سلامت نیوز: رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی مطالعات نشان می دهد که 20 درصد کودکان کشور درگیر مشکلات رفتاری و روانی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا دکتر محمدباقر لاریجانی در پنجمین همایش بین المللی روانپزشکی کودک و نوجوان افزود:این مساله نشان می دهد که باید برنامه های پیشگیری و مداخلات موثر در اختلالات روانی کودکان در کشور سامان یابد.

وی خاطرنشان کرد آخرین مطالعات انجام شده درباره وضعیت سلامت روان کودکان (مربوط به سال های 88 تا 89) نشان می دهد در برخی مناطق کشور، 50 درصد کودکان دچار غمگینی و ناامیدی و 37 درصد کودکان دچار نگرانی و اضطراب هستند.

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، اظهار داشت: جدیدترین مطالعات انجام شده DHS -برنامه جمع آوری آماری اطلاعات بیماری های سراسر کشور- که نتایج آن هفته آینده منتشر می شود نشان می دهد 12 درصد کودکان دو تا 14 سال کشور ، تنبیه های شدید بدنی و بیش از 50 درصد آنان تنبیه های کلامی را تجربه کرده اند.

لاریجانی گفت: این تنبیه ها زمینه ساز رفتارهای آتی کودک بوده و در شخصیت روحی و روانی او تاثیر گذار است.

وی یادآور شد بیماری های روانی، بطورکلی (در بین گروه های سنی مختلف) دومین بار بیماری های کشور (هزینه و آسیب هایی که یک بیماری به جامعه وارد می کند) را به خود اختصاص داده است و این امر نشان می دهد که با یک تاثیرگذاری بسزایی در سلامت کشور از طریق این بیماری ها، روبرو هستیم.

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، نقش بیماری های روانی را در میان بیماری های غیرواگیر کشور قابل توجه دانست و گفت :خانواده، مدرسه و گروه همسالان و نیز گروه های مشاوران، روانشناسان، روانپزشکان، متخصصان اطفال، پزشکان خانواده و متخصصان تعلیم و تربیت می توانند نقش موثری در سلامت روان کودکان و نوجوانان ایفا کنند.

لاریجانی افزود:خوشبختانه روابط خانوادگی در کشور صمیمی و نزدیک است و از سوی دیگر ظرفیت های ارزشمند فرهنگی و اعتقادی در بهبود وضعیت سلامت کودکان می تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش توجه به اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور و نقشه تحول سلامت در امور سلامت روان ، افزود: برای بهبود وضعیت سلامت روان در حوزه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران به فکر تاسیس دانشکده علوم روانی است.

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت اظهار داشت:متولی امور سلامت روان فقط وزارت بهداشت نیست و نهادهای دیگر مانند وزارت آموزش و پرورش نیز می توانند در این زمینه همکاری داشته باشند.

لاریجانی گفت: با توجه به مسایل تهدید کننده سلامت روان که کم و بیش رو به افزایش است باید با تجمیع فعالیت های آموزشی و پژوهشی، برنامه خوبی در حوزه سلامت روان کودک و نوجوان، طراحی کرد.

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، یادآور شد اگر کودکان خوب تربیت شوند، توسعه پایدار آینده کشور را رقم خواهند زد بنابراین سرمایه گذاری برای کودکان، بسیار حائزاهمیت است.

لاریجانی، اجرای برنامه هایی مانند تدوین سند تکامل کودکان کمتر از پنج سال، برنامه ملی کاهش رفتارهای پرخطر در نوجوانان و برنامه مدارس مروج سلامت را از جمله برنامه های در دست اجرای وزارت بهداشت برای بهبود وضعیت سلامت روان کودکان برشمرد.

پنجمین همایش بین المللی روانپزشکی کودک و نوجوان با حضور میهمانانی از کشورهای استرالیا، هند، ترکیه، عربستان، کانادا و مالزی از امروز –دوشنبه آغاز و تا بیستم مهرماه جاری در مرکز همایش های بین المللی رازی ادامه می یابد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha