سلامت نیوز: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه سالانه حدود 700 تن هرویین در افغانستان تولید می‌شود،‌گفت: این میزان تولید، به ورود سالانه 13 هزار تن مواد پیش‌ساز بستگی دارد و ادامه این روند مشکلات جدی را برای کشورهای منطقه به وجود خواهد آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ سردار علی مویدی صبح امروز در مجموعه فرهنگی شقایق گفت: گسترش روز افزون مواد مخدر در دهه اخیر و پیامدهای زیانبار آن بر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع بشری، باعث بروز مشکلات عدیده و نابسامانی‌های عمده در سطح جهان شده است.

وی با بیان اینکه بخش اعظم معضل پیچیده قاچاق مواد مخدر و اعتیاد در منطقه غرب آسیا و جهان، ناشی از کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان است، افزود: تولید، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر صنعتی و روند تغییر الگوی مصرف به مواد روانگردان و صنعتی و استفاده از فضای مجازی اینترنت به‌منظور ترویج مصرف، آموزش ساخت و تولید و ترانزیت این مواد و همچنین انجام اقدامات غیرقانونی، به‌عنوان یک تهدید جدی، در حال گسترش است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: متاسفانه قاچاق مواد مخدر در منطقه رو به رشد بوده و تولید مازاد بر مصرف جهانی، مشکلات و تبعات قاچاق را مضاعف کرده است.

مویدی گفت: علی‌رغم حضور ناتو در افغانستان و تبلیغات گسترده در امر مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور و برابر ارزیابی‌های به‌عمل آمده و آمارهای موجود در سال 2010 تولید تریاک بالغ بر 3600 تن شده بود.

وی ادامه داد: اقدامات هدفمند سال گذشته در افغانستان باعث افزایش ۳ برابری قیمت تریاک شد و تخلیه مقادیر زیادی از 12 هزار تن تریاک دپو شده در انبارهای قاچاقچیان با قیمتی چند برابر روبرو شد و این افزایش قیمت، باعث شد کشاورزان اقدام به کشت بیشتر در استان‌های فراه، هرات، نیمروز و... کنند، برآوردهای غیر رسمی نیز تولید سال‌جاری را بیش از 10 هزار تن تخمین زده‌اند.

این مقام مسوول گفت: سالانه حدود 700 تن هرویین در افغانستان تولید می‌شود که این میزان تولید، به ورود سالانه 13 هزار تن مواد پیش‌ساز بستگی دارد و ادامه این روند مشکلات جدی را برای کشورهای منطقه به وجود خواهد آورد و این در حالی است که اگر از ورود پیش‌سازها به داخل افغانستان جلوگیری شود، تولید هرویین در افغانستان متوقف خواهد شد.

محموله‌های مواد پیش‌ساز به‌صورت قانونی و با عناوین جعلی به افغانستان ترانزیت می‌شوند

مویدی افزود: اغلب محموله‌های مواد پیش‌ساز به‌صورت قانونی و در قالب بارهای ترانزیتی و با عناوین جعلی از مبدأ کشورهای اروپایی و آسیایی از مسیرهای شمالی، جنوبی و غربی به افغانستان ترانزیت می‌شود و باندهای مافیای مواد مخدر نیز به دنبال تولید بیشتر حشیش هستند.

وی ادامه داد: توجه ویژه بعضی کشورها در افغانستان به افزایش تولید و قاچاق این مواد خطرناک، به‌صورت هدفمند در حال انجام و ورود هروئین فشرده (کراک) به بازارهای مصرف جهانی در اروپا به‌صورت انسجام‌یافته‌ای در حال فعالیت است.

مویدی اظهار تاسف کرد که دستگاه‌های مبارزه کننده در کشورهای منطقه از هماهنگی لازم برخوردار نیستند و به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند لیکن این اجلاس فرصت خوبی است تا کشورهای منطقه با تبادل اطلاعات خود به‌صورت هماهنگ بر علیه قاچاقچیان مواد مخدر مبارزه کرده و در جهت همکاری‌های منطقه‌ای گام‌های بلندتری را بردارند.

وی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشتاز مبارزه با مواد مخدر در عرصه جهانی است و بیشترین کشفیات صورت‌گرفته در جهان نیز مربوط به ایران است، به‌طوری که در سال 2011 میزان 480 تن انواع مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران کشف شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر منابع مالی و نیروی انسانی قابل توجهی را سرمایه‌گذاری کرده است و تعهد ایران در این مبارزه بهای سنگینی از جمله شهادت ۳ هزار و 720 نفر و مجروحیت بیش از 11 هزار و 500 نفر از نیروهای پلیس در پی داشته است.

مویدی در ادامه، تجلیل از شهدای راه مبارزه با مواد مخدر را به‌عنوان یکی از موضوعات همیشگی و دستور اجلاس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد کرد و گفت: یکی از اقدامات موثر منطقه‌ای و بین‌المللی، افتتاح مرکز تبادل اطلاعات منطقه‌ای (JPC) در تهران با حضور کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان و اجرای عملیات‌های مشترک بین سه کشور بود و این اقدام نقطه عطفی در تاریخ مبارزه با مواد مخدر در منطقه محسوب می‌شود.

وی به تغییر در الگوی قاچاق مواد مخدر در منطقه اشاره کرد و افزود: شبکه‌های قاچاق با استفاده از مسیرهای قدیمی، مسیرهای جدیدی را برای قاچاق مواد مخدر به کار گرفته‌اند و امروزه آنها برای انتقال محموله‌های خود از تجهیزات پیشرفته استفاده می‌کنند که به همین جهت همکاری و تبادل اطلاعات بین کشورهای منطقه امری ضروری است.

مویدی ادامه داد: حرفه‌ای‌تر شدن و افزایش توانمندی پلیس جمهوری اسلامی ایران و استفاده از اطلاعات در انجام موفق عملیات‌ها موجب شده تا 70 درصد از کشفیات پلیس در سال 2011 مبتنی بر عملیات اطلاعاتی باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم رو به افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های قاچاقچیان مواد مخدر و اقدامات تروریستی، به‌عنوان یک معضل جهانی می‌بایست همکاری‌های اطلاعاتی به‌صورت نظام‌مند در بین کشورهای جهان ایجاد شود.

مواد مخدر یکی از منابع اصلی تروریسم در افغانستان است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: در حال حاضر ناتو در افغانستان به دنبال تروریسم است و کشت و تولید مواد مخدر را رها کرده و این در حالی است که مواد مخدر یکی از منابع اصلی تروریسم در افغانستان است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم تروریسم و مواد مخدر دو روی یک سکه هستند که اگر با هر یک از آنها به تنهایی مبارزه شود، به نتیجه نخواهیم رسید و اگر در کنترل و کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان توفیق پیدا کنیم به همان اندازه به اهداف خود نزدیکتر خواهیم شد.

مویدی گفت: امیدواریم در این اجلاس بتوانیم در توسعه و ارتقاء‌ سطح همکاری‌های اطلاعاتی، عملیاتی و اقدامات مشترک در زمینه‌های همکاری اطلاعاتی در جهت شناسایی لابراتوارهای تولید هروئین، برخورد با شبکه‌های مافیایی سازمان‌یافته‌ کشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر در افغانستان، تبادل اطلاعات عملیاتی به‌منظور مقابله با فعالیت شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و اطلاعات مرتبط با قاچاق مواد مخدر صنعتی و پیش‌سازهای شیمیایی گام‌های موثری برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha