طبق تحقیقات مشاهده شده، كاربرد لیزر سرد (Low Level Leser Therapy ) در ترمیم درد زخم تا بیش از 50 درصد موثر بوده است.

دكتر آب‌آب‌زاده، متخصص گوش و حلق و بینی، در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با مزایای كاربرد لیزر سرد یا كم توان در بیماریهای گوش، حلق و بینی اظهار داشت: نوعی از لیزر غیر سوزاننده به نام لیزر سرد ( در دو نوع red و infra red) قادر است در رفع بیماری‌های مختلف مفید واقع ‌شود.

وی افزود: لیزر كم توان از نوع Red بیشتر اثر سطحی بر روی پوست و مخاط داشته اما لیزر Infra Red در عمق بافت نفوذ می‌كند.

آب‌آب زاده متذكر شد: نور Red توسط میتوكندری‌ها كه نقش تولید انرژی را در سلول بر عهده دارند جذب می‌شود و میتوكندری را تحریك به افزایش تولید انرژی می‌كند و به این ترتیب در جهت ترمیم زخم، زخمهای پوستی، مخاطی و یا تورم‌های پوستی مناسب است. در صورتی كه سوختگی و یا زخمی در سطح پوست ایجاد شود قادر به ترمیم سریع‌تر و بهتر آن است.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینكه نوع Infra red بیشتر در فیزیوتراپی كاربرد داشته و به منظور رفع درد مفاصل و گردن به كارمی‌رود، خاطرنشان كرد: از این نوع لیزر می‌توان در رفع بیماری‌های گوش و حلق و بینی استفاده كرد. به طوری كه این نوع لیزر سرد تغییراتی در دیواره سلولی به وجود آورده و نفوذ پذیری كلسیم را در سلول افزایش می‌دهد و باعث افزایش اندورفین‌ها (مواد ضد درد خون) می‌شود.

وی یادآور شد: این نوع لیزرها همچنین می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت كند؛ طبق تحقیقات مشاهده شده در ترمیم درد و زخم تا بیش از 50 درصد موثر بوده است و در رابطه با بیماریهای نظیر التهاب‌ها و عفونت‌های لوزه‌، آلرژی بینی، عفونت بینی و سینوس، وزوز گوش و سرگیجه و نیز مشكلات مخاط دهان و لثه، ترمیم زخم‌های جراحی و تروما، رفع دردهای مفصل فك یا خشكی فك می‌تواند موثر واقع شود.

آب‌آب‌زاده متذكر شد: كاربرد این نوع لیزر‌ها طی 5 تا 10 جلسه می‌تواند عفونتهای كانال خارجی گوش، درد و تورم و التهابهای گوش و نیز عفونت گوش میانی را كه مدتها ترشح بدبو و چركی داشته را فروكش كند.

متخصص گوش و حلق و بینی اظهار داشت: استفاده از این روش به منظور تسریع در ترمیم پارگیهای پرده گوش بسیار موثر است. همچنین نوع Infra red آن باعث بازیافت شنوایی و رفع وزوز گوش از 50 تا 70 درصد می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: باز شدن راه هوایی در بیماران مبتلا به سینوزیست و آلرژی بینی و سینوس پس از 2 تا 3 جلسه كاربرد این روش درمانی مشاهده شده و این امر باعث برطرف شدن سینوزیت و كاهش سردرد در بیماران مبتلا می‌شود و در رفع سرفه‌های تحریكی و عفونت حلق و زبان (آفت) موثر است.

آب‌آب‌زاد یادآور شد: این روش در زنان باردار و كودكان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ محدودیتی ندارد، فقط در هنگام انجام لیزر درمانی باید چشم‌ها به منظور پیشگیری از آسیب بسته باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha