سلامت نیوز: دبیر اجرایی بیست و چهارمین همایش بین‌المللی كودكان با بیان اینكه با شیوع بیماری HIV‌ ابتلا به بیماری سل افزایش پیدا می‌كند، گفت: همچنین از آنجا كه با كشور افغانستان مجاورت داریم تعداد زیادی از افراد به شكل سنتی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر نیما رضایی مدیر بیمارستان مركز طبی كودكان و متخصص ایمنولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، معاون مركز تحقیقات نقص ایمنی در این رابطه افزود: از آنجا كه برخی از بیماریهای ژنتیكی در حال حاضر افزایش پیدا كرده‌اند این بیماری‌ها افراد را مستعد بیماری‌هایی همچون سل می‌كنند. همچنین بیماری ایدز با ضعف سیستم ایمنی بدن باعث افزایش این بیماری در میان كودكان شده است.

معاون مركز تحقیقات نقص ایمنی در رابطه با مقابله با این بیماری اظهار كرد: اكنون با پیشرفت بهداشت و انجام واكسیناسیون در بهداری‌ها از ابتلای این افراد جلوگیری شده است و هر روز تعداد مبتلایان به سل كمتر می‌شود.

وی ادامه داد: این مشكل تنها مختص ایران نیست و یك مشكل جهانی است به طوری كه از 15 سال قبل در كشورهای آفریقایی به دلیل شیوع بیماری HIV با موج دوم سل مواجه بوده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره واكسن بیماری سل یا «ب.ث.ژ» بیان كرد: این واكسن برای كسانی كه نقص ایمنی دارند استفاده نمی‌شود زیرا برای آنها خطرناك است.

وی در این رابطه اظهار كرد: بیماری‌های كودكان طی دو سه دهه اخیر روند متفاوتی را طی كرده است و بیماریهای عفونی و مسری مانند آبله مرغان و فلج اطفال كمتر شده و جای خود را به بیماریهای شهرنشینی مانند آسم و آلرژی، چاقی كودكان و بیماریهای ژنتیكی داده است.

مدیر بیمارستان مركز طبی كودكان ادامه داد: در دو سه دهه گذشته كسانی كه به بیماری ژنتیكی مبتلا می‌شدند طول عمر كمتری داشتند اما امروزه می‌توانند مانند افراد عادی از عمر طولانی برخوردار باشند كه مدیریت این بیماران و به سرانجام رساندن آنها یكی از معضلاتی است كه پزشكان ایرانی با آن سر و كار دارند.

دكتر رضایی با بیان اینكه كشور ما یكی از كشورهای پیشرو در عرصه تشخیص پزشكی است، اظهار كرد: اكنون در رشته‌های مختلف این تشخیص به موقع صورت می‌گیرد به گونه‌ای كه بسیاری از بیماران از كشورهای همسایه برای درمان به كشور ما مراجعه می‌كنند و اكنون نیازی كه سالهای گذشته وجود داشت و بیماران ایرانی برای درمان به خارج از كشور می‌رفتند دیگر وجود ندارد.

به گفته وی، درمان بیماری‌های مربوط به نقص ایمنی، جراحی قلب، ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب و حتی جراحی پیوند استخوان در مركز طبی كودكان صورت می‌گیرد.

دبیر اجرایی همایش بین المللی كودكان با بیان اینكه اكنون 44 سال از عمر بیمارستان مركز طبی كودكان می‌گذرد، افزود: از سال 89 برنامه راهبردی 5 ساله‌ای برای بیمارستان تدوین شده است كه طبق این برنامه این بیمارستان نه تنها در كشور بلكه در كل خاورمیانه به عنوان قطب علمی بیماریهای كودكان شناخته می‌شود كه در همین راستا اقداماتی انجام شده است كه می‌توان آموزش پزشكان و آموزش پرستاران و فعالیت همه اعضای بیمارستان به عنوان یك خانواده را نام برد.

وی ادامه داد: یكی از مواردی كه در این برنامه پنج ساله لحاظ شده است ثبت خطاهای پزشكی و دارویی است كه به همین منظور صندوقی راه اندازی شده است كه این خطاها در آن ثبت می‌شود و ماهی یكبار در كمیته اخلاق پزشكی مواردی كه احساس می‌شود در آن خدمات مناسب ارائه نشده است مطرح و برای اصلاح آنها بحث می‌شود.

مدیر بیمارستان مركز طبی كودكان در پایان اظهار كرد: از آنجا كه در سال گذشته هیچ مورد شكایتی برای بیمارستان وجود نداشته تقدیرنامه‌ای از سازمان نظام پزشكی دریافت كردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha