سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: آمار تولد نوزادان کم وزن و نارس کاهش نیافته چرا که ما به درمان‌های ناباروری و روش‌های کمک باروری بسیار توجه کرده‌ایم که خود عامل تولد‌های پیش از موعد و نوزادان نارس است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسن امامی رضوی صبح امروز در همایش روز جهانی کودک که در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار داشت: خوشبختانه ارائه خدمات سلامت در کشور ارتقا یافته و اکنون حدود 96 درصد زایمان‌های کشور توسط مراقبان بهداشتی و ماهر مانند ماماها یا متخصصان زنان و زایمان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این مراقبت‌ها سبب شده تا مرگ و میر مادران به عدد 21 در 100 هزار تولد زنده برسد و بتوانیم به اهداف توسعه هزاره سوم دست یابیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص کارهای انجام شده برای ارتقای سلامت در کودکان گفت: دو بار ویزیت در بیمارستان برای نوزادانی که متولد می‌شوند انجام می‌شود که یکبار فوراً پس از تولد توسط یک متخصص اطفال صورت می‌گیرد و یکبار هم ویزیت کامل قبل از ترخیص نوزاد انجام می‌شود.

به گفته امامی رضوی برنامه‌ای تحت عنوان مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم برای پایش رشد، واکسیناسیون، بررسی بینایی، شنوایی، سلامت دهان و دندان و مشاوره در مورد تغذیه تکمیلی کودکان 15 مرتبه از بدو تولد تا 60 ماهگی انجام می‌شود.

وی از اجرای طرح بیمارستان‌های دوستدار کودک در بیش از 540 بیمارستان کشور خبر داد و افزود: این تعداد حدود 90 درصد بیمارستان‌های کشور را تشکیل می‌دهد.

امامی رضوی در بخش دیگری از سخنان خود ترویج تغذیه با شیر مادر را از دیگر سرفصل‌های وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت کودکان دانست و گفت: طی سالهای پس از انقلاب بیش از صد هزار نفر از کارکنان بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت‌ آموزش ترویج تغذیه با شیر مادر را دیده‌اند.

ثبت مرگ نوزادان یکی دیگر از کارهای وزارت بهداشت است که معاون درمان وزیر بهداشت به آن اشاره کرد و گفت: از سال 86 تمام مرگ نوزادان ثبت می‌شود و فرآیند دلیل مرگ نوزاد طی کمیته‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از دلایل مرگ دیگر جلوگیری شود.

وی به اقدام دیگری که با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: معاینات سال اول دبستان، راهنمایی و دبیرستان طی بسته‌ کاملی با عنوان شناسنامه سلامت برای کودکان انجام می‌شود و طبق آمار در سال گذشته 11 درصد دانش‌آموزان طی این معاینات برای مراقبت‌های بعدی ارجاع داده شده‌اند.

امامی رضوی کاهش مرگ کودکان را یکی از نقاط مثبتی عنوان کرد که طی سالهای پس از انقلاب وزارت بهداشت به آن دست یافته و افزود: در سالهای دهه انتهایی 50 و  60 بیش از  30 تا 40 هزار کودک سالانه به دلیل بیماری‌های اسهالی از دست می‌رفتند و از طرفی سوء تغذیه کودکان را تهدید می‌کرد. در همان سالها 150 کودک در هر هزار تولد فوت می‌کردند که این رقم اکنون کاهش چشمگیری یافته است.

بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میر کودکان


امامی رضوی بیماری‌های غیرواگیر را هم از دلایل مرگ کودکان دانست و گفت: تصور ما این است که بیماری‌های غیرواگیر مربوط به دوره میانسالی و سالمندی است در حالی که طبق آمار سوانح و حوادث، بیماری‌های ژنتیک و مادرزادی هر کدام 20 درصد از عوامل مرگ کودکان است. همچنین بیماری‌های تنفسی 15 درصد ، بیماری‌های عفونی و انگلی 10 درصد و بیماری‌های قلبی و عروقی 9 درصد علت مرگ و میر کودکان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی بر این نکته تأکید کرد که علیرغم کاهش بسیاری از مشکلات اهمچنان تولد نوزادان با وزن پایین روی رقم 7.7 درصد است و علت اصلی آن توجه به بحث درمان ناباروری است چرا که اکثر نوزادانی که به روش کمک باروری متولد می‌شوند نارس و پرخطر هستند که با وزن کم به دنیا می‌آیند.

53 درصد نوزادان با شیرمادر تغذیه می‌شوند

شاخص تغذیه با شیر مادر از دیگر نکاتی بود که معاون وزیر بهداشت به آن اشاره کرد و گفت: در سال 84 تغذیه انحصاری با شیر مادر به  23 درصد کاهش یافته بود ولی با مطالعه DHS این رقم در سال 89 به 53 درصد رسید که احیای کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر اصلاح مواردی از قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و افزایش مرخصی زایمان مادران شاغل از 4 ماه به 6 ماه به این امر بسیار کمک کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم مرخصی زایمان به 9 ماه هر چه زودتر افزایش یابد چرا که در سالهای اخیر زنان ما در سطوح اجتماعی مشارکت بیشتری داشته و آمار زنان شاغل افزایش یافته است.

به گفته امامی رضوی تدوین سند رشد و تکامل همه جانبه کودکان نیز می‌تواند در تأمین نیازهای کودکان چه از نظر رشد فیزیکی و چه تربیتی با همکاری‌های بین‌بخشی بسیار مؤثر باشد.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: با توجه به اینکه هرم جمعیتی ما در حال تغییر است و در آینده نزدیک تعداد سالمندان افزایش یافته و نسل جوانمان هم به دوره میانسالی می‌رسند کودکانی که امروز متولد می‌شوند مسئولیتی چند برابر نسل جوان امروز را باید برعهده بگیرند و ما باید اهمیت بیشتری به تربیت نسل سالم و تأثیرگذار بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha