دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵
سلامت نیوز: تحقیقات علمی نشان داده است که عوامل مختلفی باعث بروز خشونت می شود. مسائل اقتصادی، عرف فرهنگی، بدسرپرستی خانواده، سن، ناهنجاری روانی و شخصیتی، اعتیاد، گذشته ای خشونت آمیز از جمله این عوامل هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، رشد فزاینده کودکان، نوجوانان و جوانان جامعه ایرانی یک پدیده محض نیست که برای درمان آن باید متوسل به کارشناسان اجتماعی و روانشناسی شد بلکه باید از ریشه مشکلات را حل کرد. به عبارت دیگر باید والدین را ابتدا تعلیم و تربیت کرد تا در اثر علمکرد صحیح بتوان فرزندانی را به جامعه تحویل داد که بدون مشکلاتی چون پرخاشگری و متهاجم، بی احساس و بی تفاوت، خود آزار، دیگر آزار، تنفر از خود، کم کار در دروس یا وسواس زیاد در انجام تکلیف و افسرده باشند.

در سال های اخیر آمارها از افزایش پرخاشگری و کم توجهی به کودکان حکایت می کند. گرچه بسیاری از جامعه شناسان علت رشد ان معضلات را نبود قوانین شفاف وکارآمد می دانند.

با افزایش کودک آزاری ها که اغلب آزارهای مادی و عاطفی بوده و غالبا مخفی مانده، موجب ورود افراد بیمار از نظر رفتاری به جامعه می شود. بنابراین چنین فرزندانی با نگاه پر از کینه به جامعه نگریسته و همواره درصدد انتقام هستند.

آسیب شناسان معتقدند که 85 درصد از کودک آزاری ها توسط والدین معتاد انجام می شود. آزارهای جسمانی معمولا توسط پدر یا مادر و یا هردو و یا ناپدری و نامادری انجام می شود، در صورت های مختلف فرد آزار دهنده گرفتار اعتیاد بوده که این آسیب نیز مجموعه ای از ناهنجاری های روحی و رفتاری است.

براساس آمارهای بدست آمده 66 درصد کودک آزاری ها از سوی مردان اعمال می شود و دختران بیش از پسران در معرض کودک آزاری قرار می گیرند. همچنین 25 درصد کودک آزاری ها در خانواده های طلاق اتفاق می افتد.

بررسی ها نشان می دهد، در مقابل یک مورد کودک آزاری که فاش می شود حداقل 20 مورد دیگر پنهان می ماند. تحقیقات نشان می دهد بیش از 90 درصد کودک آزاری ها در محیط خانه اتفاق می افتد و این در حالی است که پدران با 5/48 درصد، بالاترین و پس از آن مادران با 8/23 درصد در ردیف بعدی عوامل کودک آزاری جسمانی در خانواده های کودک آزار قرار دارند.

حال سوال این است چه فرد و یا سازمانی مسئول رسیدگی به وضعیت این کودکان است. راهکار پیشگیری از کودک آزاری و همچنین برخورد با این موارد که آمار آن در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است، چیست ؟ چرا لایحه ای که به این منظور تهیه و تنظیم شده است با گذشت 6 سال همچنان در کش و قوس مجلسی ها سرگردان مانده است.

باید لایحه حمایت از کودکان در معرض آسیب که از سوی قوه قضائیه و بهزیستی ارائه شده هرچه سریعتر به تصویب برسد و دارای ضمانت اجرایی باشد تا دیگر شاهد وقوع مواردی اینگونه در کشور نباشیم. زیرا به گفته مسئولان بهزیستی مواردی مانند کودک آزاری اخیر نیاز به تصویب این لایحه را تسریع می کند به همین دلیل برای جلوگیری و برخورد با عوامل کودک آزاری باید علاوه بر تصویب لایحه از اقدامات پیشگیرانه نیز استفاده کرد.

به هر حال چنانچه طرح و برنامه و لایحه ای برای پیشگیری از کودک آزاری و برخورد با این آسیب ناپسند و دور از انسانیت در جامعه به تصویب و ابلاغ نشود هر روز شاهد وقوع یک کودک آزاری خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha