بوی مرگ و زندگی در هم پیچیده است، اضطراب خانواده‌ها و نذر و نیازشان به گوش می‌رسد و نفس‌های برخی بیماران به شماره افتاده است؛ اینها صحنه‌های واقعی است كه اگر شما هم سری به بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) در بیمارستان‌ها بزنید، به‌وضوح شاهد حساسیت ویژه این بخش درمانی خواهید بود.

سلامت نیوز: بوی مرگ و زندگی در هم پیچیده است، اضطراب خانواده‌ها و نذر و نیازشان به گوش می‌رسد و نفس‌های برخی بیماران به شماره افتاده است؛ اینها صحنه‌های واقعی است كه اگر شما هم سری به بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) در بیمارستان‌ها بزنید، به‌وضوح شاهد حساسیت ویژه این بخش درمانی خواهید بود.

بیشتر بیمارانی كه به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند، حادترین وضع ممكن را دارند و شاید به همین دلیل است كه توقع داریم امكانات درمانی، حداقل در این بخش با چالش عمیقی روبه‌رو نباشد، اما رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به وجود 4000 تخت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های كشور، تصریح كرده است؛ «تعداد تخت‌های ICU در كشور كافی نبوده و باید به 20 هزار تخت افزایش یابد.»

یعنی جالب است درحالی كه بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها، قلب یك مجموعه درمانی به حساب می‌آید كه كوچك‌ترین نقص یا كمبود در آن، حكم بازی با جــان بیمار در حال مرگ را دارد، اما نظام سلامت كشور طی سال‌ها نتوانسته است مشكل كمبود تخت مراقبت‌های ویژه را حل كند.

مطابق مصوبه‌های وزارت بهداشت، باید 10 درصد از كل تخت‌های بیمارستانی كشور به بخش مراقبت‌های ویژه اختصاص یابد، اما این مصوبه تاكنون شكل اجرایی به خود نگرفته است. حتی آمار كل فارغ‌التحصیلان رشته فلوشیپICU (متخصص مراقبت‌های ویژه) در كشور نیز رقم قابل تاملی است؛ به طوری كه هم‌اكنون تعداد كل فارغ‌التحصیلان رشته فلوشیپ در سراسر كشور به زحمت به 75 نفر می‌رسد.

به هر حال، شاید كمبود امكانات بیمارستانی در یك بخش درمانی همچون بخش ارتوپدی به طور مستقیم به مرگ بیمار منجر نشود، اما كمبود امكانات، آن هم در بخش مراقبت‌های ویژه و نبود تخت خالی برای بیمار در حال مرگ، با هیچ سمینار و سخنرانی قابل توجیه نیست.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha