یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 57916
سلامت نیوز: گرچه اغلب زنان و مردان به امید تشكیل یك زندگی سرشار از عاطفه و محبت ازدواج می‌كنند و به رغم آن‌كه طبق قانون، مردان سرپرست خانواده و دارای حق طلاق به‌شمار می‌روند، گاهی برخی از مردان پیوند عاطفی خود را فراموش می‌كنند یا زندگی را بر همسرشان چنان سخت می‌گیرند كه ادامه آن سبب وارد آمدن لطماتی به اساس خانواده یا مشكلاتی برای زوجه می‌شود.

بر اساس ماده 1119 قانون مدنی، در این موارد 12 شرط برای تقاضای طلاق از سوی زنان پیش‌بینی شده كه به «شروط ضمن عقد» معروف است و در صورت وقوع زنان نیز می‌توانند از دادگاه تقاضای طلاق كنند:

هر گونه اعتیاد مضر كه به تشخیص دادگاه در اساس زندگی خانوادگی باعث خلل شده، ادامه زندگی را برای همسر و اعضای خانواده دشوار كند یا به بیكاری مرد یا فروش اثاث منزل و وارد آمدن ضرر و زیان به سلامت روان و جسم زن و فرزند منجر شود.

اگر مرد بدون داشتن عذری موجه از نظر دادگاه زندگی خانوادگی خود را ترك گفته، شش ماه متوالی غیبت كند.

گم‌شدن و فقدان اثر از شوهر، به گونه‌ای كه شش ماه پس از مراجعه زن به دادگاه همچنان اثری از زوجه پیدا نشود.

اگر شوهر از دادن خرجی یا حقوق واجب زن به مدت شش ماه خودداری كند.

بدرفتاری شوهر به صورتی كه ادامه زندگی برای همسرش غیرقابل تحمل شود.

ابتلای زوج به بیماری خطرناك و غیرقابل درمانی كه سلامت زوجه نیز به سبب آن به خطر افتد.

اگر مرد طبق تشخیص كارشناسان به گونه‌ای دیوانه شود كه امكان فسخ وجود نداشته باشد.

در صورتی كه مرد به كار یا اشتغالی بپردازد كه حیثیت و آبروی زن یا مصالح و شئون خانوادگی وی لطمه ببیند.

محكوم‌شدن همسر به مجازاتی كه پنج سال حبس یا بیشتر از آن را به همراه داشته باشد، یا این‌كه به مجازاتی نقدی محكوم شود كه به سبب ناتوانی در پرداخت مال به این مدت بازداشت او منجر شود و حكم در حال اجرا باشد.

محكومیت قطعی شوهر به مجازات‌هایی چون حد و تعزیر، به گونه‌ای كه دادگاه آن را با وضع، موقعیت، حیثیت و شئون خانوادگی زن مغایر تشخیص دهد.

ازدواج مجدد شوهر بدون اجازه همسر.

عقیمی یا ناتوانی در باروری و ابقای نسل از سوی مرد، به گونه‌ای كه نتواند پس از گذشت پنج سال از زندگی مشترك مسبب تولد فرزند شود.
منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha