سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در تلاشیم دانشکده علوم بهداشت روانی را تأسیس کنیم، گفت: بر اساس تحقیقات 50 درصد کودکان با تنبیه‌های کلامی و 12 درصد با تنبیه‌های شدید مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدباقر لاریجانی در مراسم امروز پنجمین همایش بین‌المللی روانپزشکی کودک و نوجوان در سالن همایش‌های رازی اظهار داشت:‌ بر اساس مطالعات و تحقیقات وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران بر روی 35هزار خانوار مشخص شد که 50 درصد کودکان با تنبیه‌های کلامی و 12 درصد آنان با تنبیه‌های شدید مواجه هستند.

وی افزود: ‌بر اساس اهمیت ویژه بهداشت روانی کودکان که می‌توان در آینده، آینده‌سازان جامعه باشند در تلاشیم تا بر اساس نقشه جامع علمی کشور و بار بیماری‌ها دانشکده علوم بهداشت روانی را راه‌اندازی کنیم.

لاریجانی ادامه داد: مسئله کودکان و نوجوانان بسیار برای آینده کشور مهم است زیرا آنان در آینده اداره کشور را بر عهده می‌گیرند و توسعه پایدار را رقم می‌زنند و سرمایه‌گذاری در این عرصه ارزشمند است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در زمینه رشد کودکان مسائل روانی آنان بسیار اهمیت دارد زیرا مسائل روانی تاثیر به‌سزایی در رشد جسمی و تکامل شخصیت آنان دارد.

لاریجانی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت از سال‌های گذشته به‌خصوص در زمینه سند تکامل سنین زیر 5 سال برای برنامه کاهش رفتارهای پر خطر برای اصلاح مباحث روانی کودکان گفت: مطالعات نشان می‌دهد 20 درصد کودکان با مسائل روانی درگیر هستند و بر اساس آمارهای معاونت بهداشت وزارت بهداشت در سال‌های 88 و 89 شیوع ناامیدی و غمگینی در 33 درصد کودکان، رفتارهای خشونت‌آمیز در 50 درصد آنان و 37 درصد نیز در دچار نگرانی و اضطراب هستند.

وی همجنین با اشاره به نقش مهم خانواده و مدرسه در تشکیل و تکمیل شخصیت کودکان افزود: گروه‌هایی مانند روانپزشکان، پزشکان خانواده و متخصصان اطفال و تعلیم و تربیت نقش موثری در این زمینه ایفا می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: ‌امیدواریم اطلاعات جامع بار بیماری‌ها که اردیبهشت‌ سال آینده کامل می‌شود بتواند وضعیت مباحث روانی کودکان را نیز که در یک دهه گذشته آمار آن به طور جامع ثبت نشده بود جمع‌آوری شود زیرا بیشتر بیماری‌های سنین زیر 5 سال بیماری‌های غیر واگیر و از جمله مباحث روانی است.

وی با اشاره به وضعیت و شرایط موجود کشور از جمله مسائل خانواده‌ها به دلیل مباحث فرهنگی که شرایط ما را با کشورهای دیگر متفاوت کرده است، بیان داشت: خوشبختانه روابط خانواده در کشور ما نزدیک است و می‌توانیم از ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی در زمینه ارتقای بهداشتی روانی کودکان استفاده کنیم.

لاریجانی ادامه داد: نقشه سلامت کشور راهبرد 15 سال آینده حوزه سلامت کشور را ترسیم کرده است که می‌توان از این راهبرد در زمینه مباحث ارتقای بهداشت روانی کودکان و نوجوانان بهره‌مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور و افق ظرفیت‌های آموزش و پژوهش می‌توان با کمک آموزش و پرورش در کنار وزارت بهداست متناسب با ترسیم آینده کشور نقشه روشنی را برای ارتقای بهداشت روانی کودکان طراحی کنیم و در این زمینه از ظرقیت‌های شورای عالی سلامت نیز بهره‌مند شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha