماه اكتبر مراسم ویژه‌ای با عنوان «ماه اطلاع‌رسانی در مورد سرطان پستان» برگزار می‌شود.

وقتی هایلی این اقدام ابتكاری را انجام داد سردبیر مجله Self magazine كه روی موضوع «ماه ملی اطلاع‌رسانی سرطان پستان در سال 1992» كار می‌كرد ، از هایلی درخواست كرد كه با این مجله همكاری كند اما هایلی این پیشنهاد را رد كرد و تاكید داشت كه ایده این مجله فوق‌العاده جنبه تجاری دارد و به همین دلیل پیشنهاد مزبور را قبول نمی‌كند.

مدتی بعد یك شركت‌ تولیدكننده لوازم‌ بهداشتی و آرایشی كه در زمینه اطلاع‌رسانی درباره سرطان پستان نیز از سال 1991 فعالیت داشت از ابتكار هایلی استقبال كرد و با موافقت و همكاری مجله Self magazine به انتشار مجلات مختلف و توزیع بیشتر روبان‌های صورتی پرداخت تا اینكه بالاخره این «نماد» در سراسر آمریكا شناخته شد. از آن پس اطلاع‌رسانی درباره سرطان پستان گسترده‌تر شد و به تدریج سازمان‌های بیشتری از نماد روبان صورتی استفاده كردند.

در روز ششم اكتبر سال 1997 میلادی یك شهروند آمریكایی به نام پاول دیوسیون سایتی موسوم به Pinkribbon را به ثبت رساند و راه‌اندازی كرد تا امكانات آن در سراسر جهان در اختیار تمام افرادی قرار بگیرد كه به گونه‌ای با این سرطان در ارتباط هستند یا برای حمایت از این بیماران تلاش می‌كنند. این وب‌سایت نیز به نوبه خود با هدف افزایش آگاهی بخشی درباره بیماری و نیز سرمایه‌گذاری در جهت بهبود پیشگیری و درمان فعالیت می‌كند. با گذشت سال‌ها این ابتكار در سطح بین‌المللی رشد كرد و امروز بیش از 30 كشور مختلف در پنج قاره جهان از آن در جهت یاری رساندن به بیماران سرطانی بهره می‌برند.

سرطان پستان مانند سایر سرطان‌ها یك بیماری غیرواگیر است. امروزه با درك صحیح‌تری كه از این بیماری به دست آمده، درمان‌های مختلفی مانند شیمی درمانی و هورمون درمانی برای كنترل این بیماری به كار می‌رود و درصد بهبود بیماران مبتلا به سرطان پستان به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

بر اساس جدیدترین یافته‌ها، سیگار و مصرف مشروبات الكلی، چاقی و مصرف غذاهای چرب و شیرین و عدم تحرك كافی از مهم‌ترین عوامل خطرزا در بروز سرطان پستان برشمرده شده‌اند. همچنین پزشكان معتقدند كه شیردهی خطر ابتلا به این سرطان را كاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha