یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 57882
سلامت نیوز: اضافه وزن و چاقی از پدیده‌های قرن جاری و زندگی ماشینی و مدرن محسوب می‌شود كه روز به روز با تغییر شیوه زندگی و افزایش شهرنشینی و كاهش فعالیت‌های بدنی گسترده و پیچیده‌تر می‌شود و به عنوان عاملی مؤثر در بروز و شیوع بیماری‌های مزمن و تحلیل برنده مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، مشكلات شدید مفصلی – استخوانی و سكته‌های قلبی و مغزی شناخته می‌شود.
اصلاح شیوه زندگی و انجام فعالیت‌های بدنی و تلاش برای مدیریت وزن و داشتن تناسب اندام و سلامت عمومی مورد تأكید تمامی متخصصان سلامت است. اما جوانان و نوجوانان كه دوست دارند ره صد ساله را یك شبه طی كنند برای داشتن اندامی مناسب به روش‌های پرخطر و غیرعلمی روی می‌آورند و نتیجه آن صدمات جسمی و روحی است كه هر روز نیز در حال افزایش است.
گرایش روزافزون نوجوانان و جوانان به داشتن اندامی تراشیده و عضلانی مانند قهرمانان فیلم‌های سینمایی و مدل‌های رایج در برنامه‌های ماهواره‌ای باعث استفاده گسترده نسل جوان از مكان‌هایی غیر‌استاندارد و روش‌های پرخطر و مصرف داروهای غیرمجاز می‌شود و این امر تهدید بزرگی برای سلامتی آنها به شمار می‌رود. نسلی كه به عنوان سرمایه‌های ملی كشور از نظر فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شوند و حضور آنها در باشگاه‌های ورزشی نشان از سلامت آنها دارد اما این سلامت بر اثر استفاده از داروها و مكمل‌های غیرمجاز به خطر می‌افتد.
بسیاری از مردان و زنان جوان كشور به توانمندی، سلامت جسمی و شادابی خود توجه دارند و برای به‌دست آوردن این سلامت و شادابی ورزش و یا رژیم درمانی را اجرا می‌كنند. اما در این میان باشگاه‌های ورزشی و بخصوص بدنسازی كه با استقبال گسترده نوجوانان و جوانان روبه‌رو شده‌اند تا چه میزان توانسته‌اند در به‌دست آوردن شادابی و همچنین سلامت جسم و روح به آنها كمك كنند. دكتر ربابه شیخ الاسلام متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه با بیان این‌كه توصیه‌های علمی همراه با اصول صحیح بدنسازی و تناسب اندام مورد تأیید متخصصان سلامت تغذیه و ورزش همگانی و قهرمانی كشور است می‌گوید: متأسفانه دیده شده كه توصیه‌های غیرعلمی تغذیه‌ای و ورزشی این جوان‌ها را به ناكجا‌آباد می‌كشاند و صدمات جسمی و روحی جبران ناپذیری به آنها وارد می‌كند. عشق به داشتن وزن مناسب خصوصاً در زنان و یا اندامی با عضلات ورزیده در مردان آن هم در مدت كوتاه موجب می‌شود بدون توجه به عواقب شوم و بعضاً مرگبار مصرف بعضی از مواد به‌صورت خودسرانه یا به توصیه افراد دیگر سلامت و حتی آینده خود را در معرض خطر قرار دهند. گاهی حتی اجرای نادرست بعضی از حركات ورزشی نیز بدن را در معرض آسیب قرار می‌دهد.
وی افزود: استفاده از مكمل‌های بدون مجوز و گاهی هورمون‌های مختلف و حتی رژیم‌های بشدت آسیب رسان غذایی عوارضی را به ورزش‌دوستان كه خصوصاً به تناسب اندام علاقه‌مندند تحمیل می‌كند كه می‌تواند موجب عوارض و بیماری‌های مزمن و ناتوانی‌هایی شود كه فرد را تا آخر عمر درگیر كند و یا حتی جان او را به مخاطره اندازد.
استفاده نادرست از مكمل‌های غذایی و همچنین داروهای غیرمجاز عوارض جبران ناپذیری از جمله ناباروری، آكنه، ‌اختلالات كبدی، تومور، تغییرات سطح كلسترول، خشم عاطفی، ‌رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری را به دنبال دارد.
اشراف نداشتن بر علم تغذیه و نحوه استفاده از مكمل‌های غذایی و دارویی و آشنا نبودن با خطرات آنها واقعیتی است كه بسیاری از مربیان و مسئولان باشگاه‌های بدنسازی با آن مواجه هستند. تحقیقی كه یك ماه گذشته در باشگاه‌های بدنسازی اصفهان انجام گرفت مشخص كرد بیش از 90 درصد این باشگاه‌ها در زمینه توزیع مكمل‌های غذایی و دارویی فعالیت می‌كنند و بیش از 50 درصد مربیان و مسئولان این باشگاه‌ها آموزشی در این زمینه ندیده‌اند و این زنگ خطر بزرگی است كه نسل جوان ما را كه علاقه‌مندی آنها به ورزش بدنسازی روز به روز بیشتر می‌شود تهدید می‌كند. دكتر پویا دانشور متخصص پزشكی ورزشی و مسئول تیم تحقیق در باشگاه‌های بدنسازی اصفهان با اشاره به این موضوع گفت: در آئین نامه وزارت بهداشت تنها مرجعی كه می‌تواند داروها و مكمل‌های غذایی را توزیع كند داروخانه‌ها معرفی شده است و در تبصره آن نیز آمده كه فدراسیون پزشكی ورزشی و هیأت‌های پزشكی تابعه آن در استانها مجاز به توزیع این داروها هستند. وی ادامه داد: اما متأسفانه به دلیل حجم بالای تقاضای ورزشكاران سراغ مراكز غیرمجاز می‌روند. در این میان پزشكان داروساز نیز اطلاعات زیادی راجع به این داروها ندارند و یا فرصت زیادی برای توضیح درباره عوارض استفاده نابجا از این داروها و همچنین نحوه و میزان استفاده از آن را ندارند و نتیجه آن می‌شود كه ورزشكاران برای تأمین مكمل‌ها و داروهای بدنسازی سراغ مراكز غیرمجاز می‌روند.
دكتر دانشور عدم آموزش صحیح و همچنین عدم عرضه مكمل‌های غذایی را از مشكلات اساسی عنوان كرد و گفت: مكمل‌های غذایی به خودی خود نامطلوب نیستند و به‌طور مثال ورزشكاری مانند بهداد سلیمی كه روزانه هزاران كیلو آهن را بالای سر می‌برد و یا مایكل فلپس شناگر معروف امریكایی و دارنده چندین مدال طلای المپیك كه روزانه 7 ساعت شنا می‌كند نیاز به مكمل‌های غذایی دارند اما باید توجه داشت اگر در باشگاه‌های ورزشی و بخصوص بدنسازی كارشناس تغذیه و متخصصین پزشكی ورزشی حضور داشته باشند می‌توان با یك برنامه غذایی درست انرژی مورد نیاز بدن ورزشكار را تأمین كرد و این كار علاوه بر این‌كه باعث صرفه‌جویی میلیون‌ها تومان پول ورزشكار برای هزینه خرید مكمل‌های غذایی می‌شود تضمین كننده سلامت جسمی آنها و دچار نشدن به عوارض استفاده از داروها و مكمل‌های غیر مجاز می‌شود.
منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha