سلامت نیوز: یك فلوشیپ روانپزشكی كودكان گفت: حضور سریع مادر بر بالین كودكی كه دچار بدخوابی شبانه شده باعث تثبیت این مشكل در او خواهد شد.

دكتر كتایون خوشابی استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه افزود: حضور سریع ما در هنگام بدخوابی كودكان باعث تكرار این عادت توسط آن‌ها در شب‌های بعد خواهد شد.

به گفته وی، كودكان از دوسالگی قادرند تا صبح بدون اینكه از خواب بیدار شوند به راحتی بخوابند مگر اینكه بیداری بر اثر تشنگی و یا نیاز به دستشویی صورت بگیرد.

وی در این رابطه افزود: بنابراین به مادران توصیه می‌شود به محض شنیدن صدای كودك به سراغ او نروند بلكه ابتدا باید كمی تامل كنند.

به گفته وی، شمارش اعداد یكی از بهترین راهكارها برای مقابله با كودكان بدخواب است. مثلا مادر می‌تواند در دفعات اول 10 ثانیه صبر كرده و در دفعات بعدی این زمان را افزایش دهد. معمولا مادرها پس از مدتی متوجه می‌ شوند زمانی كه آنها مشغول شمردن‌ هستند صدای كودك قطع می‌شود.

استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار كرد: والدین نباید هنگام بیداری كودك با او بازی كرده یا او را تغذیه كنند زیرا این كار نیز باعث می‌شود كه این عادت برای آنها جا بیفتد.

وی ادامه داد: همچنین والدین باید از راه بردن كودك در این هنگام پرهیز كنند.

این فلوشیپ روانپزشكی كودك در ادامه گفت: بدخوابی كودكان معمولا در سنین كودكی نیازی به درمان دارویی ندارند اما اگر دفعات آن تداوم پیدا كرد و كودك هر شب دچار بدخوابی شد نیاز است كه به پزشك مراجعه تا با استفاده از داروها از بروز این اختلالات جلوگیری شود.

وی در پایان اظهار كرد: اگر فرد در سنین نوجوانی سابقه تشنج داشته و دچار بدخوابی باشد باید حتما به پزشك مراجعه كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha