سلامت نیوز: رییس انجمن چشم پزشكان ایران ضمن هشدار به مردم درباره استفاده از لنزهای تماسی غیربهداشتی، اظهار كرد: بیماران بسیاری داشته‌ایم كه به علت استفاده از لنزهای تماسی غیربهداشتی كه از مراكز غیرمجاز خریداری كرده و یا آرایشگاه‌ها در اختیارشان گذاشته بودند، دچارعفونت‌های چشمی شدید شده‌اند به گونه‌ای كه ناچار شدیم چشمشان را تخلیه كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سید حسن هاشمی در نشست خبری كه به مناسبت برگزاری بیست و دومین كنگره سالیانه انجمن چشم‌ پزشكی ایران ترتیب داده شده بود، درباره میزان برگشت‌پذیری عمل جراحی لیزیك، اظهار كرد: معمولا اگر شماره چشم پس از انجام عمل لیزیك و رفع عیب انكساری طی سه تا شش ماه اول ثابت بماند، دیگر تا پایان عمر برنمی‌گردد.

وی ادامه داد: البته بایستی به سن بیمار نیز توجه كرد، اگر بیمار در سنی باشد كه نمره چشمش مرتب تغییر كند، قطعا مورد مناسبی برای انجام این عمل نخواهد بود.

رییس بیست و دومین كنگره سراسری چشم پزشكی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه نمره چشم مناسب برای اینكه در مورد عمل جراحی لیزیك برای رفع عیب انكساری قرار بگیرد، چند است، اظهار كرد: مراكز مختلف به علت دستگاه‌ها و روش‌های متفاوتی كه برای عمل دارند، ممكن است هر یك نمره چشم خاصی را برای انجام عمل مناسب بدانند و به عنوان مثال یك مركز به بیمار خود اعلام كند نمره چشمش باید بالاتر از سه باشد.

رییس انجمن چشم پزشكان ایران درباره عارضه‌مند بودن انجام اعمال جراحی لیزری در چشم، اظهار كرد: چشم پزشكی نخستین رشته‌ای است كه لیزر در آن مورد استفاده قرار گرفت و بیش از 50 سال از عمر آن در این رشته می‌گذرد. همچنین بیش از 20 سال است كه برای درمان عیوب انكساری به كار می‌رود. مسلما اگر میزان عوارض استفاده از این دستگاه‌ها بالا بود، این روش به مرور حذف و روش جدید دیگری جایگزین آن می‌شد.

عینك نزدن، شایع‌ترین علت كم‌بینایی تهرانی‌ها

هاشمی شایع‌ترین مشكل و علت كم‌بینایی در تهران را عینك نزدن دانست و گفت: طی تحقیقاتی مشخص شده است شش درصد افراد كم‌بینا به علت‌های مختلف از عینك زدن سر باز می‌زنند.

این فوق تخصص قرنیه درباره روش‌های جدید اعمال جراحی در چشم اظهار كرد: اكنون روش‌های جدید پیوند قرنیه توسط متخصصان كشور به كار گرفته می‌شود. سال‌ها پیش اگر قرنیه چشم دچار مشكل می‌شد، تمام قرنیه را برداشته و قرنیه جدیدی را پیوند می‌كردند. همچنین بین 18 تا 24 بخیه به محل انجام عمل زده می‌شد كه خود زمینه‌ساز عوارض بسیاری نظیر پس زدن پیوند بود. اما اكنون هر لایه‌ای كه مبتلا باشد، برداشته و لایه جدید به آن پیوند زده می‌شود. بسیاری از ایرادات و عوارضی كه وجود داشت به كمك روش‌های جدید برطرف شده است.

توزیع امكانات چشم پزشكی در سراسر كشور یكسان نیست

وی با بیان اینكه در بكارگیری تكنیك‌های مدرن جراحی چشم در مواردی نظیر آب مروارید، فاصله‌‌مان با جهان كم است، عنوان كرد: البته توزیع امكانات در سراسر كشور یكسان نیست. شهرهای بزرگ نظیر شیراز، مشهد و اصفهان پا به پای تهران رشد می‌كنند، اما مناطق دورافتاده حائز امكانات پیشرفته برای انجام اعمال جراحی پیچیده چشم نیست.

تغییر رنگ چشم برای زیبایی، توصیه نمی‌شود

هاشمی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون تغییر رنگ چشم، عنوان كرد: تغییر رنگ چشم به چند روش مختلف و در مواردی خاص انجام می‌شود، برخی افراد كه صدمه دیده‌اند و قسمت رنگی چشمشان از بین رفته یا به طور مادرزادی صاحب عنبیه بدون رنگ هستند، عنبیه مصنوعی بر روی عنبیه چشمشان كار گذاشته می‌شود كه البته جنبه درمانی دارد و نه زیبایی. یك روش دیگر ایجاد یك محفظه‌ بر روی قرنیه و سپس تزریق رنگ به داخل آن است.

رییس انجمن چشم پزشكان ایران افزود: هیچ كدام از این روش‌ها برای زیبایی توصیه نمی‌شود چرا كه احتمال عفونت، صدمه به قرنیه و بالا رفتن چشم در این موارد بسیار بالاست.

رییس انجمن چشم پزشكان ایران با بیان اینكه 70 تا 80 درصد مراجعان به كلینیك‌های چشم پزشكی، كاندیداهای مناسبی برای انجام عمل جراحی لیزیك برای رفع عیوب انكساری نیستند، عنوان كرد: نازكی قرنیه، قوز قرنیه، خشكی چشم، بالا بودن فشار چشم و مشكلات پلك از جمله مواردی هستند كه می‌توانند مانع انجام عمل لیزیك شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه با بیان اینكه جامعه پزشكی نسبت به مشكلات مردم بی‌تفاوت نیست، اظهار كرد: حدود دو سال است كه چشم پزشكان به مناطق محروم كشور سفر كرده و بیماران را به صورت رایگان ویزیت می‌كنند.

وی افزود: تاكنون 30 هزار بیمار توسط متخصصان چشم ویزیت و بیش از 2000 عمل جراحی برای بیماران انجام شده است. در حال حاضر گروهی از چشم‌پزشكان ما به منطقه‌ای در كردستان اعزام شده و مشغول رسیدگی به وضعیت بیماران محروم در آن منطقه هستند.
بیست و دومین كنگره سالیانه انجمن چشم پزشكی ایران از تاریخ هشتم تا یازدهم آبان ماه سال جاری در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha