سلامت نیوز: باید ۱۰ درصد تختهای بیمارستانی به تختهای مراقبتهای ویژه اختصاص یابد که با توجه به وجود ۲۰۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور شمار تختهای ICU کافی نبوده و باید به ۲۰ هزار تخت افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، امیرعلی سوادکوهی تلاش بیشتر وزارت بهداشت برای خروج وضعیت مراقبتهای ویژه از رکود موجود را خواستار شد و با اشاره به گذشت ۷ سال از راه اندازی رشته مراقبتهای ویژه در کشور اظهارداشت: با این وجود هنوز بر تعرفه‌ها نظارت خاصی نمی‌شود و اختلاف بسیاری میان تعرفه بخش دولتی و خصوصی وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت تایید هرچه سریع‌تر تعرفه‌های ICU گفت: سازمانهای بیمه گر باید این تعرفه‌ها را تایید کنند در غیر این صورت هیچ فلوشیپ ICU حاضر به ارائه خدمت نخواهد بود و انتظار ما از وزارت بهداشت پس از گذشت ۷ سال در بعد اجرایی و مدیریتی بیش از این است.

رئیس کنگره سراسری مراقبتهای ویژه «گذشته، حال و آینده» با اشاره به تدوین استانداردهای ICU و ارائه آن در ۷ بخش ادامه داد: باید هرچه سریع‌تر استانداردهای تهیه شده اعلام شود.

سوادکوهی با بیان اینکه فلوشیپ ICU از ۷ سال پیش در کشور راه اندازی شده است، افزود: هم اکنون شمار فراغ التحصیلان و دانش آموختگان این رشته در کشور از ۷۵ نفر تجاوز نمی‌کند.

وی با اشاره به نبود مدیریت واحد در بخش ICU در ۷ سال گذشته گفت: این در حالی است که ICU از بخشهای حیاتی و بحرانی محسوب می‌شود که ضعف مدیریت در آن جبران ناپذیر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پیش از این حتی پرستاران نمی‌توانستند ORDER بخش آی. سی. یو را به درستی اجرا کنند اما امروزه با پیشرفت‌ها در این بخش میزان مرگ و میر در بخشهای ICU به استاندارد جهانی (۱۸ تا ۲۰ درصد) نزدیک می‌شود.

سوادکوهی با بیان اینکه در سال ۸۵ در وزارت بهداشت بحث راه اندازی پرستاری مراقبت ویژه را مطرح کردیم، افزود: هم اکنون به مدت ۲ سال است که از طریق برگزاری آزمون در مقطع کار‌شناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه پذیرش می‌شود.

رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران با اشاره به افزایش شمار تختهای مراقبت ویژه از ۲۸۰۰ به ۴۰۰۰ تخت بیمارستانی طی یک سال گذشته گفت: براساس مصوبه وزارت بهداشت باید ۱۰ درصد تختهای بیمارستانی به تختهای مراقبتهای ویژه اختصاص یابد که با توجه به وجود ۲۰۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور شمار تختهای ICU کافی نبوده و باید به ۲۰ هزار تخت افزایش یابد.

کنگره سراسری مراقبتهای ویژه «گذشته، حال و آینده» از ۱۷ تا ۱۹ آبان ماه امسال در سالن همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha