سلامت نیوز: مسئول یکی از پایگاههای بهداشتی مشارکتی در جنوب تهران، با انتقاد از تغییر سیاست وزارت بهداشت در برخورد با مراکز بهداشتی بخش خصوصی، اظهارداشت: چند سال است که خدمات رایگان در این پایگاهها به مردم ارائه می شود اما حالا که قرار است پزشک خانواده را بیاورند، به ما گویند که خبری از تمدید قرارداد و ادامه همکاری نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، پایگاههای بهداشتی مشارکتی با هدف برون سپاری وظایف بخش دولتی در ارائه خدمات بهداشتی به مردم، از چند سال قبل در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده اند.

گفته می شود در حال حاضر بین 60 تا 80 پایگاه بهداشتی مشارکتی در مناطق جنوبی تهران مشغول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم محروم و آسیب پذیر ساکن در این مناطق هستند. به طوریکه این خدمات به صورت رایگان ارائه شده و هیچ گونه وجه نقدی از مردم دریافت نمی شود.

به گفته مسئول یکی از همین پایگاهها، طی سه چهار سال اخیر که از عمر احداث این پایگاهها می گذرد دانشگاه علوم پزشکی تهران به شدت از عملکرد این مراکز دفاع کرده و همواره آنها را مورد حمایت تبلیغاتی خود قرار داده است. اما حالا که صحبت از برنامه پزشک خانواده است، حاضر نیست قرارداد این پایگاهها را تمدید کند.

وی که نخواست نامش عنوان شود، اظهارداشت: برای راه اندازی این پایگاهها، سالها برنامه ریزی و مطالعه صورت گرفته و از برنامه های مدون دکتر مرندی (وزیر اسبق بهداشت) است که به ثمر نشسته و می بایست حمایت شود. اما متاسفانه در این سالها که سرمایه بخش پخصوصی برای این کار هزینه شده است، خانم وزیر حتی یک تشکر خشک و خالی هم از ما نداشته است.

راه اندازی و احداث این پایگاهها اغلب توسط ماماها و پزشکان عمومی و با سرمایه شخصی صورت گرفته است. به طوریکه میلیونها تومان سرمایه شخصی افراد صرف تامین مکان و خرید تجهیزات مورد نیاز شده است.

این مسئول پایگاه بهداشتی مشارکتی در جنوب تهران، در مورد خدماتی که در این پایگاهها به صورت رایگان به مردم ارائه می شود، گفت: خدمات مختلفی در این پایگاهها ارائه می شود، از واکسیناسیون گرفته تا مراقبتهای دوران بارداری، سلامت مادر و نوزاد و...

وی با اعلام اینکه اخیرا برنامه مراقبت از سالمندان نیز به وظایف این پایگاهها افزوده شده است، ادامه داد: متاسفانه تمامی این برنامه ها بدون هیچ چشم داشت مالی در این پایگاهها به مردم مناطق محروم ارائه می شود و مسئولان فقط در برنامه ها حاضر می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، وجود این مراکز بهداشتی تا حدود زیادی توانسته نیازها و خواسته های مردم در ارتباط با برنامه های بهداشتی و مراقبتی وزارت بهداشت را برطرف کند. به طوریکه اغلب مادران از وجود این قبیل پایگاههای بهداشتی احساس رضایت کامل داشته و معتقدند که اگر چنین پایگاههایی در نزدیکی محل سکونت شان نبود، قطعا با دشواریهای زیادی برای دریافت این قبیل خدمات مواجه می شدند.

مسئول یکی از پایگاههای بهداشتی مشارکتی در جنوب تهران با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در راه اندازی پایگاههای بهداشتی مشارکتی، افزود: از این تجربه می توان برای تقویت بخش خصوصی بیشترین بهره را برد.

وی از مراجعه روزانه 20 تا 25 نفر به این پایگاه خبر داد و گقت: این تعداد در روزهای سه شنبه که واکسیناسیون صورت می گیرد، بیشتر می شود و تمامی این خدمات تنها با 4 نفر پرسنل انجام می شود.

این سرپرست پایگاه بهداشتی مشارکتی با عنوان این مطلب که در حال حاضر نیز ثبت نام پزشک خانواده به پایگاههای بهداشتی مشارکتی سپرده شده است، افزود: تمامی این خدمات را رایگان ارائه می دهیم و در قبال آن دانشگاه علوم پزشکی تهران ماهانه در حدود 3.5 میلیون تومان به عنوان قرارداد همکاری به بنده می دهد که باید با این پول، هزینه اجاره مکان، آب، برق، گاز، تلفن و حقوق پرسنل را بدهم که اصلا کفاف سرمایه ما را نمی دهد و بیشتر حالت خیریه دارد.

وی تاکید کرد: البته همین پول را هم وقتی کامل پرداخت می کنند که باید نمره کامل بگیریم.

این مسئول پایگاه بهداشتی مشارکتی در جنوب تهران با عنوان این مطلب که وضعیت پایگاههای قدیمی بهتر از پایگاههای جدید است، افزود: اگر ما با 10 تا 20 میلیون تومان سرمایه کار خودمان را شروع کرده ایم، پایگاههای جدید حداقل با 50 میلیون تومان سرمایه احداث شده اند و از این بابت بیشتر متضرر می شوند.

وی با انتقاد از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزیر بهداشت، افزود: حالا بعد از چند سال خدمت به مردم در این پایگاهها، متاسفانه سربسته به ما گفته اند که معلوم نیست برای سال بعد با شما قرارداد ببندیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha