یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 57873
سلامت نیوز: آیا بسختی یا دیر به خواب می‌روید؟ خوابتان از كیفیت خوبی برخوردار نیست؟ در طول شب چند بار از خواب بیدار می‌شوید؟ با طلوع خورشید از خواب بیدار می‌شوید و دیگر خوابتان نمی‌برد؟ خواب زیاد یا كابوس می‌بینید؟ پس از خواب همچنان احساس خستگی می‌كنید؟

به این مشكلات اختلال خواب یا بی‌خوابی گفته می‌شود كه می‌تواند باعث اختلال در تمركز، خستگی و خواب‌آلودگی در طول روز، اضطراب و بی‌حوصلگی، سردرد، سفتی و گرفتگی عضلانی، كاهش كیفیت زندگی، بی‌دقتی در انجام كارهای روزانه و حتی اشتباهات خطرناك در كار و رانندگی و سایر مشكلات سلامت می‌شود. اینجاست كه اهمیت خواب خوب و باكیفیت روشن ‌شود.

برای رفع مشكلات خواب و بی‌خوابی بسیاری از بیماران از داروهای خواب‌آور استفاده می‌كنند كه دارای عوارض جانبی زیادی است و در بسیاری موارد باعث ایجاد وابستگی به این داروها می‌شود، اما برای رفع اختلالات خواب، راه‌های بهتر و كم‌عارضه‌تری نیز وجود دارد.

استفاده از گیاهان دارویی مناسب می‌تواند بسیار اثربخش باشد. به عنوان مثال بابونه، اسطوخودوس و سنبل‌الطیب نمونه‌های بسیار خوبی از گیاهان دارویی با اثر آرامبخشی است كه می‌تواند برای درمان مشكلات خواب استفاده شود.

این گیاهان را می‌توان به صورت دم كرده استفاده كرد. نوشیدن بعضی از انواع چای سبز و چای گل داوودی نیز برای درمان بی‌خوابی موثر است.

استفاده از ماسك‌های گیاهی صورت قبل از خواب نیز می‌تواند با تاثیر آرامبخشی به رفع مشكل بی‌خوابی كمك كند. هومیوپاتی نیز داروهای مختلفی برای كاهش مشكلات بی‌خوابی دارد.

طب سوزنی یكی از بهترین روش‌ها برای افزایش كیفیت خواب و درمان مشكل بی‌خوابی بدون عارضه جانبی است.

تحقیقات نشان می‌‌دهد طب سوزنی باعث افزایش آزاد شدن سروتونین می‌شود كه تنظیم‌كننده خواب بدن است. این روش همچنین دارای تاثیرات قابل توجه آرامبخشی و كاهش اضطراب است.

تحریك یك‌سری نقاط خاص در گوش نیز می‌تواند اثرات مشابهی داشته باشد.

گاهی اوقات نیز فقط تغییر شیوه زندگی و انجام توصیه‌های ساده می‌تواند اختلال خواب شما را درمان كند، از جمله كاهش مصرف چای، قهوه و سیگار در شب (كاهش مصرف كافئین و نیكوتین)، قدم‌زدن یا مطالعه‌كردن قبل از خواب، كاهش یا حذف خواب بعدازظهر، اتاق خوابی كاملا ساكت و تاریك با رایحه‌ای خوش و دمای مناسب، فاصله چند ساعتی بین شام و زمان خوابیدن و پرهیز از صرف شام سنگین بویژه در ساعات پایانی شب. همچنین دوش آب‌گرم قبل از خواب نیز می‌تواند موثر واقع شود.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha