رییس انجمن علمی ‌سلامت خانواده ایران هشدار داد:« مواجهه بیش از حد با بعضی از عوامل محیطی در ناباروری مردان تاثیر دارد و بعضی از عوامل محیطی، تولید و عملکرد اسپرم را مختل می کنند از جمله می توان به ضد آفت های گیاهان و درختان و مواد شیمیایی اشاره کرد.»

 آفت کش های گیاهی عاملی برای ناباروی مردان
سلامت نیوز: رییس انجمن علمی ‌سلامت خانواده ایران هشدار داد:« مواجهه بیش از حد با بعضی از عوامل محیطی در ناباروری مردان تاثیر دارد و بعضی از عوامل محیطی، تولید و عملکرد اسپرم را مختل می کنند از جمله می توان به ضد آفت های گیاهان و درختان و مواد شیمیایی اشاره کرد.»
دکتر صفری نژاد در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در خصوص علل ناباروری در زنان و مردان گفت:« یک سوم موارد ناباروی به علت وجود مشکلات در خانم است و  یک سوم دیگر ناباروری به علت وجود مشکل در مرد بوده و علت یک سوم باقیمانده وجود مشکل هم در مرد و هم در زن است.»
وی ادامه داد:« از مهمترین علل ناباروری در مردان می توان به تولید و عملکرد غیرطبیعی اسپرم اشاره کرد که علل آن بسیار زیاد است از علل شایع می توان از بیضه های نزول نکرده، بیماریهای ژنتیک و عفونتهای بیضه نام برد. بیضه ها در جنین پسر ابتدا در داخل شکم قرار دارند، با پیشرفت سن حاملگی، بیضه ها در یک مسیر خاصی نزول کرده و هنگام تولد در داخل کیسه بیضه قرار می گیرند.
 نزول بیضه ها در این مسیر ممکن است در هر قسمتی متوقف شود که به آن بیضه نزول نکرده می گویند و باید تا 12 ماهگی پس از تولد صبر کنیم، اگر تا پایان یک سالگی بیضه وارد کیسة مربوطه نشد، حتماً کودک باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.»
این متخصص اورولوژی ادامه داد:« اگر بیضه دچار عفونت شدید شود، ممکن است بدنبال عفونت تحلیل رفته و کار خود را از دست بدهد. یکی از علل شایع عفونت بیضه ها، عفونت ادراری و بیماریهای مقاربتی است. علت دیگر بیماری اوریون است. اگر پسر بچه ای دچار اوریون شود، در یک سوم موارد یکی از بیضه ها نیز دچار عفونت ارویونی خواهد شد که متأسفانه حاصل آن از بین رفتن بیضه است. اگر گرفتاری بیضه ها دو طرفه باشد، برای همیشه ناباروری ایجاد می شود.»
وی افزود:«مشکل در رساندن اسپرم به دستگاه تناسلی زن از دیگر علل ناباروری در مردان است که به دلایلی از جمله وجود انزال زودرس خیلی شدید (انزال قبل از برقراری رابطه زناشوئی)، انزال پس گرد که در آن منی بداخل مثانه می ریزد، و انسداد در مسیر عبور اسپرم مثل انسداد اپیدیدیم و یا انسداد لوله های منی روی می دهد.»
دکتر صفری نژاد ادامه داد:«ازدیگر علل ناباروری در مردان می توان به مشکلات بهداشت عمومی و سبک زندگی مردان اشاره کرد مثل چاقی مفرط، کشیدن سیگار، اعتیاد به الکل، سوء تغذیه و مصرف بعضی از داروها مثل داروهای شیمی درمانی، هورمونهای مردانه و غیره.»
وی خاطرنشان کرد:«مواجهه بیش از حد با بعضی از عوامل محیطی در ناباروری مردان تاثیر دارد و بعضی از عوامل محیطی، تولید و عملکرد اسپرم را مختل می کنند از جمله می توان به ضد آفت های گیاهان و درختان و مواد شیمیائی اشاره کرد. درجه حرارت بیش از حد، سبب آسیب به تولید اسپرم و عملکرد آن می شود، مثل استفاده بیش از حد از سونا و جکوزی. در بعضی از مشاغل مثل کوره های آهنگری، شاطری و ... که مرد با گرمای بیش از حد سروکار دارد، ممکن است تولید و عملکرد اسپرم مختل شود.»
جراح و متخصص كلیه و مجاری ادرار ادامه داد:«در مواردی آسیب های ناشی از سرطان و درمان آن موجب ناباروری مردان می شود. باید گفت هم رادیوتراپی (برق دادن) و هم شیمی درمانی به شدت به تولید اسپرم آسیب می زنند. گاهی تا 5 سال پس از خاتمه شیمی درمانی تولید اسپرم طبیعی نمی شود و در برخی موارد تا آخر عمر نیز تولید اسپرم طبیعی نمی گردد.
اشعه X نیز سبب آسیب به بیضه ها می شود. گاهی به دنبال بیماری های بیضه، لازم می شود که بیضه ها برداشته شوند. یکی از موارد شایع آسیب به بیضه ها وارد شدن ضربه حین ورزش و یا شوخی کردن است. بیضه اگر از چند محل پاره شود، باید برداشته شود.»
استاد دانشگاه علوم‌ پزشكی ارتش ادامه داد:«از دیگر علل ناباروری مردان می توان به واریکوسل اشاره کرد که حدود 30 درصد علت ناباروری در مردان را شامل می شود. واریکوسل بیماری خیلی شایع است و حدود 15 درصد مردان به آن مبتلا هستند.
در آخر باید گفت در مردان بالای 40 سالگی قدرت باروری به مقدار زیادی کاهش می یابد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha