یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5805

راز شفابخش بودن گل‌ها و تاثیر آنها بر احساسات و حالات انسان، رنگ آنهاست.

«زندگی شده ماشین و سیمان. هر طرف را كه نگاه می‌كنی خاكستری و سیاه می‌بینی. این منظره‌ها برای كی دل و دماغ می‌گذارد؟»

این روزها پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن سرعت زندگی، استرس همه ما را به‌شدت زیاد كرده است. سر و صدای ماشین‌ها، ترافیک سنگین شهری، ساعات زیاد کاری و نداشتن فرصت کافی برای دید و بازدیدهای خانوادگی و بودن در کنار دوستان، همه از عواملی هستند که باعث می‌شوند ما کمتر شاد باشیم.

اما آیا همه اینها هیچ راه چاره‌ای ندارند؟ نمی‌توان كمی از این خشكی و سختی زندگی كم كرد؟ این به خود ما بستگی دارد. با هم به سراغ یك موجود كوچك فراموش‌شده و زیبا می‌رویم تا نقش آن را در شاد شدن‌مان بررسی كنیم؛ گل.

یکی از بهترین راه‌های ساده و سالم ایجاد آرامش و برطرف‌کردن استرس کمک‌گرفتن از طبیعت است. طبیعت، باعث ایجاد آرامش، شادی و نشاط می‌شود و بر رفتارها و احساسات انسان تاثیر مثبت می‌گذارد. پس بهتر است برنامه روزانه‌تان را طوری تنظیم کنید که بتوانید چند ساعتی بیرون از خانه به تماشای طبیعت بروید.

یک پیاده‌روی کوتاه در پارک نزدیک خانه به شما کمک می‌کند تا آخر روز احساس خوبی داشته باشید. همچنین برای مواقعی که در خانه هستید هم فکری بکنید. مثلاً یک گلدان نو بخرید یا چند شاخه گل روی گلدان میز ناهارخوری بگذارید. روان‌شناسان معتقدند وجود گل و گیاه در خانه، باعث شادابی و حس مشارکت بیشتر بین افراد خانواده می‌شود.

چینی‌ها از قدیم به قدرت گل در درمان دردها اعتقاد داشتند. در سال‌های اخیر، صحت این موضوع از نظر علمی ثابت و مشخص شده که راز شفابخش بودن گل‌ها و تاثیر آنها بر احساسات و حالات انسان، رنگ آنهاست.

هر رنگ، یک طول موج خاص تولید می‌کند و عقیده بر این است که بعد از رسیدن این طول موج به سلول‌های بینایی، طی مراحلی بدن به آن پاسخ می‌دهد. بسته به طول موج رنگ، هورمون‌های آرامش‌دهنده مانند ملاتونین، هورمون‌های ایجادکننده هیجان مانند آدرنالین و هورمون‌های مؤثر بر خلق و خو مانند سروتونین در بدن آزاد می‌شود.
 
    
      
  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha