یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5791

گروهی از دانشمندان انگلیسی و آمریکایی می‌گویند موفق به ساختن ترکیبی شدند که به ادعای آنان می‌تواند شروع آلزایمر را در انسان متوقف یا آهسته کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این ترکیب تاکنون فقط در حیوانات آزمایش شده اما محققان می‌گویند توانایی معکوس کردن برخی از علایم اولیه مرتبط با این بیماری را دارند.

تخمین زده می‌شود که در حدود 18 میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا باشند.

هرچند هیچ کس مطمئن نیست چه چیزی در ابتدا باعث بروز آلزایمر می شود؛ اما معلوم شده که یک واکنش شیمیایی در داخل سلول‌های مغز آن را تسریع می‌کند.

این واکنش میان پروتئینی به نام «امیلوید» و آنزیمی موسوم به ABAD روی می‌دهد و ترکیب آنها باعث تولید ماده‌ای سمی می‌شود که سلول‌های مغزی را نابود می‌کند.

اکنون دانشمندان دانشگاه «سن اندروز» انگلیس و دانشگاه «کلمبیا» در آمریکا ترکیبی ساخته‌اند که می‌تواند حداقل در موش این واکنش را متوقف و از تولید مواد سمی جلوگیری کند.

محققان بر پیچیدگی آلزایمر تاکید می‌کنند و می‌گویند که این تنها یکی از چند شیوه‌ای است که برای مقابله با بیماری امتحان می‌شود.

دکتر فرانک گان مور در دانشگاه سن اندروز می‌گوید: بیماری آلزایمر یک بیماری چند عاملی است. رویدادهای مختلفی در آلزایمر پیش می‌آید اما امیدواریم که آنچه یافته‌ایم قطعه‌ای از پازل اصلی باشد زیرا فکر می‌کنیم بتوانیم عملا از سلول‌های عصبی در انسان‌های زنده محافظت کنیم.

دانشمندان در نظر دارند، در گام بعدی آن ترکیب را به دارویی تبدیل کنند که بتوان آن را برای بیماران تجویز کرد.

اگر این دارو موثر باشد، می‌توان از آن برای جلوگیری از رشد آلزایمر در افرادی که علایم اولیه بیماری در آنها پدیدار شده استفاده کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha