سلامت نیوز: یک متخصص سلامت همگانی گفت: رسانه‌های گروهی با تخصیص قسمتی از وقت و بودجه خود و تدوین برنامه‌های آموزشی و ارائه آن به مخاطبان نقش موثری در بهبود آگاهی و نگرش سالمندان به نقش خود مراقبتی در حفظ و ارتقای سلامت خود خواهند داشت.

دکتر علی منتظری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سالمندی دوره‌ای از تجربه سفر زندگی است، گفت: سالمندان در معرض تهدیدات بالقوه‌ای نظیر افزایش ابتلای به بیماری‌های مزمن، تنهایی و انزوا و عدم برخورداری از حمایت‌های اجتماعی هستند و به دلیل ناتوانی‌های جسمی و ذهنی در موارد زیادی نیز استقلال فردی آنها مورد تهدید قرار می‌گیرد.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: کاهش تدریجی میزان موالید و مرگ و میر و به موازات آن افزایش امید به زندگی، باعث افزایش تعداد سالمندان جهان شده است و طی سالهای اخیر ایران نیز شاهد افزایش تعداد سالمندان بوده است.

وی در خصوص نقش رسانه‌ها اظهار داشت: بهتر است ابتدا ابعاد خود مراقبتی را به سالمندان آموزش دهند چرا که اصل مهم در خود مراقبتی مشارکت و قبول مسئولیت از طرف خود سالمند است تا با انجام صحیح رفتارهای مربوط به آن بسیاری از عوارض سالمندی را کنترل کند.

منتظری یادآور شد: محدودیت ناشی از سالمندی وجود بیماری‌های مزمن و اختلال در سطح سلامت، اختلالات روانی مانند دمانس و افسردگی، کاهش درآمد و کمبود آگاهی از روش‌های حفظ و ارتقای سلامتی و تغذیه در این برهه سنی خود مراقبتی را برای سالمندان دشوار می سازد.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه رفع همه این موانع به همکاری بین بخشی توسط سازمانهای متولی امر سلامت در جامعه نیاز دارد، افزود: نقشی که رسانه‌های گروهی در این زمینه می‌توانند ایفا کنند تقویت ابعاد آگاهی جامعه از ضرورت و روش‌های خود مراقبتی و ابعاد مورد توجه در این مسئله برای سالمندان است.

دکتر منتظری بیان کرد: رسانه‌های گروهی با تخصیص قسمتی از وقت و بودجه خود و تدوین برنامه‌های آموزشی و ارائه آن به مخاطبان نقش موثری در بهبود آگاهی و نگرش سالمندان به نقش خود مراقبتی در حفظ و ارتقای سلامت خود خواهند داشت.

وی تاکید کرد: برنامه ها باید به شکل مناسبی به گروه مخاطب اطلاع رسانی شود تا آنان بتوانند به خوبی از فعالیت های انجام شده در این زمینه استفاده کنند.

این متخصص سلامت همگانی با اشاره به این مطلب که سالمندان با مشکلات متنوعی در امر تغذیه روبه رو هستند، گفت: برخی از این مشکلات تغذیه‌ای ناشی از عوامل رژیمی (رعایت رژیم غدایی خاصی به دلیل مشکلات سلامتی) و برخی دیگر به عوامل غیر رژیمی مربوط است.

وی افزود: مشکلاتی مانند مسایل دندانی (مشکل در جویدن مواد غذایی) و افسردگی و بی اشتهایی ناشی از آن باعث می‌شود که سالمندان از لحاظ تغذیه‌ای آسیب پذیرتر از سایر گروه‌ها شوند.

دکتر منتظری ادامه داد: یکی از عواملی که خطر بروز مشکلات تغذیه‌ای را در سالمندان افزایش می‌دهد مصرف همزمان چند دارو است که می‌تواند منجر به عوارضی نظیر کاهش اشتهاء، تغییر در حس چشایی، خواب آلودگی، تهوع و نیز کاهش دریافت مواد غدایی و سوء تغذیه شود.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه توانایی حرکتی سالمندان بر وضعیت تغذیه سالمندان تاثیر می گذارد، گفت: سالمندانی که مشکلات حرکتی دارند کمتر امکان تهیه و طبخ غدای مناسب را پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: تغذیه مناسب سالمندان می تواند ضمن در اختیار قرار دادن کالری مناسب روزانه، عناصر ضروری برای بازسازی بافت‌های فرسوده بدن را فراهم کند و با تقویت سیستم ایمنی آنان از میزان ابتلای آنان به بیماریهای گوناگون کاهش دهد.

دکتر منتظری رفع موانع تغذیه سالمندان را تنظیم برنامه‌های غذایی متناسب با شرایط سالمندی که تامین کننده نیازهای آنان باشد، عنوان کرد و افزود: در نظر گرفتن مشاوره‌های تغذیه‌ای برای این گروه سنی نقش موثری در بهبود وضعیت تغذیه‌ای و نهایتا سطح سلامت سالمندان خواهد داشت.

این متخصص سلامت همگانی افسردگی را یکی از مشکلات سلامت در جمعیت خصوصا گروه سنی سالمندان عنوان كرد و گفت: بررسی‌های انجام شده در این زمینه حاکی از آن است که با افزایش سن خطر بروز اختلالات روانی از جمله افسردگی افزایش پیدا می‌کند.

15 تا 25 درصد از افراد بالای 65 سال به اختلالات روانی مبتلا هستند


وی ادامه داد: اختلالات روحی و روانی نظیر دمانس و افسردگی دومین علت از دست دادن سال‌های زندگی اثربخش در سالمندان است و اختلالات روانی با نشانه‌های جدی نظیر افسردگی، اضطراب، کاهش حافظه، تغییر الگوی خواب، احساس تنهایی و انزوای اجتماعی 15 تا 25 درصد از افراد بالای 65 سال را مبتلا می‌سازد.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی افزود: مطالعات متعددی در جهان افسردگی را از علل ناتوانی در سنین بالا ذکر کرده‌اند و عواملی نظیر از دست دادن همسر، زندگی تنها و طولانی مدت در منزل یا در موسسات ویژه بازنشستگی را در بروز افسردگی در سالمندان موثر می‌دانند.

دکتر منتظری جنسیت، سن، سطح تحصیلات، فوت همسر، تنها زندگی کردن و عدم حضور در فعالیت‌های اجتماعی را از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلاء به افسردگی در سالمندان دانست.

طراحی برنامه های بیمه فراگیر بار مالی را از دوش سالمندان برمی دارد

این متخصص سلامت همگانی با تاکید بر اینکه شناسایی این مسائل و تلاش برای آن خصوصا در سطوح کلان سیاستگذاری و تصمیم گیری سلامت نقش مهمی در پیشگیری از افزایش روند افسردگی در سالمندان خواهد داشت، گفت: طراحی برنامه‌های بیمه فراگیر برای سالمندان که خدماتی همچون مشاوره، مراقبت پزشکی و غیر پزشکی را در سالمندان تحت پوشش قرار دهد، نقش مهمی در رفع نیازهای عاطفی و روانی این گروه سنی ایفا خواهد کرد و بار مالی دریافت این خدمات را از دوش سالمندان برمی دارد.

وی ادامه داد: تقویت مراکز ارایه دهنده خدمات مراقبت در منازل و بررسی صلاحیت ارایه دهندگان خدمات مذکور به سالمندان اجازه خواهد داد با اطمینان بیشتری از خدمات ارایه شده توسط مراکز بهره ببرند.

دکتر منتظری در پایان خاطرنشان کرد: انجام فعالیت‌های اجتماعی نیز توسط شهرداری‌ها در محلات به منظور گردهم آوردن سالمندان به منظور بهره‌گیری از تجارب و انتقال اطلاعات جدید به آنان نقش مهمی در ارتقای اعتماد به نفس و حس ارزشمندی این گروه ایفا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha