سلامت نیوز: كودكی مهمترین و حساس‌ترین مرحله رشد و شكل‌گیری شخصیت و هویت انسان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به مناسبت هفته ملی کودک 15 تا 21 مهرماه گفت: سلامت جسمی، روانی و عقلی انسان و در بعد وسیع‌تر جامعه، وابستگی عمیق و غیر قابل انكاری به چگونگی و كیفیت این دوره از زندگی دارد.

به گفته دکتر علیرضا مروجی، محدودیت‌های جسمی و روند رو به رشد عقلی كودكان ایجاب می‌كند كه حمایت‌های خاص و مراقبت‌های ویژه‌ای برای این گروه سنی مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به کنجکاوی و جستجوگری کودکان، ناتوانی كودكان برای استیفای مستقیم حقوق خویش و نهایتا الگو پذیری آنان، همكاری بخش‌های مختلف در حوزه‌های حمایتی وسیع و چند جانبه لازم است تا سیاستگذاران، آحاد جامعه و والدین الزام حقوق كودكان را كاملا احساس نموده و در جهت تحقق آن كوشا باشند.

وی با بیان اینکه سال های ابتدای کودکی مهم ترین سال های زندگی وی می باشد و تجربیات این سال ها زیر بنای زندگی آینده هر انسانی خواهد بود، اظهار داشت: اگر به نیازها و حیطه های تکاملی کودکان در طی این دوران پاسخ مناسبی داده شود، آنها سالم تر بوده، از قدرت تفکر و تعقل بیشتر و مهارتهای عاطفی و اجتماعی بهتری برخوردار خواهند شد.

دکتر مروجی یادآور شد: تکامل اولیه کودک شامل حیطه های مختلف شناختی، تکلمی، احساسی، اجتماعی، جسمی، روانی و معنوی می باشد که همگی قویا بر یادگیری اولیه و پایه ای فرد، موفقیت تحصیلی، خطر ابتلا به بیماری های جسمی و روانی، مشارکت اقتصادی، نقش اجتماعی شهروندی و سلامت او  تاثیر به سزایی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه اثرات آنچه در طول نخستین ماه ها و سال های زندگی كودك و حتی در دوره قبل از تولد روی می دهد، می تواند در تمام طول عمر وی ادامه یابد، تاکید کرد: همه عوامل كلیدی ذهنیت عاطفی از قبیل اعتماد، كنجكاوی، هدفمندی، خویشتن داری، حفظ رابطه، ظرفیت برقراری ارتباط با دیگران و برخورداری از روح همكاری بستگی به نوع مراقبت های نخستینی كه كودك از محیط پیرامونی خود در سال های نخستین زندگی (پدر و مادر، آموزگاران دوره پیش دبستانی  و مددكاران) دریافت می كند، دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت توجه به کودکان به عنوان سرمایه های ملی و آینده سازان ایران اسلامی اظهار داشت: با بهره گیری از تجربیات چندین ساله و به منظور همگرایی و هم افزایی درون و برون بخشی، هر سال مراسم روز جهانی كودك در قالب برنامه های هفته ملی كودك توسط نهادها و ارگان های برگزار می شود.

دکتر مروجی، ارتقای همه جانبه سطح سلامت و تکامل کودکان را هدف کلی روز جهانی کودک دانست.

وی، تشریک مساعی همه ی بخش های موثر در حوزه کودکان و نوجوانان، افزایش آگاهی جامعه نسبت به رشد و تکامل همه جانبه کودکان، توجه  بیش از پیش به فرهنگ غنی ملی و آموزه های دین مبین اسلام در حوزه کودکان، ایجاد عزم ملی در کشور در جهت توجه به دوران ابتدای کودکی (0 تا 8 سال)، ارتقاء سطح تعاملات بین بخشی و درون بخشی در حوزه کودکان و نوجوانان، حساس سازی جامعه نسبت به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد آحاد جامعه در خصوص ایمنی کودکان و نوجوانان، ارتقاء آگاهی تغذیه ای کارکنان بهداشتی، کارکنان بین بخشی و مادران در زمینه تغذیه صحیح کودکان و نوجوانان و فرهنگ سازی در جهت افزایش فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان از اهداف اختصاصی این روز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha