یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 57963
سلامت نیوز: والدین و مربیان به صورتی شهودی می‌دانند روش یادگیری كودكان با هم متفاوت است و فعالیتی كه برای یادگیری یك كودك مناسب است برای كودك دیگر هیچ جذابیتی ندارد. اما سیستم سنتی آموزش تاكید دارد فقط یك راه برای آموختن هر چیز وجود دارد. خیلی اوقات والدین نمی‌توانند مهارتی را همان طور كه خود آموخته‌اند به فرزندانشان آموزش دهند.

اگر از شیوه یادگیری شخصی و نوع هوش كودكان آگاهی داشته باشیم، بهتر می‌توانیم در آموزش مطالب مختلف به آنها موفق باشیم. در حالی كه مفهوم بهره هوشی (IQ) تنها ملاك تعیین هوش را توانایی‌های ریاضیاتی و منطقی می‌دانست، در سال 1983 روان‌شناس برجسته‌ای به نام هوارد گاردنر نظریه‌ای به نام هوش چندگانه (MI) ارائه كرد و بر اساس آن هشت نوع هوش متفاوت را برشمرد. این هشت نوع هوش عبارتند از:

زبان‌شناختی، منطقی ـ‌ ریاضیاتی، بدنی ـ جنبشی، موسیقایی، فضایی، طبیعت‌گرا، بین‌فردی و درون‌فردی.

برای این‌كه شیوه یادگیری فرزندتان را كشف كنید، به بازی‌هایی كه می‌كند دقت كنید. چه اسباب‌بازی‌هایی انتخاب می‌كند. شاید اگر بیشتر دقت كنید متوجه نوعی شباهت در انتخاب‌های او می‌شوید. شاید همه اسباب‌بازی‌های او رنگی روشن دارند یا صدادار هستند. سپس به نحوه بازی او نیز دقت كنید.

آیا بیشتر به اسباب‌بازی‌هایش نگاه می‌كند یا این‌كه آنها را در دست گرفته و آنها را حس می‌كند شاید بیشتر از اسباب‌بازی دوست داشته باشد جنب و جوش و فعالیت بدنی داشته باشد. وقتی او را بغل می‌كنید تا برایش كتاب بخوانید، ببینید بیشتر به چه چیزی توجه می‌كند. بیشتر به تصاویر نگاه می‌كند؟ یا این‌كه به كلمات آهنگینی كه می‌گویید دقت می‌كند یا این‌كه سعی می‌كند تصاویر مختلفی را كه در كتاب است، لمس كند یا این‌كه دوست دارد داستانی را كه می‌شنود برایتان بازی كند؟

بیشتر بچه‌ها مجموعه‌ای از هوش‌ها و سبك‌های مختلف یادگیری دارند و می‌توان آنها را به شیوه‌های مختلفی سرگرم كرد. اگر متوجه گرایش خاصی در او نسبت به اسباب‌بازی‌ها یا بازی‌های خاصی نشدید، ممكن است دلیلش این باشد كه كودكتان بیش از یك هوش اصلی دارد یا این‌كه هنوز آنقدر بزرگ نشده تا یكی از هوش‌هایش از بقیه برتر باشد. بیشتر والدین می‌توانند تا حدود دو سالگی نوعی گرایش فرزندانشان در انتخاب بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها را مشاهده نمایند. از آن پس به احتمال زیاد این رویه همچنان ادامه می‌یابد و او در انتخاب‌های مختلف، یك ویژگی خاص را بر بقیه ترجیح می‌دهد.

احترام به هوش‌های فردی و سبك‌های یادگیری به این معناست كه انواعی از راه‌های مختلف برای یادگیری را به فرزندتان ارائه دهید. در واقع برای آموزش هر مطلبی می‌توان با شیوه‌ای كه به هوش اصلی ارتباط دارد بخوبی عمل كرد. توجه به نقاط قوت كودك سبب افزایش كارایی و سرعت آموزش مهارت‌های مختلف می‌شود و در كودك نوعی علاقه به یادگیری پدید می‌آورد كه همواره همراه او خواهد ماند.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha