سلامت نیوز: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نام نویسی بیش از 21 هزار پزشک عمومی در برنامه پزشک خانواده شهری خبر داد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر علیرضا مصداقی نیا در مراسم گرامیداشت روز بهورز در مشهد با اشاره به اینکه برنامه پزشک خانواده تا کنون در چهار استان تهران، سیستان و بلوچستان، فارس و مازندران آغاز شده است، اظهار داشت: کار نام نویسی بخش زیادی از شهروندان در این استان ها انجام شده است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در دیگر دانشگاههای علوم پزشکی کشور این برنامه تا پایان امسال نیز اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه ارائه مراقبتهای اولیه بهداشتی در مناطق روستایی به دلیل وجود بهورزان و ارتباط مسقیم با روستائیان بسیار موفق بوده است و این امر ارتقاء شاخصهای بهداشتی را در کشور به همراه داشته است، اظهارداشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و به منظور ارتقاء کیفی و کمی خدمات شهروندان و ارائه موفق مراقبتهای اولیه بهداشتی، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری اجرایی می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ارائه خدمات اولیه بهورزان در مناطق روستایی به عنوان یک الگوی جهانی درآمده است، اظهار داشت: بر اساس گزارش سالیانه سازمان بهداشت جهانی از بهورزان به عنوان نیروهای موثر و کم نظیر در ارتقاء شاخصهای بهداشتی یاد شده است.

دکتر مصداقی نیا خاطر نشان کرد: در حال حاضر در برخی از ایالتهای آمریکا برنامه نظام شبکه و بهورز با الگو برداری از ایران در حال اجراست.

وی آموزش بهورزان بر اساس نیاز و با توجه به مسائل بهداشتی و اجتماعی بومی هر منطقه را از علل موفقیت نظام شبکه عنوان کرد و خاطر نشان کرد: بهورزان علاوه بر ارائه مراقبتهای اولیه بهداشتی، می توانند نقش موثری در کاهش مشکلات اجتماعی و محیطی منطقه خود داشته باشند.

معاون بهداشت با اشاره به اینکه کشور ایران در بدو پیروزی انقلاب اسلامی در شاخصهای بهداشتی جایگاه خوبی را در میان کشورهای منطقه نداشت، اظهار داشت: با تلاش بهورزان در حال حاضر کشور ایران به عنوان یک الگو در ارتقاء شاخصهای بهداشتی در آمده است به طوری که مرگ و میر مادران از 240 در 100 هزار به 21 مورد در 100 هزار و میزان واکسیناسیون کودکان به بیش از 98 درصد رسیده است.

دکتر مصداقی نیا با بیان اینکه با تغییر شیوه زندگی در کشور، ابتلا به بیماریهای غیر واگیر از جمله دیابت، چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی افزایش پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: بهورزان با برنامه ریزی و با شناسایی عوامل خطر در منطقه محل خود ، نقش مهمی در پیشگیری از این بیماریها ایفاء می کنند.

وی در ادامه از تلاشهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتقاء شاخصهای بهداشتی و درمانی نیز قدردانی کرد.

 دکتر مصداقی نیا با اشاره به ورود سالانه بیش از 26 میلیون زائر ایرانی و خارجی به مشهد مقدس اظهار داشت: تلاشهای مسئولان این دانشگاه به ویژه دکتر محمود شبستری در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت بسیار مناسب قابل تقدیر و قدردانی است.

وی همچنین از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به دلیل تهیه فصلنامه بهورز که نقش موثری در ارتقاء آگاهی بهورزان ایفا می کند، قدردانی کرد.

گفتنی است : مراسم گرامیداشت روز بهورز با حضور بیش از 350 نفر از بهورزان و مربیان نمونه کشوری با حضور مسئولان کشوری و استانی در مشهد مقدس برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha