سازمان جهانی بهداشت برای اولین بار گزارشی را با مضمون تاكید بر آسیب‌پذیری خاص كودكان در برابر آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی مضر موجود در محیط زیست در مراحل مختلف رشد، منتشر كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این گزارش با عنوان "اصولی برای ارزیابی خطرات مربوط به تماس با مواد شیمیایی برای سلامت كودكان" منتشر شده است.

در این گزارش آمده است: كودكان بسیار آسیب‌پذیر هستند و واكنش آنها در نتیجه قرار گرفتن در معرض فاكتورهای محیط زیستی بسیار متفاوت از بزرگسالان است و این واكنش در مراحل مختلف رشد كودكان، متفاوت است.

كارشناسان می‌گویند كه ریه‌های كودكان در هنگام تولد یا حتی تا سن 8 سالگی به طور كامل رشد نكرده است و این امكان وجود دارد كه در اثر تماس با مواد آلوده كننده در هوا دچار تغییرات ژنتیكی شود و در نتیجه تاثیرات وخیمی بر روی دستگاه تنفسی در دوران كودكی برجای خواهد گذاشت كه پیامد آن بروز بیماری‌های مزمن ریوی و تنفسی در سال‌های آتی زندگی است.

در این گزارش تاكید شده است كه آلاینده‌های موجود در هوا و آب، آفت‌كش‌های موجود در مواد غذایی و سرب موجود در خاك،‌ مانند بسیاری دیگر از تهدیدات محیط زیستی كه در اعضای حساس و ظریف كودك در حال رشد تغییر ایجاد كنند، می‌توانند باعث بروز یا تشدید بیماری شده و مشكلات رشد برای كودك بوجود آورد.

این گزارش می‌افزاید كه بیش از 30 درصد از مشكل اصلی جهان در زمینه بیماری‌های كودكان می‌تواند مربوط به فاكتورهای محیط زیستی باشد.

به علاوه كودكانی كه مورد غفلت قرار می‌گیرند و كودكان مبتلا به سوء‌تغذیه بیشتر با این مشكل دست به گریبان هستند.

در پایان این گزارش تاكید شده است كه از هر 5 كودك در فقیرترین مناطق دنیا یك كودك در سن 5 سالگی تلف می‌شود و علت اصلی این امر ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی‌های محیط زیستی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha