دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 57994

در تحقیقی که توسط گروه محققین دانشگاه شیکاگو انجام شد به این نتیجه رسیدند که عادات زندگی سالم، نه تنها بایستی شامل عادات غذایی صحیح و فعالیت های فیزیکی مناسب باشد، بلکه شامل داشتن خواب با طول زمانی مناسب و کیفیت خوب هم می باشد.

سلامت نیوز: آیا خواب نامناسب یک ریسک فاکتور برای دیابت محسوب می شود؟  بله در تحقیقی که توسط گروه محققین دانشگاه شیکاگو انجام شد به این نتیجه رسیدند که عادات زندگی سالم، نه تنها بایستی شامل عادات غذایی صحیح و فعالیت های فیزیکی مناسب باشد، بلکه شامل داشتن خواب با طول زمانی مناسب و کیفیت خوب هم می باشد.

میزان نیاز متوسط افراد بزرگسال به خواب حدود 8 ساعت در شبانه روز می باشد. اما یافته های جدید نشان می دهند که متوسط خواب افراد بزرگسال امروزه کمتر از 7 ساعت در شب بوده و بیش از 3/1 افراد بزرگسال حداقل چند روز از ماه در طی روز خواب آلوده هستند که اثر نا مطلوبی بر کیفیت کار و فعالیت های اجتماعی آنان به جا می گذارد.

بیش از 70 میلیون امریکایی از اختلالات مزمن خواب و یا کاهش خواب رنج می برند که منجر به حدود 16 بیلیون دلار هزینه سالانه مراقبت های سلامتی آنها و حدود 50 بیلیون دلار کاهش در تولید می شود.

میزان نیاز به خواب در صورتی که فرد در روزهای اخیر دچار کم خوابی شده باشد از 8 ساعت نیز بالاتر می رود. حتی زمانی که ماخود را با برنامه ی کاهش خواب تطبیق می دهیم، خواب ناکافی در نوع قضاوت، زمان عکس العمل و دیگر عملکردهای ما تاثیر می گذارد.

خواب ناکافی ممکن است ریسک ابتلاء به دیابت را افزایش دهد. در یک مطالعه دیده شد زنانی که فقط 5 ساعت در شب می خوابند 5/2 برابر بیشتر تمایل به دیابتی شدن نسبت به کسانی که 8-7 ساعت در شب می خوابند داشتند. یک توضیح برای این ارتباط اینست که کم خوابی باعث افزایش مقاومت به انسولین می شود. همان چیزی که در دیابت رخ می دهد.

در مطالعه ی دیگری دیده شد وقتی افراد سالم جوان به مدت 6 شب، شبی 4ساعت بخوابند، سطح انسولین و قند خونشان از الگوی افراد دیابتی تقلید می کند. در افراد دیابتی با کمبود خواب شاهد تغییرات مداوم قند خون هستیم.

یکسری هورمون هایی که در طی شب ترشح می شوند و مصرف انرژی بدن را کنترل می کنند با مراحل خواب در ارتباط هستند. عدم خواب کافی یا عدم زمان کافی در هر مرحله ی از خواب، باعث بهم خوردن این الگو شده و در نهایت اختلال خواب منجر به بروز چاقی می گردد.

به افراد دیابتی معمولا" توصیه می شود که سالانه واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. در طی خواب بدن شما هورمون هایی که باعث مقاومت سیستم ایمنی به عفونتهای مختلف می شود را ترشح می کند. عدم داشتن خواب کافی می تواند باعث کاهش پاسخ بدن به واکسن آنفولانزا شود.
منبع: کلینیک مجازی دیابت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha