همزمان با ماه جهانی "اطلاع رسانی درباره سرطان پستان"، وزیر بهداشت به زنان توصیه كرد كه به منظور شناسایی به موقع و زودهنگام سرطان پستان، از سن 35 سالگی خودآزمایی را در دستور كارشان قرار دهند.

سلامت نیوز: همزمان با ماه جهانی "اطلاع رسانی درباره سرطان پستان"، وزیر بهداشت به زنان توصیه كرد كه به منظور شناسایی به موقع و زودهنگام سرطان پستان، از سن 35 سالگی خودآزمایی را در دستور كارشان قرار دهند.

دكتر مرضیه وحید دستجردی در گفت وگو با ایسنا، همزمان با ماه جهانی "اطلاع رسانی درباره سرطان پستان" (اكتبر) با اشاره به اقدامات انجام شده برای غربالگری سرطان پستان در كشور، گفت: در نخستین جلسه دولت دهم كه در سال 88 در مشهد مقدس برگزار شد، رییس جمهور دستور دادند كه سه سال متوالی، سالی 11 میلیارد تومان (مجموعا 33 میلیارد تومان) برای غربالگری سرطان سینه در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

برنامه وزارت بهداشت برای آغاز غربالگری سرطان پستان در كشور آماده است

وی افزود: بر این اساس برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای غربالگری سرطان سینه در كشور صورت گرفته و برنامه وزارت بهداشت در این زمینه آماده است. حتی 8 استان كشور برای اجرای آزمایشی این غربالگری در نظر گرفته شدند كه به وسیله دستگاه‌های ماموگرافی سیار و دیجیتال تحت پوشش قرار گیرند چرا كه ممكن است برای خانم‌ها مشكل باشد كه به منظور انجام ماموگرافی از یك شهرستان به شهرستان دیگر مراجعه كنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: دستگاه‌های ماموگرافی سیار قابلیت انتقال تصاویر از طریق شبكه به مركز تشخیصی مربوطه را دارند و پس از بررسی تصاویر توسط متخصصان مربوطه، در صورت نیاز مداخلات درمانی لازم برای فرد مورد نظر انجام می‌شود.

دستجردی افزود: برنامه‌ها برای اجرای آزمایشی غربالگری سرطان سینه در هشت استان كشور آماده است. بنا بر آن است كه این كار را امسال آغاز كنیم كه اقدامی بسیار بزرگ برای غربالگری سرطان در كشور است. هر زمان كه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری بودجه‌های مربوطه را اختصاص دهد، این برنامه آغاز خواهد شد.

به منظور شناسایی زودهنگام سرطان پستان؛

زنان از 35 سالگی خودآزمایی را در دستور كار قرار دهند


وزیر بهداشت به زنان كشور توصیه كرد كه به منظور شناسایی زودهنگام سرطان پستان از سن 35 سالگی خودآزمایی را در دستور كار خود قرار دهند و از سنین40 سالگی به بعد ماموگرافی دو سالانه یا سه سالانه را انجام دهند و گفت: انجام خودآزمایی در زنان به منظور شناسایی به موقع بیماری بسیار مهم است.

وی با تاكید بر لزوم ساماندهی مسایل مربوط به سرطان به ویژه سرطان پستان در كشور، ادامه داد: مسایل مربوط به آموزش‌های زنان برای انجام غربالگری، فراهم كردن امكانات و تعریف مراكزی كه زنان بتوانند با یك تلفن اطلاعات لازم برای مراجعه به مراكز را دریافت كنند، انجام آزمایشات خاص برای زنان، تدوین پروتكل‌های درمان دارویی و ابزارهای نظارتی بر روی تجویز دارو‌ها از جمله مواردی است كه در برنامه غربالگری سرطان سینه مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا كه به عنوان مثال داروهای سرطان پستان بسیار گران قیمت هستند اما متاسفانه در برخی موارد در جای خود تجویز نمی‌شوند.

بروز سالانه 7هزار مورد جدید سرطان پستان در كشور


دستجردی میزان آمار سرطان پستان در ایران را نسبت به دیگر كشورهای دنیا چندان متفاوت ندانست و گفت: در حال حاضر سالانه حدود هفت هزار مورد سرطان پستان جدید در كشور بروز می‌كند. مساله‌ای كه اكنون مهم است آن است كه متاسفانه كشف و شناسایی سرطان پستان در كشور مقداری دیرهنگام صورت می‌گیرد. به این ترتیب زمانی كه اندازه تومور بزرگ‌تر شود با دست‌اندازی به غدد لنفاوی، امكان درمان قطعی در آینده را بسیار كاهش می‌دهد. این مساله می‌طلبد كه غربالگری‌ها در سنین پایین‌تر انجام شود.

وی در این باره ادامه داد: بنابراین مردم باید برای دریافت آموزش‌های خودآزمایی و ... تشویق شوند؛ چرا كه اغلب زنان از این موضوع كه معاینه شوند و بیماری احتمالی آنها شناسایی شود، واهمه دارند. این در حالی است كه در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه، این بیماری كاملا قابل درمان خواهد بود و تنها با برداشتن غده (لامپكتومی) مشكل حل می‌شود و نیازی به مستكتومی و برداشتن سینه نیست. این ترس و وحشت‌ها باید با آموزش از بین برود.

وزیر بهداشت میانگین سنی بروز سرطان پستان در زنان كشور را حدود 50 سال عنوان كرد و گفت: این میانگین سنی در دنیا 60 سال است. مسایل ژنتیكی در بروز سرطان پستان بسیار مهم است. درصد فراوانی از مسایل سرطان پستان ژنتیك و فامیلی است بنابراین وجود این بیماری در بستگان درجه یك احتمال انتقال این ژن به میزان حدود 25 تا 50 درصد را به دنبال دارد. بنابراین مساله ژنتیك در این موضوع كه سرطان پستان در سنین كمتر هم بروز كند، موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha