مسئول واحد همایش بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد: همایش تازه‌های بلوك عصبی در بی حسی رژیونال و درمان درد به همت مركز تحقیقات سل و بیماری‌های ریوی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، از 17 مرداد ماه سال جاری به مدت سه روز در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

دكتر حبیب مفخم متخصص توان بخشی و طب فیزیكی و مسئول واحد همایش بیمارستان مسیح دانشوری در گفت و گو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: منظور از تازه‌های بلوك‌ عصبی در بی حسی رژیونال و درمان درد این است كه گاهی اوقات درد در اندام‌ها یا در بدن ایجاد شده و نیاز به داروهایی داشته كه به صورت مسكن در تمام نواحی بدن اثرگذار باشد.

وی در ادامه افزود: گاهی اوقات امكان دارد كه با استفاده از داروهای ضد درد به صورت موضعی در كنار عصب‌هایی كه پیام‌های درد را به سمت مركز و نخاع برده، سد انتقال پیام‌های درد شوند.

دكتر مفخم تصریح كرد: روش‌های دیگری هم وجود دارد كه بدون این كه دارو به مقادیر بسیار به صورت خوراكی مصرف شود، با استفاده از تزریق داروهای مختلف باعث عدم انتقال درد می‌شود.

وی یادآور شد: روزگاری تصور بر این بود كه بیماران باید در هنگام بیماری درد را تحمل كرده تا درد سبب التیام بیماری شود. اما امروزه اساسا این گونه نیست و در طب نوین درمان بیماری بدون هیچ دردی تسكین می‌یابد.

مفخم با بیان این كه نگاه به درمان درد در بیماران نسبت به گذشته تغییرات جدی پیدا كرده است، اظهار كرد: روش‌های بسیار جدیدی برای تسكین درد ایجاد شده كه منجر به برگزاری سمینار تازه‌های بلوك‌های عصبی و بی حسی رژیونال درمان درد شد تا متخصصان با روش‌های نوین در تسكین ‌دردها آشنا شده و درد را كاسته تا بیمار از عذاب خارج شود.

وی با بیان این كه بسیاری از دردها از بیماری‌های بدخیم و سرطان نشات می‌گیرند، اذعان داشت: بیماران دردهای طاقت فرسایی را تحمل می‌كنند كه با تسكین آنها، تغییر قابل توجهی در كیفیت زندگی بیماران ایجاد شده كه منجر به زندگی بهتر می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی اضافه كرد: ‌گاهی اوقات دردهای مزمنی وجود دارد كه متعاقب آسیب‌های عصبی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، بیماران ضایعات نخاعی از این گونه دردها رنج می‌برند. بیمارانی كه دچار آسیب رشته‌های عصبی در نواحی مختلف بدنشان هستند، نوعی درد را تجربه می‌كنند كه درمان با منشا عصب یا دردهای نوروپاتیك گفته می‌شود.

دكتر مفخم افزود: بسیاری از بیماران كه در فاز توانبخشی ضایعه عصبی هستند به علت دردی كه تحمل می‌كنند، نمی‌توانند این مراحل را طی كنند، گاهی اوقات نیاز به استفاده از روش مداخله‌ای در آنها می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: اصولا هدف از تخفیف درد چه دردهای حاد و دردهای مزمن، ارتقا كیفیت زندگی بیماران بوده كه تحت تاثیر آلام‌هایی است كه مانع از زندگی توام با كیفیت می‌شود، به ویژه در بیمارانی كه از دردهای مزمن رنج می برند.

مفخم درباره كاربردهای دیگر بی حسی و بلوك‌های عصبی توضیح داد: بیمارانی كه دردهای حاد پس از جراحی را تحمل می‌كنند، با انجام یك بلوك عصبی یا بی حسی موضعی درد بیمار را تخفیف می‌دهند تا منجر به تحمل شرایط پس از جراحی شود. همچنین عوارض پس از جراحی در بیمار به واسطه درد ایجاد شده كمتر می شود.

وی در پایان خاطرنشان كرد: این همایش سه روزه دارای 7 امتیاز بازآموزی برای متخصصین بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، جراحی عمومی، جراحی قلب، جراحی توراكس، زنان، اعصاب، ارتوپدی، طب فیزیكی و توانبخشی، كایروپراكتیس بوده و برای پزشكان عمومی دارای شش امتیاز بازآموزی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha