سلامت نیوز:  57 روز از زلزله اهر، هریس و ورزقان می گذرد. وزیر مسکن از بازسازی تمام خانه ها تا آبان ماه خبر داده بود. این درحالی است که تنها 586 خانه تاکنون آماده سکونت شده است؛ البته خانه نه، چهاردیواری.
احمد علیرضا بیگی به مهر گفته: "برای ما در این شرایط دیوار چینی آخرین مرحله است به این معنی که خانه آماده اسکان ثابت است و نازک کاری برای مرحله بعدی قرار می گیرد."

درواقع دولت خانه هایی که بازسازی می کند را بدون حتی گچ کاری دیوارها سقف و موزاییک کف و حتی سرویس بهداشتی تحویل مردم مناطق زلزله زده می دهد.

او همچنین آماری درباره روند بازسازی داده که به نظر نمی رسد با توجه به آنها به وعده های داده شده برای بازسازی کامل تا شروع فصل سرما عمل شود: "بر اساس آخرین اطلاعات تا روز پنجشنبه 14 هزار و 126 واحد مسکونی آواربرداری شده که 11 هزار و 934 واحد در مرحله پی کنی، هشت هزار و 172 واحد در مرحله آرموتوربندی، پنج هزار و 121 واحد نیز بتن ریزی، دو هزار و 422 واحد اسکلت آن بسته شده ، 460 واحد بتن ریزی سقف انجام شده و در 586 واحد نیز دیوار چینی صورت گرفته است. این واحدها شامل 220 واحد در منطقه اهر، 132 واحد در منطقه ورزقان، 12 واحد در تبریز و 221 واحد نیز در منطقه هریس است."

در هفته نخست پس از زلزله 6 ریشتری آذربایجان شرقی، وزیر راه و شهرسازی وعده داد که تا شروع فصل سرما تمام خانه ها بازسازی می شود. نیکزاد ابتدای وعده 45 روزه داده، سپس این وعده به نیمه آبان رسید. (اینجا و اینجا)

اکنون و به گفته بیگی تنها آواربرداری 100 درصدی در مناطق زلزله زده که وسعتی حدود پنج هزار کیلومتر مربع بود انجام شده است.

 مردم لوازم زندگی می خواهند

استاندار آذربایجان شرقی گفته خانه هایی که مرحله سکونت می رسند، نیازمند تامین وسائل زندگی هستند و برای ان مردم و خیرین باید کمک کنند: "در عین حال که دولت کمک 500 هزار تومانی در نظر گرفته، کمک مردم در این مرحله برای تامین وسائل زندگی مانند فرش و... می تواند موثر باشد."

او درباره نیازمندی های مردم مناطق زلزله زده هم گفت: "در شرایط فعلی، ما دو موضوع را در پیش رو داریم، یکی برودت و سرماست که طبیعتا باید افراد را به وسایل گرمایشی و همچنین لباسهای گرم تجهیز کنیم و دوم اینکه اکنون در مرحله تحویل خانه ها قرار داریم و مردم نیز تمام دارایی ها و وسایل زندگی خود را از دست داده اند."

بیگی از بی نیازی دولت به ورود خیران برای ساخت خانه های مناطق زلزله حرف زده است: "مردم و خیران متقاضی احداث خانه هستند که البته ما از این مرحله عبور کرده ایم ضمن اینکه زمانی که یک خیر مسئولیت احداث مثلا 100 واحد مسکونی را در یک روستا تقبل می کند در جایی دیگر 200 خانواری که از این جریان بهره مند نمی شوند احساس می کنند که به آنها ظلم شده است."

این درحالی است که تا یک ماه پس از زلزله، خیران و چهره های مشهور سینما و ورزش، تلاش بسیاری کردند برای بازسازی مناطق زلزله زده، کمک جمع کنند و اتفاقا بسیار هم موفق بودند.

با این حال استاندار آذربایجان شرقی  به خیران توصیه کرده که به موضوعات عمومی ورود پیدا کنند: "مثل احداث کانون های فرهنگی، ایجاد دانشکده، احداث پل یا احداث سدهای کوچک. وقتی خیران سد کوچک احداث می کنند، آن سد نیز به نام خیر به ثبت می رسد و در عین حال جمعیتی نیز از این کار بهره می برد."

فرودگاه، نیاز مناطق زلزله زده!

او همچنین درباره دیگر نیازهای مناطق زلزله زده از طرح ساخت فرودگاه ارسباران خبر داد و البته گفته که بدون کمک مردم این فرودگاه ساخته نمی شود: "یکی از قوی ترین نیازمندی های منطقه احداث فرودگاهی است که در مرحله اول ماموریت امدادی داشته باشد و در مراحل بعدی پس از تکمیل آن به عنوان یکی از زیرساخت های منطقه مورد استفاده قرار گیرد. اکنون مطالعات آن را انجام می دهیم، بر این اساس یکی از نیازمندی های منطقه فرودگاه ارسباران است و طبیعی نیز هست که این فرودگاه با صرف کمک مردم امکان احداث ندارد اما این امر می تواند اساس کار باشد که در مرحله بعد اعتبارات دولتی را نیز برای آن قرار دهیم تا در آینده بتوان آن را به یک فرودگاه منطقه ای تبدیل کنیم."

بیگی به سامانه ای برای تشریح و معرفی نیازمندی های منطقه اشاره کرد و گفت: "سامانه ای با آدرس اینترنتی http://www.bazsazi-as.ir نیز طراحی شده که در آن فرصت های انجام کار خیر و نیازمندیهای منطقه درج شده است. این سامانه برش های جغرافیایی و برشهای نوع نیازمندیها را دارد، مثلا کسی که اهل یکی از روستاهاست می تواند در این سامانه جستجو کرده و ببیند روستای مد نظرش به چه بخش هایی نیاز دارد و در حد بضائت خود کمک می کند."
منبع: خبرانلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha