سلامت نیوز: تبلیغ كالاهای مضر در رادیو و تلویزیون بر اساس ماده‌ی 37 قانون برنامه‌ی پنجم توسعه و آیین‌نامه تبلیغات سازمان صداوسیما، ممنوع است؛ وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی هم چند وقتی است كه به تلویزیون تذكر جدی داده تا این قانون را جدی بگیرد. اما با وجود این كه تلویزیون رفته رفته زیر بار این قانون می‌رود، به نظر می‌رسد مواد خوراكی مضر راه جدیدی را برای تبلیغ كالاهای خود در رسانه ملی پیدا كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز ایسنا، چند وقتی است كه تلویزیون پخش مواد خوراكی مضر را متوقف كرده و سعی می‌كند قانون داخلی خودش را جدی بگیرد، اما آنچه در این میان تقریبا غیرقابل پیش‌بینی بود، تبلیغات دور زمین در پخش زنده‌ی بازی‌های ورزشی است كه مفر مناسبی برای تبلیغ كالاهایی است كه دیگر جایی در تلویزیون ندارند.

این مساله در جریان پخش زنده‌ی رقابت‌های تیم ملی والیبال جوانان از ارومیه ـ در روزهای پایانی هفته گذشته ـ نمود زیادی داشت. به طوری كه یكی از تبلیغات دور زمین كه در جریان بازی، مانور زیادی می‌داد، تبلیغ یكی از مواد خوراكی ممنوعه بود. این شركت مواد غذایی علیرغم ممنوعیت پخش محصولش از رسانه ملی، فرصت مناسبی برای تبلیغ كالای خود داشت و خود را در پس‌ زمینه تصویر تلویزیونی، به مخاطب تحمیل كرد.

این كالا در زمان حداقل یك و نیم ساعته پخش چند بازی‌ از تلویزیون، در كنار چند كالای دیگر به طور گردشی به روی آنتن رفت و حتی زمانی بیش از یك تبلیغ معمولی در تلویزیون را به خود اختصاص داد.

بر این اساس، در چنین شرایطی كه تبلیغات مستقیم كالاهای مضر، ممنوع اعلام شده، این مساله مطرح می‌شود كه چرا صاحبان كالاهای ممنوع باید راه‌دررویی برای تبلیغ محصولشان در رسانه ملی پیدا كنند و اگر اساسا تبلیغ كالایی در تلویزیون ممنوع است، چرا رسانه ملی با نظارت كافی مانع از تبلیغ این كالاها به شیوه‌های غیرمسقیم دیگری مثل تبلیغات دور زمین یا استفاده از آن‌ها در مجموعه‌های نمایشی نمی‌شود؟

هر چند صدا و سیما هم طی هفته‌های گذشته و در مقطعی كه موضوع پرداخت حق پخش تلویزیونی در رسانه‌ها داغ بود، بحث تبلیغات دور زمین مسابقات ورزشی را مطرح كرد و حتی یك مسابقه از جریان لیگ برتر فوتبال را به گونه‌ای پوشش داد كه تبلیغات دور زمین دیده نشود؛ با این حال در این ممنوعیت كه از روز بعد با انتقادهایی از سوی دست‌اندركاران ورزش همراه بود، مخاطب و ضررهای احتمالی به او از طریق تبلیغان چندان در نظر گرفته نشد تا با حل اختلافات فدراسیون فوتبال و صداوسیما، تبلیغات دور زمین پرحجم‌تر از قبل چشمان بینندگان را نوازش كند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha