سلامت نیوز: امروزه با یک فقدان سیاسی روشن در زمینه اقتصاد دارو روبرو هستیم و همین موضوع به صنعت دارویی لطمه می زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران: دکتر خویی رئیس انجمن علمی داروسازان افزود: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است در برابر مصرف یعنی زمانی که اقتصاد یک کشور در برابر مدیریت بهینه ثروت ملی مقاومت می کند دارو یک کالای اساسی در جامعه است و بعد از غذا به عنوان اولویت دوم مطرح می شود پس نگاهی که به این حوزه می شود باید بر اساس یک تعریف مبتنی بر تامین ضروری ترین نیازهای جامعه صورت گیرد.

وی گفت: آفت اقتصادی مقاومتی می تواند مصرف گرایی باشد در حالی که بخش عمده ای از نیازهای ما، نیازهای قابل توجهی نیست مانند مواد آرایشی که ارز بری زیادی را تحمیل می کند و بیشتر جنبه مصرف گرایی پیدا کرده است و تاثیر مثبتی بر سلامت ندارد بنابراین یکی از عناصر اصلی اقتصاد مقاومتی حذف هزینه های غیر ضروری است.

خویی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی برای این که تهدید ها را به فرصت ها تبدیل کند باید هزینه کردها را کنترل کند اقتصاد مقاومتی یک حرکت برنامه ریزی شده هوشمندانه است که تمامی امکانات بالقوه را می بیند تا بتواند تهدید ها را به فرصت تبدیل کند متاسفانه ما هنوز  لوازم اصلی را برای اجرایی کردن و به موفقیت رساندن اقتصاد مقاومتی نداریم و واقعیت این است که در دهه گذشته ، جامعه بیشتر به سمت مصرف گرایی حرکت کرده است و این یعنی تحمیل نیاز کاذب بر جامعه که اگر نباشد مردم احساس کمبود می کنند.

رئیس انجمن علمی داروسازان گفت: امروزه با یک فقدان سیاست روشن در زمینه اقتصاد دارو مواجه هستیم و صنعت گران نمی دانند که فردا باید چه کار کنند و این موضوع به صنعت صدمه می زند.
وی با اشاره به  2 عامل اساسی برای موفقیت اقتصاد مقاومتی در عرصه دارو افزود: منابع ریالی برای حفظ قدرت اقتصادی تولید کنندگان باید تقویت شود و دوم این که در اقتصاد مقاومتی مهم این است که در راستای جیره بندی منابع بخشی از ثروت ، صرف هزینه تامنی کالای ضروری جامعه و بخشی صرف حفظ قدرت منابع شود.    
 
 توجه به صادرات عرصه تولید ثروت ملی را بیشتر می کند
 
دکتر خویی در ادامه افزود: توجه به صادرات عرصه تولید ثروت ملی را بیشتر می کند  و در اقتصاد  مقاومتی نقش خوبی دارد و اگر تا دیروز صادرات دارو مستحب بود امروزه واجب شده است.

 باید زمینه خوبی برای تولید کنندگان فراهم شود

کارشناس مسائل حوزه سلامت در عرصه تجهیزات پزشکی در ادامه افزود: ما یک تجربه موفقی را در دفاع مقدس داشتیم و مفهوم مقاومت را در 8 سال دفاع مقدس تجربه کردیم در حوزه تجهیزات پزشکی به دلیل وجود تکنولوژی های بالا، علی رغم این که موارد اولیه این تجهیزات ارزش افزوده بالایی دارد، فرصتی است که بتوانیم سرمایه گذاری کنیم و به تولید بیشتر برسیم اگر چه حوزه تولید مشکلات متعددی دارد .

وی گفت: یکی از کارها اصلاح الگوی مصرف است کالاهایی که وارد کشور می شود بررسی های کیفی می شوند. ابزارهای تعرفه ای ، سیاستی دقیقی ندارد اما در حوزه تجهیزات پزشکی، تولید کنندگان خوبی داریم اما باید زمینه خوبی برای آنها فراهم شود و یکی از زمینه هایی که جای کار زیادی دارد توجه به شرکت ها ی دانش بنیان است.

وی تصریح کرد: صادرات در زمینه سلامت بسیار مهم است و اولین موضوعی که در حوزه محصولات سلامت باید به آن توجه شود ارتقاء در کیفیت است در سال های گذشته به بحث استاندارد بین المللی توجه ویژه ای شد اما در حوزه دارو وقتی تعرفه 95 درصدی را برای واردات لحاظ می کنیم و تولید کننده فکر می کند که بری صادرات باید هزینه کلانی کند پس توجه به صادرات آن طور که باید نیست در حوزه دارو ملاک عمل GMP است که وزارت بهداشت تعریف کرده و درست است که مبتنی بر اصول علمی است اما باید اطلاعاتش بر اساس استانداردهای بین المللی باشد.

 عرصه سلامت ، فضای زیادی برای کارآفرینی دارد

صفی خانی کارشناس سلامت در ادامه افزود: مهم ترین مانعی که برای اقتصاد مقاومتی داریم این است که استراتژی برخورد نداریم ما در شناسایی و توزیع منابع مشکل داریم و باید کاری کنیم که بهره وری را بالا ببریم عرصه سلامت نیز فضای زیادی برای کارآفرینی دارد.

وی گفت: 70 درصد پولی که در عرصه سلامت هزینه می شود مدیریت نمی شود پس باید مدیریت را ارتقاء دهیم و حمایت از تولید کنندگان فقط بحث توسعه بنگاه های دانش بنیان نیست بلکه نوآوری هم مطرح است و متاسفانه هیچ نظامی را در عرصه سلامت نداریم که نوآوری را تضمین کند بلکه بیشتر مصرف کنندگان علم هستیم.
صفی خانی تصریح کرد: اصلاح نرخ گذاری در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی باشد صورت گیرد و متاسفانه دیده شده که تولیداتمان را هدر می دهیم و باید گفت که رفتار سیاستگذاران در تنظیم برنامه ها برای سلامت مخدوش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha