سلامت نیوز: رییس اداره داروهای مخدر و تحت كنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینكه گزارش خاصی از افزایش آمار قرص‌های تقلبی متادون نداشته‌ایم، عنوان كرد: با این حال به این علت كه قرص متادون، هنوز بازار دارد، ممكن است به روش‌های گوناگون و در شكل‌های مختلف وارد كشور شده و در اختیار معتادان قرار گیرد.

دكتر سید مهدی سلیمانجاهی در گفت‌وگو با ایسنا، در واكنش به این كه اخیرا اخباری مبنی بر انتشار و گسترش قرص‌های متادون تقلبی هندی و پاكستانی به گوش می‌رسد، اظهار كرد: قاچاق همواره وجود دارد. بر اساس آمار رسمی حدود دو تا سه میلیون معتاد در كشور داریم كه تنها 200 تا 300 هزار نفر از آنها برای ترك به مراكز مراجعه كرده‌اند. مسلما باقی این افراد، یا مواد مصرف می‌كنند یا دست به خود درمانی می‌زنند.

قرص‌های زیرپله‌ای متادون، هیچ ماده موثره‌ای ندارند

وی افزود: قرص متادون را هم به این دلیل كه نیاز بازار است، به طریق قاچاق وارد كشور می‌كنند. همچنین ممكن است تقلبی و نوع زیرپله‌ای آن كه هیچ ماده موثره‌ای ندارد و یك پودر معمولی است، وجود داشته باشد.

پایلوت دستگاه‌های خودپرداز ارائه متادون مراحل نهایی را طی می‌كند

رییس اداره داروهای مخدر و تحت كنترل سازمان غذا و دارو، چندی پیش از تجهیز عمده مراكز درمانی ترك اعتیاد به دستگاه‌های خودپرداز ارائه متادون از شش ماهه دوم سال امسال خبر داده و عنوان كرده بود با به كارگیری این دستگاه‌ها در مراكز، تحویل شیشه‌های شربت متادون با تحویل كارت، اثر انگشت و دوزی كه برای بیمار تعیین شده، ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان دقیق راه‌اندازی این دستگاه‌ها گفت: این طرح در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علوم پزشكی تهران پایلوت شده و مراحل نهایی خود را طی می‌كند. با این حال تصمیم نهایی در خصوص اجرای سراسری این طرح برعهده معاونت درمان وزارت بهداشت است.

تبلیغات مراكز ترك اعتیاد، در اقبال معتادان به قرص متادون نقش دارد

سلیمانجاهی همچنین درباره میزان اقبال معتادان به هر یك از داروهای موجود، اظهار كرد: اقبال به قرص متادون با توجه به تبلیغاتی كه مراكز می‌كنند، بیشتر است. اما معاونت درمان برای هر یك سهمیه تعیین كرده است. سهمیه بوپرنورفین 20 درصد، شربت متادون 40 درصد و شربت تریاك هم 40 درصد است.

وی افزود: بوپرنورفین در داخل كشور تولید می‌شود و مشكلی در خصوص تهیه آن نداریم.

پیشنهاد سازمان غذا و دارو برای سامان‌یابی وضعیت معتادان

معتادان شناسنامه‌دار شوند

سلیمانجاهی در ادامه ضمن تاكید بر شناسنامه‌دار شدن معتادان گفت: شناسایی این افراد كمك زیادی به ما می‌كند و حتی مهم‌تر از خود درمان است، زیرا علاوه بر وابستگی جسمی دچار وابستگی روانی نیز هست كه نیازمند رسیدگی و توجه است. تا جایی كه مطلع هستم غیر از ثبت اطلاعات متقاضیانی كه به مراكز ترك اعتیاد مراجعه می‌كنند، معتادان به گونه دیگری شناسایی نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha