دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 58009
سلامت نیوز: حالت تهوع یك عارضه جانبی معمول و ناخوشایند است كه می‌تواند پیامد مصرف بسیاری از داروها و یا كاربرد برخی از تكنیك‌های درمانی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مكانیزم دقیق حالت تهوع مانند مكانیزم استفراغ كردن تاكنون به خوبی درك نشده است اما در مطالعه جدید متخصصان علوم پزشكی دانشگاه «گوئلف» به زودی این وضعیت را تغییر خواهند داد و به اطلاعات دقیق‌تری درباره این حس ناخوشایند و بیمارگونه دست خواهند یافت.

این متخصصان می‌گویند مكانیزمی را در مغز شناسایی كرده‌اند كه مسئول ایجاد حس تهوع است. آنها با مطالعه روی برخی از موش‌ها كه دچار حالت دل بهم خوردگی شده بودند، به این نتایج دست یافتند.

كارشناسان تاكید دارند، هر چند تقریبا تمام انسان‌ها ممكن است در طول زندگی خود بارها دچار حالت تهوع شده باشند اما به دلیل فقدان نمونه‌های حیوانی آزمایشگاهی برای انجام بررسی‌های دقیق‌تر، مكانیزم نوروبیولوژی این حالت به خوبی شناخته نشده است.

این متخصصان می‌گویند: ما درباره استفراغ اطلاعات كافی در اختیار داریم اما تجربه حالت تهوع چندان شناخته شده نیست.

در این بررسی آمده است: هر چند موش‌ها نمی‌توانند استفراغ كنند اما یك نوع واكنش دل بهم خوردگی از خود نشان می‌دهند كه gaping یا «تهوع شرطی» نامیده می‌شود و زمانی رخ می‌دهد كه موش‌ها برای بار دوم طعمی را تجربه می‌كنند كه قبلا در آنها احساس دل بهم‌‌خوردگی ایجاد كرده است. بنابراین واكنش gaping مدلی مناسب برای بررسی دقیق‌تر مكانیزم حالت تهوع برای پزشكان فراهم كرد. با استفاده از این مدل «تهوع شرطی» متخصصان دریافتند سروتونینی كه در بخش جزیره‌ای قشر مخ آزاد می‌شود می‌تواند عامل ایجاد كننده حالت تهوع باشد. بخش جزیره‌ای قشر مخ مربوط به دریافت سیگنال طعم و بیماری در مغز است.

جزئیات بیشتر این آزمایش در مجله «نوروساینس» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha