سلامت نیوز: مدیركل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، استفاده از عنوان «اردوگاه» را برای مراكز مجاز درمان و كاهش آسیب معتادان غیر كارشناسی و نادرست دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، محمدباقر صابری‌زفرقندی در خصوص ایجاد اردوگاه‌های درمان اعتیاد كه هر از چند گاهی به نقل از برخی استانداران یا مسوولین مبارزه با موادمخدر بیان می‌شود، گفت: شاید در گذشته‌ها در كشورهای مختلف از جمله ایران، برای نجات افراد معتاد آنان را به مكان‌هایی می‌بردند كه رویكرد اصلی‌شان سم‌زدایی بدون ارائه خدمات درمانیِ درست بوده، لیكن در حال حاضر و در راستای اجرای قانون بازنگری شده مبارزه با موادمخدر در ایران، رویكرد اصلی برنامه‌های كاهش تقاضا در كنار برنامه‌های پیشگیری، تسهیل در دسترسی به انواع درمان‌های مجاز و مورد تأیید، می‌باشد.

وی تصریح كرد: به همین جهت استفاده از عنوان «اردوگاه» برای مراكز مجاز درمان و كاهش آسیب عنوانی غیركارشناسی و نادرست می‌باشد.

مدیركل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان اعتیاد در كشور افزود: در حال حاضر بخش‌های دولتی و غیردولتی با مشاركت فعال در راه‌اندازی مراكز درمان اعتیاد، فضایی را فراهم كرده‌اند كه هیچ فرد نیازمندی برای دسترسی به مركز درمانی و بهره‌مندی از انواع خدمات درمانی و به‌صورت داوطلبانه، دچار مشكل نباشد.

صابری در خصوص هزینه‌های درمان اعتیاد یادآور شد: هر چند هزینه‌های درمان اعتیاد برای انواع خاصی از مدل‌های درمانی قابل توجه است و ممكن است همه افراد نیازمند نتوانند از آنها استفاده كنند لیكن با ورود سازمان‌های بیمه‌گر و حمایت‌های بیمه‌ای از خدمات درمانی، این مشكل را می‌توان به حداقل ممكن رساند.

وی همچنین به ضرورت وجود مراكز نگهداری، درمان و كاهش آسیب معتادان موضوع ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر در كشور اشاره و خاطر نشان كرد: علی‌رغم همه تمهیداتی كه برای توسعه مراكز درمانی در كشور صورت گرفته و فضا برای ورود داوطلبانه معتادان به درمان بوجود آمده است، هنوز هستند معتادانی كه نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از خدمات موجود استفاده كنند و از نظر اعتیاد و بیماری‌های زمینه‌ای همراه، نیاز به مداخله و مراقبت‌های جدی‌تری از سوی حاكمیت دارند.

این مقام مسوول در ستاد ادامه داد: برای اینگونه افراد، قانون جدید مبارزه با موادمخدر مراكزی را پیش بینی كرده تا از ابزار قانون (حكم قاضی)، امكان ارائه خدمات درمانی به معتادان موصوف وجود داشته باشد و در همین راستا مراكز نگهداری درمان و كاهش آسیب موضوع ماده 16 طراحی و راه‌اندازی شدند.

صابری در پاسخ به این سوال كه آیا مراكز موضوع ماده 16 قانون مبارزه در همه استان‌ها راه‌اندازی خواهد شد، گفت: از نظر كارشناسی این مراكز نیازی به گسترش در همه استان‌ها نخواهد داشت و پیش بینی كارشناسی مؤید این است كه در صورتیکه حداقل 5 مركز كه تمامی استانداردهای لازم از نظر فضای فیزیكی و همچنین مداخلات درست درمانی اعم از درمان دارویی و غیردارویی و خصوصاً برنامه‌های مدون و مستمر برای حمایت‌های اجتماعی در آن لحاظ شود، در كشور راه‌اندازی شوند، می‌توان ادعا كرد كه در چند سال آینده شاهد تحولی مثال زدنی در بازتوانی معتادان و كاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد باشیم.

وی در پایان یادآور شد: ما می‌توانیم از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل و قابل اتكاء مذهبی، فرهنگی و ملی خود برای كمك به معتادان استفاده كنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha