یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 57921
سلامت نیوز: یک متخصص کودکان و نوزادان گفت: «یکی از بیماری‌های انگلی که شیوع زیادی در بین کودکان دارد و شدیداً به مسائل بهداشت فردی و اجتماعی مربوط می‌‌شود، بیماری کرمک یا اکسیور است که در زبان فارسی با نام کرم سنجاقی از آن یاد می‌‌شود و ممکن است در هر سنی از نوزادی تا پیری دیده شود؛ اما در کودکان مقاطع پیش دبستانی و دبستانی شایع‌تر است.»
دکتر آویشن محمدی به بهانه روز جهانی کودک در خصوص بیماری مسری کرمک به سینانیوز افزود: راه ورود بیماری کرمک از طریق دهان است و عامل این بیماری، انگلی به رنگ سفید با طول دو تا سه میلیمتر است و محل زندگی این انگل در دستگاه گوارش و راه ورودش از طریق دهان است.»
وی افزود: «کرمک معمولاً به صورت تخم از راه غذای آلوده وارد بدن می‌شود. سپس در روده کوچک سر از تخم درآورده و به کرم بالغ تبدیل می‌شود. بعد از آن، کرم‌های ماده تخم‌های بیشتری در اطراف مقعد می‌گذارند که عوارض، مشکلات و علائم خاص خود را ایجاد می‌‌کند.»

کرمک بیماری عفونی و مسری در بین اعضاء خانواده
این متخصص کودکان و نوزادان بیماری کرمک را بسیار عفونی و مسری دانست و اظهار داشت: «کرمک بسیار عفونی و مسری است و سبب می‌‌شود تا تمام اعضای‌ خانواده به شکلی درگیر این بیماری شوند. به همین دلیل دانستن علائم و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار حائز اهمیت است.»

خارش مزمن در ناحیه مقعد عارضه شایع بیماری کرمک
وی به علائم بیماری کرمک اشاره کرد و گفت: «این بیماری در بیشتر موارد علائمی از خود نشان نمی‌دهد؛ اما عارضه شایع آن خارش مزمن و شدید در ناحیه مقعد است که به اختلال خواب و بی‌خوابی کودک منجر می‌شود. این مساله می‌تواند موجب خستگی، بی‌قراری، دندان قروچه و عصبانیت کودک شود.»
محمدی در ادامه افزود: «کرم ماده در شب به طرف مقعد حرکت می‌کند و در اطراف آن تخم گذاری می‌کند. تخم انگل ابتدا از اطراف مقعد به لباس‌ها، رختخواب و اسباب‌بازی‌ها منتقل می‌شود. خارشی که در اثر تخم‌ریزی کرم ماده در اطراف مقعد ایجاد می‌شود، باعث خاراندن باسن می‌شود. همین کار سبب می‌شود تخم انگل در زیر ناخن‌ها جمع شده یا به انگشتان کودک بچسبد. اگر کودک انگشت خود را به دهان ببرد یا با آن خوراکی بخورد، تخم انگل مجدداً وارد دستگاه گوارشی او شده و این سیکل همچنان ادامه پیدا می‌کند.»

مهدهای کودک، یکی از مهم‌ترین مکان‌های انتشار بیماری
محمدی با تاکید بر اینکه مهد کودک یکی از مکان‌های مهم انتشار بیماری کرمک است تصریح کرد: «مهد‌های کودک‌ می‌توانند یکی از مهم‌ترین مکان‌های انتشار آلودگی کرمک باشند، چون کودکان آلوده با دست زدن به اسباب‌بازی‌ها، به راحتی بیماری را به همه کودکان مهد کودک انتقال می‌دهند. از طرفی کودکان حین بازی در تماس کامل با یکدیگر هستند که انتقال بیماری را تسریع می‌کند.»
وی آموزش به کودکان را در این خصوص مهم دانست و خاطرنشان کرد: «تخم‌ها می‌توانند در محیط بیرون بدن در درجه حرارت طبیعی اتاق، به مدت دو تا سه هفته زندگی کنند، به همین دلیل امکان شیوع این بیماری در اماکن شلوغ مخصوصاً مدارس از طریق تماس‌های دستی با لباس آلوده و فضای توالت زیاد است. همچنین تخم این سرایت این بیماری از داخل اتوبوس‌‌ها، دستگیره ماشین‌ها و‌ روی صندلی‌‌ها بسیار فراوان دیده شده و عامل بیماری به راحتی از این مکان‌‌ها منتقل می‌شود. به همین دلیل آموزش دادن به اطفال در این زمینه بسیار حائز اهمیت دارد.»

راهکارهای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرمک
این متخصص کودکان و نوزادان به خانواده‌ها در خصوص جلوگیری از این بیماری چنین توصیه کرد: «همیشه قبل از غذا خوردن دست‌های کودک را بشویید. بعد از رفتن به دستشویی نیز دست‌های او را با آب و صابون شست و شو دهید. ناخن‌های کودک باید به طور منظم کوتاه شوند، چون این بیماری به دنبال خاراندن، تخم انگل می‌تواند زیر ناخن‌‌ها قرار بگیرد. به کودک اجازه ندهید ناخن‌های خود را بجود تا عامل آلودگی از طریق دهان وارد سیستم گوارشی نشود. هر روز لباس زیر کودک خود را عوض کنید. شست ‌و شوی مکرر ناحیه باسن کودک مبتلا به خصوص صبح زود که کودک از خواب بیدار می‌شود و حمام کردن کودک صبح هنگام به جای شب، می‌تواند از انتشار تخم‌های کرمک که در طول شب تجمع پیدا کرده‌اند، جلوگیری ‌کند.» در صورت آلوده شدن کودک به این آلودگی باید هرچه سریع‌تر برای درمان وی به پزشک مراجعه کنید. بهتر است تمام افراد خانواده کودک مبتلا به انگل، همزمان تحت درمان قرار گیرند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha